Rejsekortet er en trussel mod danskernes mentale helbred

2 Min læsning

At skulle bestille et nyt rejsekort eller bare navigere på rejsekortets hjemmeside er en olympisk disciplin som de færreste kommer utraumatiseret igennem. Vi snakker ikke om et par fejl. Vi snakker om en massiv gennemgribende helt uacceptabelt dårlig kommunikation. I en tid hvor offentlig transport burde være det nemmeste at komme til ender folk med at falde fra, fordi de simpelthen ikke har tiden eller tålmodigheden til at løse noget så simpelt som at bestille et rejsekort.

Det kan være fuldstændig lige meget med politiske skåltaler om klimavenlige transportløsninger, når løsningerne er sværere at betjene end en rumrakat. (Jeg mener faktisk det eksempel helt bogstaveligt. Er sikker på Elon Musk har sørget for større brugervenlighed i sine Space X raketter).

Jeg ser alt for ofte folk på sociale medier fortælle, at de simpelthen giver op.

Der bliver begået kommunikationsfejl, som min 13 årige datter ikke ville have begået. Der melder sig så mange spørgsmål. Har de virkelig sparet kommunikationsfolk væk? Er der ingen chefer, der læser teksten igennem og siger “tilbage til værkstedet, det der forstår jo ingen”. Jeg kan simpelthen ikke begribe, hvordan det kan ske på hvad der vel må antages at skulle være en professionel arbejdsplads.

Forleden fik jeg en mail om at mit rejsekort snart ville udløbe. Jeg har læst 8 år på universitetet og har lært oldislandsk, men den mail forstod jeg intet af. Jeg har dog været så venlig ganske gratis at give Rejsekortet feedback. Nu vil jeg som borger så faktisk bare gerne have svar på, hvad der egentlig foregår?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

nineteen − 11 =

12 Comments
  • Bjarke
    januar 27, 2022

    Min søn havde et pendlerrejsekort til unge. Der skete så det helt uforudsigelige at han fyldte 16, og dermed gik fra at være i kategorien “barn” til kategorien “voksen”. Sådan en hændelse kunne Rejsekort-systemet slet ikke håndtere.

    Der sker nemlig det, den dag man fylder 16 at:
    – Man går fra barn til voksen, og dermed er ens pendlerkort ikke længere gyldigt (okay – fair nok)
    – Man får refunderet prisen for resten af perioden MINUS 14 dage … fordi sådan er systemet (man mister altså potentielt betalingen for en halv måneds pendlerkort fordi man tillader sig at fylde 16)
    – Hvis man vil fortsætte med at have en ungdomskort (og ikke betale fuld voksenpris) skal man ringe ind om morgenen (hvad kunne man dog ellers have lyst til at bruge sin fødselsdagsmorgen til) den dag man fylder 16 … da ungdomskort ikke kan bestilles via hjemmesiden.
    – Ens nye ungsdomskort kommer om 10-14 dage – man er altså uden rejsehjemmel i 2 uger (her er planen åbenbart at man kan fornøje sig med et “almindeligt” rejsekort)

    Det er det mest idiotiske og talentløse setup jeg nogensinde har været i kontakt med.

    • christina
      januar 28, 2022

      ungdomskort er da nu du går på en su berretiget uddanelse, det kan slet ikke bestilles vi tlf. du må blande nogle ting sammen ….

      • Bjarke
        januar 30, 2022

        Det kan ikke udelukkes at jeg har mistet overblikket i denne her sindssyge proces. Men der står altså i mailen “Vil du ændre til kundetype ’Ung’, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Se åbningstiderne på http://www.rejsekort.dk

        Her er den mail vi fik (og det der er “sket” er vel at mærke at han fyldte 16)

        “Det er snart din 16 års fødselsdag, og det betyder, at du skal til at rejse som voksen, når du bruger kollektiv trafik i Danmark.
        Vi gør dig opmærksom på, at dit rejsekort er indstillet til kundetype ’Barn’, og at du skal huske at få ændret kundetypen til ’Ung’ eller ’Voksen’, når du fylder 16 år. Hvis du fortsat rejser på dit rejsekort med kundetype ’Barn’, efter du er fyldt 16 år, har du ikke gyldig rejsehjemmel og kan risikere at få en kontrolafgift.
        Hvordan får jeg ændret mit rejsekort?
        Vil du ændre til kundetype ’Ung’, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Se åbningstiderne på http://www.rejsekort.dk.

        Vil du ændre til kundetype ’Voksen’, skal du logge på din selvbetjening på http://www.rejsekort.dk og klikke på ’Rejsekort indstillinger’ i venstremenuen.

