Supersonisk fly fortsætter rejsen, som Concorden måtte stoppe
Dollars skuespiller Joan Collins og supermodel Christie Brinkley var på den eksklusive passagerliste af gæster, som havde betalt $60.000 for at komme med det på det supersoniske fly Concordens sidste rejse.
Concorden lettere fra New Yorks John F. Kennedy International Airport 24. oktober 2003 og landede i London’s Heathrow Airport under fire timer efter. Det er ca. halvdelen af tiden en normal tur over Atlanten ville tage.
En alvorlig dødsulykke ved et take off i Paris 3 år tideligere blev starten på et paradoksalt farvel til et fly, der fløj hurtigere end jordens rotation- men også til fremtiden inden for luftfart. Ikke flere hurtigrejser til de rige og berømte.
Men drømmen om de luksuriøse transatlantiske rejser på speed lever stadig. Bedre end nogensinde ville Blake Scholl nok sige. Scholl er ingeniør og CEO for Boom Supersonics. En virksomhed som i følge sin founder agter at fortsætte den rejse Concorden aldrig kunne fuldende.
Boom Supersonics har 150 medarbejdere og Englands eksentriske rigmand og eventyrer Richard Branson står selvfølgelig på listen over investorer.
I oktober sidste år kunne Boom fremvise en model i 1:3 af XB-1. Virksomhedens første supersoniske fly. På trods af inspirationen fra Concorden er der sket en del i de sidste knap 20 år. Booms er gået fra aluminum til kulfiberelementer. Motorerne er mere miljøvenlige. Billigere computersimulationer har afløst dyre tests i gigantiske vindtunneller. Forbedringerne betyder faktisk, at Overturen- Booms navn til den fremtidige kommercielle lynflyver, bliver 75% billigere end Concorden.
Men behøver man så ikke at være lavet af penge? Eller være en international rockstjerne (eller begge dele) for at få et sæde i det nye fly, når prototypen bliver til virkelighed? Billigt bliver det næppe, men prisen skulle starte omkring det, vi kender fra business class og efterhånden bevæge sig ned af. Men tror luftfartsindustrien på det futuristiske fly? En bestilling på 20 fly fra Japan Airlines er en god indikator. For er prisen overkommelig, så kan der være mange penge at spare for folk, som kan rejse til deres møde en dag senere end normalt.
Den første XB-1 demotur i luften sker senere i 2021. Men selve Overture flyet får ikke luft under vingerne før 2026. Og vi skal hen til 2029 før os dødelige rejsende kommer til at kunne booke en billet med det ekstraordinære fly. Men så har vi lidt tid til at spare op og få styr på pandemisituationen.