NÅR TØSEMOBIL BARE IKKE ER NOK
Af Christiane Vejlø
En rigtig tøsemobil er en feminint designet og gerne lyserød telefon som passer lige i en dametaske. Er det sådan du gerne vil tales til? Eller tager du også din mobiltelefon lidt mere alvorligt?
Med perler og små hjerter og en række mobiltelefoner som primært er kendetegnet ved at være lidt små, lidt lyserøde og lidt dumme virker det som om at Call Me i stedet burde have kaldt kampagnesiden for “My first phone”. Jeg støder praktisk talt aldrig på voksne kvinder, som på nogen måde bryder sig om at indgå i et “tøsemobil” univers eller finder den form for markedsføring særlig attraktiv. Faktisk svarer 76% i vores undersøgelser, at lyserøde og feminine farver er uvæsenlige eller decideret diskvalificerende i en købssituation. Og rigtig mange kvinder giver udtryk for, at deres mobiltelefon skal “kunne noget” ud over at se ud.
Men er det så ikke de helt unge piger Call Me ønsker at henvende sig til, når de skriver: “Her på siden har Call me samlet de mobiler, der enten passer perfekt i kvindetasken, har et feminint design eller på anden måde er en rigtig tøsemobil.”? Jo Call Me går ganske sikkert efter unge piger og drenge, og det har noget at gøre med, at de generelt sælger hvad man kunne kalde “low end” teleprodukter. Nemlig shot gun “POW” tilbud på billig tale, sms og data. Den slags som ofte har et ungt, iloyalt og mindre købestærkt publikum.
Så der er da en chance for at Call Me taler lige til målgruppen, men mit bud er, at de så samtidig lægger endnu større afstand til et potentielt marked af voksne, kvindelige, købestærke, kvalitetsbevidste, loyale kunder som faktisk tager deres mobiltelefon alvorligt. Men de kvinder søger nok næppe Call Me af samme årsag.
Men hvem er det så i telebranchen som har taget tyren ved hornene og satser benhårdt på det umiddelbart særdeles attraktive segment af voksne kvinder? Hvem er det, der har spurgt kvinderne, hvad de egentlig ønsker sig og måske slet ikke ønsker sig- og så brugt den information til at lave serious business? Eller er den plads virkelig stadig ubesat?
Vi vil rigtig gerne høre, hvad du synes. Tøsemobil kampagne hot eller not? Hvordan vil du gerne tales til, når du køber ny mobil? Og er der nogen der allerede gør det godt eller mangler der noget? Smid endelig din mening herunder.
P.S Er du stadig i tvivl om hvad en tøsemobil er, så forklarer e-mobiler.dk dem således “en rigtig tøsemobil behøver ikke have en million forskellige smarte features og funktioner – bare den er rigtig lækker og personlig.”
Helle
november 27, 2011Jeg synes, det her er et grelt, men desværre typisk eksempel på, hvordan kvinder bliver behandlet, når de skal købe f.eks. mobiltelefoner.
Jo, jeg vil da gerne have, min mobil ser lidt godt ud, men det er jo altid en subjektiv sag, hvad der ser godt ud (og jeg har aldrig brudt mig specielt om lyserødt), og jeg er ikke sikker på, det har meget med køn at gøre. Og der skal betydeligt mere til end udseende, før jeg falder for et produkt, der jo først og fremmest skal have nogle funktioner, jeg kan bruge!
Jeg synes ikke, der er nogen, der gør det godt. Vi savner nogen, der gerne vil sælge avancerede funktioner til ikke-nørder – enten vil de sælge de avancerede funktioner til So ein Ding-segmentet, eller også vil de ikke sælge de avancerede funktioner, men bare tale ned til os og sælge noget, der er lidt lækkert og passer i dametasken.
(Desværre var min mobil faktisk på listen hos e-mobiler.dk. De har nok overset, at den ud over at se godt ud også har en mio smarte features og funktioner.)
Birgit Holm
november 27, 2011Jeg er helt enig med Helle. Min mobil skal da være pæn. Ikke alt for tøset, men lidt. Og så skal den kunne noget. Min mobil står også på listen fra e-mobiler.dk og den kan altså også andet end at se køn ud !!