Kom med bagom det mest ambitiøse projekt LEGO nogensinde har lavet
Hvordan tager man en af verdens mest kendte spilfigurer og forvandler ham til en lille LEGO klods, mens man samtidig skal bevare forbindelsen til computerspillenes verden? Det tog Jonathan Brikner og LEGO tæt på syv år at finde svaret, og resultatet er et blændende miks af leg, spil og teknologi.
Selv hvis man ikke spiller computerspil, så er det svært ikke at have stiftet bekendtskab med Super Mario. Den klassiske, og ikoniske, spilfigur fra det japanske firma Nintendo, som med konsoller som Nintendo Wii og Switch har fået en mainstream succes som få spilfirmaer har det.
Kronjuvelen i Nintendos galleri af karakterer er den italienske blikkenslager Super Mario, oprindeligt skabt for 35 år siden til et spil hvor han faktisk var skurken (Donkey Kong fra 1981) og hed Jump Man. Siden fik han det lidt mere klingende navn “Super Mario”, og på rekordtid blev han en af de mest kendte spilfigurer i hele verden.
Derfor var det ikke nogen nem opgave, da LEGO og Nintendo besluttede sig for at forvandle den klassiske figur til et nyt LEGO-sæt.
For LEGO Super Mario er ikke som noget andet LEGO-sæt på markedet. Det er en af LEGOs mest ambitiøse projekter til dato, der fusionerer den klassiske leg med de farvede klodser med mere teknologi end LEGO nogensinde har brugt i deres klodser før.
Resultatet er et imponerende stykke legetøj, der mikser grænserne mellem det fysiske og digitale, samtidig med at det føles som en ægte Super Mario oplevelse helt i både Nintendo og LEGOs ånd. Men vejen hen til de LEGO-sæt du kan købe i butikkerne har været rigtig lang. Det tog næsten syv år at gå fra den første samtale med Nintendo til, at det færdige produkt stod i butikkerne fortæller Jonathan Brikner som er Experience Designer hos LEGO.
Når computerspilskode skal oversættes til fysiske klodser
Vejen til en LEGO udgave af Super Mario var faktisk ikke særligt ligetil. I vores snak med Jonathan beskriver han det meget som et parforhold.
I starten opførte Nintendo sig som enr en meget klassisk japansk virksomhed. Der var lige så stor fokus på den personlige relation, som den potentielle økonomiske profit. Det betød mange møder, snakke og “lange gåture langs stranden”, da Nintendo vægtede det menneskelige forhold til de personer hos LEGO der ville stå med opgaven højt, og ville sikre sig at dem der skulle arbejde med opgaven også matchede de værdier som Nintendo selv havde.
Derfor var det en lang proces før, at de første idéer overhovedet blev nedfældet og de første klodser blev sat sammen. Men til sidst var tilliden opbygget og projektet fik det grønne lys, der blev startskudet til at Jonathan og én kollega kunne gå igang med at arbejde på de første idéer til projektet, der skulle resultere i LEGO Super Mario.
Men hvordan tager man et univers som Super Mario, der primært er kendt fra skærmen og som et spil til Nintendos maskiner, og forvandler det til ikke bare et LEGO-sæt men også et interaktivt LEGO-sæt? Jonathan beskriver den proces som værende lang og udfordrende, specielt da de skulle finde frem til udseendet på Mario og hans mange venner:
“Udseendet på Mario og hele universet af figurer var igennem en del itterationer og arbejde. Vi var igennem syv meget forskellige Mario-figurer, og for at finde frem til det der føltes rigtig viste vi selvfølgelig Nintendo og deres folk alle vores udkast.”
For opgaven med at finde frem til den rigtige LEGO Mario var ikke blot, at lave en udgave af den ikoniske figur i LEGO. Der skulle også være plads til batterier, sensorer og den avancerede teknologi der er inde i figuren. Og det udfordrede Jonathan og hans hold, for det skulle samtidig også være genkendeligt som den klassiske Mario:
“I vores arbejde med at finde frem til den rigtige LEGO Mario, så anbefalede Nintendo os at vi skulle gøre det mere karikeret og ekstremt end hvad vi oprindeligt havde forestillet os. Til at starte havde vi figurer, som lignede dem fra spiluniverset rigtig meget. Men en af de ting Nintendo lagde vægt på var, at det skulle udstråle LEGOs identitet og ikke være en figur der kun lignede originalen 80%. I stedet skulle vi læne os meget mere ind i LEGO-universet og det udtryk vi kunne få gennem klodserne.”
Resultatet af det blev en Mario figur som ikke bare er øjeblikkeligt genkendelig som spilikonet Super Mario, men også har et LEGO udtryk der ikke er til at komme udenom. Han har det firkantede og klodsede udtryk, som alle LEGOs figurer har, og samtidig bevarer han meget af den blødhed som inviterer børn, og voksne, til at samle ham op og lege med ham.
Når teknologi møder plastik
LEGO Super Mario er et af de teknologisk mest avancerede projekter som LEGO har lavet, og Jonathan lægger heller ikke skjul på, at rigtig meget af arbejdet har været, at finde den helt rigtige teknologi at putte i den lille figur.
“Vi brugte meget lang tid på, at finde frem til den rigtige blanding af teknologi. Vi bruger foreksempel ikke NFC (som telefoner bruger til kontaktfri betaling) til at få Mario til, at regne ud hvilke klodser han står på.
I stedet så er der en sensor i ham, som enten ser farven på den klods han står på, eller en særlig stregkode som han scanner og reagerer på. Specifikt det valg kom ned til, at vi havde brug for at LEGO Mario oplevelsen skulle være så gnidningsfri som muligt. For NFC-teknologi havde tilføjet lige det ekstra halve sekunds mere ventetid end den løsning vi endte med. Og når vi først og fremmest skal lave en interaktiv legeoplevelse, så nytter det ikke noget at tingene ikke reagerer øjeblikkeligt i takt med ens leg.”
Den følelse af umiddelbar leg er meget tydelig i det sekund du får sat batterier i Super Mario og sat ham foran klodserne. Alt i LEGO Super Mario er designet til at invitere til interaktivitet og leg.
Men ikke bare den klassiske leg med klodserne som vi alle kender, men også den leg der fusionerer det digitale med det fysiske. For når LEGO Mario løber gennem dine egne byggede baner, samler guldmønter og til sidst kommer i mål så er det en helt unik blanding af leg, kreativitet og teknologi som kommer i spil.
LEGO Super Marios unikke fusion mellem de to verdener er imponerende, og begge dele formår at støtte op om hinanden på en måde, som opfordrer til en type af leg som LEGO aldrig har eksperimenteret med før. Det er nemlig lige så friforms leg som LEGO altid har været, men sat i nogle specifikke rammer takket være den digitale verden og den “arv” som det bærer ved hjælp af Super Mario navnet.
Resultatet er et fascinerende LEGO sæt, der er lige så meget et stykke legetøj som et interaktivt spil, der kan overraske og fornøje både store og små.
LEGO Super Mario er i butikkerne nu, og starter sættet er set til 362,-