        Du skal være opmærksom på, at du skal bruge dit rejsekort eller lægge det i en rejsekortautomat for at ændringen bliver overført:
        Hvis du skal med tog eller benytter du en rejsekortautomat, kan du tidligst overføre ændringen til dit kort 5 timer efter bestillingen.
        Hvis du skal med bus, kan du tidligst overføre ændringen til dit kort 24 timer efter bestillingen.
        Har du Pendler Kombi?
        Har du et rejsekort med Pendler Kombi med en aktiv eller bestilt periode, skal du på din fødselsdag ringe til Rejsekort Kundecenter for at få ændret kundetypen.
        Hvis du rejser på dit rejsekort med Pendler Kombi uden at have ændret kundetypen, har du ikke gyldig rejsehjemmel og kan derfor risikere at få en kontrolafgift.
        Hvad betyder kundetype ’Ung’?
        For at rejse med kundetype ’Ung’ skal du være mellem 16-25 år (begge inkl.), være indehaver af et Ungdomskort eller være indskrevet på en SU-berettiget uddannelse og kunne fremvise studiekort. Læs mere om Ungdomskort på ungdomskort.dk. Bemærk, at du kan blive bedt om at vise dokumentation, når du rejser.

        Hvis du rejser mellem landsdelene, giver et rejsekort med kundetypen ’Ung’ mulighed for at rejse til en lavere pris på nogle strækninger. Med kundetypen ’Ung’ har du desuden mulighed for at få tidsrabat på rejser mellem landsdelene på bestemte dage og tidspunkter. Læs om tidsrabatten her http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/priser-for-rejser/tidsrabat.”

        • Bjarke
          januar 30, 2022

          Bemærk: “Har du et rejsekort med Pendler Kombi med en aktiv eller bestilt periode, skal du på din fødselsdag ringe til Rejsekort Kundecenter for at få ændret kundetypen.”

          For det første ved de vel, hvilken type rejsekort den pågældende kunde de sender en mail til har, for det andet … at man skal ringe “på sin fødselsdag” er helt gakkelak

      • Bjarke
        januar 30, 2022

        Hej Christina. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg godt kan have misforstået noget i mailen, men nu tjekkede jeg, og der står altså i mailen “Har du et rejsekort med Pendler Kombi med en aktiv eller bestilt periode, skal du på din fødselsdag ringe til Rejsekort Kundecenter for at få ændret kundetypen!”

        Altså, hvis du er kundetypen “barn” med ungdomskort, som nu fylder 16, og dermed bliver “voksen”, så skal du ringe for at ændre kundetype fra voksen til ung. Desuden virker det besynderligt, at man I en mail til en eksisterende kunde, som man skriver til omkring et konkret kunderforhold, tilsyneladende ikke ved hvilken type kort kunden har.

        Du får lige hele mailen her:
        “Vedrørende rejsekort nr. XXXXX.
        Det er snart din 16 års fødselsdag, og det betyder, at du skal til at rejse som voksen, når du bruger kollektiv trafik i Danmark.
        Vi gør dig opmærksom på, at dit rejsekort er indstillet til kundetype ’Barn’, og at du skal huske at få ændret kundetypen til ’Ung’ eller ’Voksen’, når du fylder 16 år. Hvis du fortsat rejser på dit rejsekort med kundetype ’Barn’, efter du er fyldt 16 år, har du ikke gyldig rejsehjemmel og kan risikere at få en kontrolafgift.
        Hvordan får jeg ændret mit rejsekort?
        Vil du ændre til kundetype ’Ung’, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Se åbningstiderne på http://www.rejsekort.dk.

        Vil du ændre til kundetype ’Voksen’, skal du logge på din selvbetjening på http://www.rejsekort.dk og klikke på ’Rejsekort indstillinger’ i venstremenuen.

        Du skal være opmærksom på, at du skal bruge dit rejsekort eller lægge det i en rejsekortautomat for at ændringen bliver overført:
        Hvis du skal med tog eller benytter du en rejsekortautomat, kan du tidligst overføre ændringen til dit kort 5 timer efter bestillingen.
        Hvis du skal med bus, kan du tidligst overføre ændringen til dit kort 24 timer efter bestillingen.
        Har du Pendler Kombi?
        Har du et rejsekort med Pendler Kombi med en aktiv eller bestilt periode, skal du på din fødselsdag ringe til Rejsekort Kundecenter for at få ændret kundetypen.
        Hvis du rejser på dit rejsekort med Pendler Kombi uden at have ændret kundetypen, har du ikke gyldig rejsehjemmel og kan derfor risikere at få en kontrolafgift.
        Hvad betyder kundetype ’Ung’?
        For at rejse med kundetype ’Ung’ skal du være mellem 16-25 år (begge inkl.), være indehaver af et Ungdomskort eller være indskrevet på en SU-berettiget uddannelse og kunne fremvise studiekort. Læs mere om Ungdomskort på ungdomskort.dk. Bemærk, at du kan blive bedt om at vise dokumentation, når du rejser.

