Stenalder-action, zombier og nervepirrende kamp mod rumvæsener. Tjek 3 eminente spil
Det gør ikke noget, at det regner, og foråret lader vente på sig. Her er tre fantastiske spil, der gør det så meget sjovere at være indenfor end udenfor.
Den dag rumvæsenerne vandt
Hvad nu hvis vi bliver invaderet fra rummet, og vi ikke besejrer truslen fra det ydre rum? Hvad hvis rumvæsenerne vinder og bliver den nye verdensmagt? Det er scenariet i det sublime strategispil XCOM 2.
Du er en del af modstandsbevægelsen, som kæmper mod de rumvæsener, som de sidste tyve år har været den eneste verdensmagt med reel betydning. Rumvæsenerne hævder, at de søger et fællesskab med os, vil leve sammen med os, og at de bare prøver at beskytte os. Men sandheden er en helt anden, og under overfladen arbejder de på at udslette menneskeheden. Derfor skal du lede modstandsbevægelsen til sejr ved at aktivere modstandsceller over hele verden og skabe en koordineret indsats mod fjenden.
Det gør du ved at træne soldater, angribe fjendens hemmelige baser og skabe en stærk modstandsbevægelse, som kan slå igen.
XCOM 2 er ikke et overdrevent actionbrag. Det er et taktisk strategispil, hvor du og rumvæsener skiftes til at tage en tur, hvor du kan angribe, placere soldater i strategiske placeringer eller lave andre manøvrer, så du kan vinde over fjenden. Det er skak bare med laserpistoler og håndgranater.
Det som XCOM 2 gør så godt, er det intime øjeblik. Du har ikke kontrol over en gigantisk hær med navneløse soldater, der bliver kastet ind foran fjenden. I stedet kontrollerer du i hver mission en lille håndfuld soldater på op til seks mennesker, der skal udføre en simpel lille mission som at redde en forsker, udforske en base eller indsamle nogle vigtige ressourcer.
Hver soldat i din gruppe har et navn, nationalitet og specialitet. Overlever soldaterne missionen bliver de bedre og bedre og får nye våben, evner og kompetencer. Men dør de på slagmarken, er karakteren væk for altid, og alt det arbejde, du har lagt i at opgradere og udstyre den enkelte soldat med udstyr, forsvinder som dug for solen.
Det er smertefuldt, når det sker. For når alt dit arbejde går op i røg, hvis du træffer en dårlig strategisk beslutning. Og du har kun dig selv at skyde skylden på. Visheden om, at den næste beslutning i princippet kan ødelægge flere timers hårdt arbejde, gør hver eneste kamp mod fjenden voldsomt nervepirrende. Hver eneste op- og nedtur føles som det vigtigste øjeblik i din XCOM-karriere, så på trods af , at det er et turbaseret spil, føles det mere intenst og voldsomt end noget nær noget andet spil på markedet. Den naturlige reaktion er at spille defensivt, konservativt og ikke tage chancer. Og det er her, spillet for alvor stråler. For du har sjældent tiden på din side. Tit skal missioner gennemføres inden for 8 træk, og så gælder det om at være aggressiv og taktisk på samme tid. En blanding der tvinger dig til at tænke kreativt i hver eneste mission og håbe på, at heldet er med dig, når alting går galt.
XCOM 2 er et intenst, strategisk mesterværk. Uanset om det er den vigtigste mission i din karriere som chef for XCOM eller bare en standard rutinemission, så er det åndeløst spændende, og spillet formår hele tiden at smide en overraskelse efter dig, så det aldrig bliver trivielt at jagte rumvæsener rundt omkring på jorden. Hvis du elsker taktik, rumvæsener og vil prøve at tage kampen op mod fjenden, uden det skal være et overdrevent actionbrag, så er XCOM 2 lige præcis det, du har jagtet.
Elektronista anbefaler til:
– Dig der vil lede en hel modstandsbevægelse i kampen mod rumvæsenerne
Eminent zombiespil udvider med nye geniale idéer
(Dying Light: The Following udvidelsen fås som download, hvis du ejer originalen. Eller som samlet pakke med original spil plus The Following til PC, Playstation 4 og Xbox One)
Sidste års eminente Dying Light udmærkede sig ved at tage det klassiske zombie-helvede og putte en toptrænet agent midt ind i det. Den zombieoverrendte by blev forvandlet til en legeplads, hvor næsten kun fantasien satte grænser for, hvordan du kom hen over byens hustage og ud af farlige situationer.
Et års tid er nu gået, og nu har Dying Light fået en enorm udvidelse, som hedder The Following. Udvidelsen tager dig ud af dine vante rammer, når du forlader byens trygge hustage, og du skal i stedet ud i det omkringliggende naturområde. I området uden for byen, er der ikke mange bygninger, du kan kravle op på. I stedet er du blevet udstyret med en bil, som kan bringe dig fra A til B – og selvfølgelig også bruges til at torpedere zombier med.
Der er selvfølgelig stadigvæk plads til lidt parkour i spillet, men i stedet for at gøre det til et transportmiddel, som det var i det oprindelige spil, så bruger The Following mere dine parkour-evner til at løse “gåder” i miljøet. Det handler mere om at regne ud, hvordan du kommer op på toppen af et tag eller hen over et bjerg, ved at kravle på kryds og tværs i et lille område, fremfor at have momentum og fart på.
