Segboard – med lidt træning også for voksne
Du har garanteret set det – teenageren, der ruller gennem byen stående helt stille på et board, der lydløst og i ret høj fart ruller fremad. De står umiddelbart helt stille og på tværs i modsætning til de, der ”løber” på skateboard eller løbehjul. Elektronista’s Karen Grønkjær har testet boardet, der er ved at blive en stadig større del af bybilledet.
Disse Segboards, Hoverboards, Airwheels, Segskates, Sway-boards, eBoard er det man overordnet kalder self-balancing two-wheeled boards. Det er tohjulede batteridrevne boards med en gyroskopisk balancemekanisme, der gør dem lette at manøvrere. Det er helt intuitivt, hvad man skal gøre for at få det til at køre fremad, dreje, standse og endda køre baglæns. Intuitivt = lad være med at tænke over, hvad du skal gøre, og det er de fleste teenagere supergode til. Det kan være lidt sværere i 40-års alderen.
Med lidt støtte fra min 6-årige nevø har jeg øvet mig, og der gik faktisk ikke ret lang tid, før jeg turde køre lige så hurtigt, som han kan løbe. Med lidt mere øvelse forventer jeg at komme nær tophastighed.
Der findes forskellige typer/fabrikater, hvor det især er motorkraft og batteri, der bestemmer kvaliteten. Tophastighed er 10-20 km/t afhængig af type og de kører 14-25 km på en opladning. Opladningstid er også forskelligt. Det board, der findes i vores familie lader på 2 timer. Jeg har ikke fundet info om strømforbrug, men boardet har 2x350w motorer, og der er en lille blæser i opladeren, så…….
Priserne ligger i dag fra 2000 – 5000 kr. De er ret hurtigt faldet i pris. Stadig må man sige, at prislejet primært er for velhavende konfirmander.
Der findes masser af online-butikker, der sælger disse boards, og min Facebook har i hvert fald daglige posts med konkurrencer, hvor de kan vindes. Markedsføring af de første boards har også en sjov historie. Det blev vist på The Hong Kong Electronics Show i 2014, men der kom først for alvor fart på omtalen, da producenten gav et board til Kendall Jenner, som postede en video på Instagram.
Disse boards beskrives af forhandlere som lette at tage under armen og med i bussen eller toget, så de sidste meter eller kilometer, klares på dette sjove køretøj. Man skal dog være opmærksom på, at 12 kg er en del at slæbe på. En fordel er dog, at de kan køre i ret kuperet terræn i modsætning til almindeligt skateboard.
Desuden skriver eTransporter.dk, som forhandler boards, at “maskinen både kan bruges indendørs og udendørs”. I vores lille bitte treetagers hus er der dog ikke plads til at køre indenfor, så det er vores lokale SuperBrugs, der lægger hus til indekørsel. “Mælk – det henter jeg!”, og det sker i en fart og med den lidt arrogante attitude, som det giver at svæve gennem butikken lidt hævet over overfladen, mens man måske også lige sender en snapchat i farten.
Er det en dille eller den første af nye typer transportmidler for både børn og voksne?
Hvis du vil prøve kræfter med et board, kan du f.eks. købe boardet gennem eTransporter.dk
PS. Vær opmærksom på at boardet nu er blevet ulovligt at bruge på offentlige veje og fortorv. Øv!
Andreas
december 3, 2015Hej Karen.
Først og fremmest vil jeg sige tak, for et godt indlæg af denne kaliber! Super at din søn kan lære dig at stå på et segboard og give et hjælpende hånd hihi.
Hvorhenne ser du dette her segboard niche om et år? Vil du stadig mene dette er et hit om et år?
Karen Groenkjaer
december 3, 2015Hej Andreas
Velbekomme og tak for venlig kommentar.
To ting gør at jeg er lidt bekymret for holdbarheden af denne trend.
1. Det er vel primært teenagere, der er faldet for disse boards? Og deres fascination for ting holder sjældent længe.
2. De nuværende boards er ret tunge, så det bliver et valg mellem at kunne nyde turen på board og bære på det, hvor der ikke kan/må rulles.
Jeg kan dog se at I som forhandlere/udviklere er i gang med at forny. Den sidste ting er prisen, men der sker der vel også noget som gør det mere attaktivt?
Knut
december 4, 2015Hej Andreas,
I og med at disse produkter ikke er lovlige på offentlig vej (ej heller cykelsti og fortov) må de jo klassificeres som legetøj med begrænset anvendelsesmuligheder. Derfor ser jeg ikke noget langt liv for trenden.
Modsat Karen kan jeg ikke sige “øv” til at de ikke må anvendes på eks. fortovet. Hastigheden er ganske enkelt for høj i forhold til de øvrige trafikanter på fortovet.
Cykelsti og vej må det heller ikke køre på, vel primært på grund af den manglende mulighed for at montere reflekter og lygter (samt den manglende fysiske styremekanisme som rat, styr etc. Det sidste kendes naturligvis en kende gammeldags, men sådan er loven p.t.). Her er jeg egentlig også helt tryg ved ulovligheden. Jeg har ikke, som bilist og cyklist, brug for “horder” af mørklagte hurtigkørende teens på cykelsti og vejbane – det kunne blive katastrofalt for ulykkesstatistikken i trafikken.
Jeg mener at forhandlerne her bærer et kæmpe ansvar for tydeligt at kommunikere at disse boards ikke er beregnet eller lovlige til transport mens udelukkende er legetøj til brug på lukkede anlæg.
Andreas
december 5, 2015http://inboard.dk/blogs/news/69057411-segboards-ulovlige-pa-offentlige-veje-skaterparks-er-losningen
Lasse
april 9, 2018Hej Knut,
Jeg forstår ikke din distancering fra elektriske fremdriftsmidler. Teenagere der ikke kan styre sig selv, kan man ikke undgå. Uanset om det er på cykel, elektrisk skateboard eller andet transportmiddel. Man kan dog lovgive sig med en alders begrænsning såsom eksempelvis 16 år. Faktum er dog at disse Eboards er fremtiden, og bliver mere og mere veludviklet, så de fungerer mindst ligeså godt, som eksempelvis en scooter, på trods af manglende håndtag. Samtidig formår vi måske at hive folk ud af bilerne i storbyerne, som kan bruge en mere økonomisk og miljøvenlig transport istedet for at sidde alene i en 4-mands bil.
Jeg giver dig gerne en gratis fremvisning af vores elektriske skateboard, hvis du tilmelder dig på fvores hjemmeside https://roadsurfing.dk/
laura
december 6, 2016Hi ,
I am laura , a chinese OEM scooter manufacture,Paris and Madrid warehouse,CE,Rohs and FCC UL certification .we have a new type scooter ,EXW $150.
Do you have interest ?
Regards
Laura
laura
januar 9, 2017Hi ,
I am laura , a chinese OEM scooter manufacture wind-goo,Paris and Madrid warehouse,CE,Rohs and FCC UL certification .we supply 50000pcs hoverboard to europe ,
a new escooter will be most popular next year ,just $150, do you have interest ?
Regards
Laura
laura
februar 7, 2017Hi
Wind-goo is a hoverboard manufacture located in shenzhen ,www.wind-goo.com .we supply 30000pcs hoverboard to europe every month ,three overseas warehouse in europe , CE,ROHS,FCC and UL certification .
Your web is really nice , must be very good business .Do you have any purchasing plan recently ? We can give a good offer .
Best Regards
Laura