        Hvis du rejser mellem landsdelene, giver et rejsekort med kundetypen ’Ung’ mulighed for at rejse til en lavere pris på nogle strækninger. Med kundetypen ’Ung’ har du desuden mulighed for at få tidsrabat på rejser mellem landsdelene på bestemte dage og tidspunkter. Læs om tidsrabatten her http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/priser-for-rejser/tidsrabat.
        Yderligere information:
        http://www.rejsekort.dk kan du finde mere information om rejsekort. Under “Spørgsmål og svar” kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål, og under ”Det med småt” finder du gældende rejseregler, priser og kortbestemmelser.

        Hjertelig tillykke med fødselsdagen!

        Med venlig hilsen
        Rejsekort Kundecenter

  • C-P
    januar 28, 2022

    Rejseforsikring er tungt kompliceret at kommunikere med,gammeldags ingen app.
    Glad for at køre i egen bil.

  • Den gamle
    maj 22, 2022

    Jeg er helt enig. Det at bestille et rejsekort var helt umuligt og jeg gav op. Jeg ringede DSB op og en venlig dame prøvede at hjælpe mig, men opgav og sagde, at det var nok bedre at tage ind på Hovedbanegården. Jeg kunne nemlig bl.a. ikke besvare spørgsmål, som jeg ikke kendte konsekvensen af… Bl.a. hvilken type kort skulle jeg vælge ? Jeg pendler jo ikke, er bare en pensionist på 81 år, der vil have mulighed for at benytte S tog og Metro…..
    På Hovedbanegården var der megen hjælpsomhed, så det tog kun 5 minutter at give mig rejsekortet.!!!
    Jeg er meget glad for det I har skrevet!!! Jeg troede, at det bare var mig, der var for dum, jeg er jo også godt op alderen….

  • Carsten
    juni 9, 2022

    Det hjalp gevaldigt på mit humør at læse dit indlæg. Da min datter fyldte 15 i april ændrede jeg hendes status fra barn til voksen. Nu så hun så på en plakat at aldersgrænsen er 16. Derfor er det lidt underligt at rejsekortet ikke giver en fejlmeddelelse men på den anden side har hun (læs: jeg) betalt cirka 400 kr. mere end hun behøvede…

  • Carsten
    september 14, 2022

    Jeg er så enig. Hvordan kan det offentlige købe sådan noget skrammel som rejsekortet.
    Alt fungerer totalt dumt, ulogisk og oldnordisk.

    • Dan Hansen
      oktober 24, 2022

      Jeg bliver lidt nysgerrig, er personer herinde 80+ eller hvad sker der? Jeg har brugt rejsekort fra starten og har absolut ingen problemer med at navigere rundt. Men jeg finder det skræmmende hvis “en af Danmarks førende eksperter i digital kultur, digitalt content og forholdet mellem mennesker og teknologi.” tilsyneladende er så teknologisk retarderet at hun ikke fatter at bruge en helt almindelig hjemmeside. Jeg synes alt for ofte jeg ser det her, folk der mener de er eksperter men ikke forstår det, som de selv mener de er eksperter i. Jeg troede det her var en seriøs platform omhandlende netop emner som dette, men kan godt se jeg er gået helt forkert i byen med den antagelse. Nu forstår jeg pludselig hvorfor regeringen vil forkorte uddannelser, for hvad er pointen hvis det her er hvad vi får ud af pengene?

      • Christiane Vejlø
        oktober 28, 2022

        Hej Dan
        Elektronista er altid på brugernes side. Hvis du ikke har problemer med at betjene nogen form for teknologi, så er det skønt for dig. Men det er der andre der har. Og det er oftest fordi teknologien ikke er brugervenlig og dermed spilder brugerens tid. Og netop ikke fordi brugeren er “retarderet”
        Du er velkommen til at søge mod andre blogs, hvor du føler dig mere hjemme. Men her shamer vi ikke folk der ikke orker besværlig teknologi. Vi forsvarer dem.
        Mvh
        Christiane Vejlø