Fart og intensitet er der til gengæld i din bil. Den buldrer afsted hen over marker, veje og skove, når du skal igennem det enorme område, du har at lege på i The Following.
En vigtig mission i spillet er at blive fortrolig med en gruppe religiøse mennesker, som påstår, at deres tro beskytter dem mod at blive forvandlet til zombier, selv efter at de er blevet bidt. Du skal vinde deres tillid ved at udføre missioner for dem og finde frem til, hvad der gør immune over for zombie-sygdommen.
Bilen er et vigtigt redskab i den proces. Du kan komme meget langt på meget kort tid, fragte mad mellem forskellige områder og være til stor hjælp for alle, du møder. Men der er også et stort arbejde i at vedligeholde bilen. I det oprindelige spil skulle du kun holde styr på at indsamle materiale til at bygge nye våben, men her skal du også sørge for at holde din bil i stand.
Du skal hamstre benzin fra andre biler, du møder på din vej og skralde dem for reservedele, så du kan holde din egen bil mest muligt kampdygtig. Det er en balancegang på den ene side at skulle være den ustoppelige zombiedræbermaskine og på den anden side ‘blot’ et almindeligt menneske, der selv prøver at overleve. Det svinger heldigvis aldrig for meget i den ene eller anden ende, og spillet holder en rigtig fin balance mellem at overleve og dræbe fjender. Så uanset om du er tyve eller fem timer inde i spillet, så er det stadigvæk nødvendigt at samle gaffatape, plastik og andre ting op fra skuffer og kasser, du løber ind i undervejs i spillet, så du kan omdanne dem til våben og reservedele.
Dying Light: The Following er en exceptionelt intelligent tilføjelse til et af de bedste zombiespil, der har eksisteret i mange år. Det bevarer alle de smarte ting og det solide fundament ved Dying Light gjorde, og tilføjer blot flere nye idéer. Hvis du gik glip af Dying Light sidste år, så er pakken med både spillet og The Following en af de mest uimodståelige tilbud i 2016. Her får du virkelig noget for pengene. Fans af det originale spil bør heller ikke tøve med at købe The Following. Det er en fantastisk udvidelse til et i forvejen exceptionelt spil.
Elektronista anbefaler til:
– Dig der altid har drømt om at drøne en bil midt ind i en klump zombier
Mammutter, spyd og en forfriskende kreativ stenalderoplevelse
(Far Cry: Primal fås til Xbox One, Playstation 4 og PC)
Far Cry-serien er ikke bange for at tage chancer. Gennem seriens levetid har vi udforsket forladte øer, Afrikas krigshærgede områder og en klon af Nepal. Med den seneste udgivelse bliver det endnu mere vildt: Nu er vi tilbage i 10.000 før vores tidsregning, og der skal jagtes mammutter og sabeltigre for at overleve i et vidunderligt forfriskende actioneventyr.
Som en del af en stamme skal du overleve i vildmarken og gøre din egen stamme stærk nok til at overleve den igangværende krig mellem de mange rivaliserende stammer i området. Du og din stamme er dog ikke alene i kampen mod fjenden. En stor del af Far Cry: Primal handler nemlig om at udnytte naturen til din fordel. Du kan nemlig tæmme stort set alle dyr i spillet og bruge dem som dine kammerater i krig. Du kan bruge ugler til at spejde fjendtlige lejre og få en idé om, hvor fjenderne er. Du kan bruge en slange til at forgifte en fjende og sprede panik, så du kan snige dig ind i kaoset eller bare sende en bjørn midt ind i lejren og se alle blive flået fra hinanden.
For at kunne tæmme dyr, skal du ud og jage. Du skal vinde dyrenes tillid ved hjælp af kød fra andre dyr. Et centralt element i Far Cry: Primal er at indsamle ressourcer, så du, dine dyr og stamme kan overleve fra dag til dag. Det gælder både når du vil have nyt udstyr, men også når der er behov for at få flere folk til din stamme, og når de skal have noget at spise eller særlige ting for at kunne hjælpe dig videre i din historie.
Muligheden for at tæmme dyr og sende dem ind i kampsituationer gør, at du pludselig kan skabe en voldsomt masse kaos. Og det giver Primal en helt unik oplevelse, for alting sker relativt dynamisk, og fjenderne reagerer ikke på samme måde hver gang. Det gør, at spillet nogle gange bliver ufrivilligt morsomt og giver dig helt fantastiske oplevelser, fordi der hele tiden kan ske noget uventet.
Far Cry: Primal er en utroligt forfriskende oplevelse. Det er rart ikke at have pistoler. Alting foregår med bue og pil, sten og køller. Det føles unikt og fascinerende at udforske en urgammel verden, hvor intet ud over skovene og bjergene, ligner noget vi kender i dag. Far Cry: Primal genopfinder ikke hele serien, til gengæld er det et pokkers godt spil.
Elektronista anbefaler dig:
– Dig der vil ridde på en bjørn og være kongen af fortiden