København på førstepladsen som letteste “smart city” at bo i
En stor undersøgelse viser, at København er den letteste og bedste by at bo i. Hvorfor? Fordi byen er smart, og borgere har nem adgang til fx bredbånd og nyttige smartphone-apps.
Ifølge en undersøgelse gennemført af parkeringsapp’en Easy Park i samarbejde med ikke mindre end 20.000 eksperter og teknologi- og byplanlægningsjournalister lander København som den klogeste, bedste og letteste by at bo i.
Men hvad er det så, der gør en by til en “smart” by, der er let at bo i? Studiet viser en sammenhæng mellem høj digitalisering og en oplevelse af at byen er god at bo i. Det, som gør København så særlig, er bl.a. udbredelsen af 4G, wi-fi og hotspot. Men også at borgere kan bruge smartphonen til mange ydelser. Både private og offentlige.
Det er vigtigt, at byens transportsystem og trafik er baseret på reel viden om beboernes behov, borgerinddragelse og smidig administration, der er let at komme i kontakt med. Undersøgelsen viser, at smart parkering via apps og trafiksensorer, der måler belastning og travlhed også spiller ind. Lige som udbuddet af lettilgængelige delebiler som Drive Now og Green Mobility inden for fænomenet deleøkonomi. Og så er det en klar fordel, at byen markerer sig godt inden for bæredygtighed.
København slår Stockholm og Oslo
Den danske hovedstad kommer ind på førstepladsen foran Singapore, Stockholm og Zürich på henholdsvis plads nummer to, tre og fire. Topkarakteren er 10, og København lander på en samlet score 8.24, mens Stockholm får 7.82, og Oslo lander på en samlet 34.plads.
København klarer sig godt på rigtig mange parametre. Stockholm slår dog København på internethastighed, og Oslo overhaler vores hovedstad med et mulehår ved at have en levestandardscore på 8.8 mod vores 8.7.
I det amerikanske Newsweek bemærker skribenterne, at København ikke får topkarakteren 10 i en eneste kategori, men adskillige gange tildeles karakterer over 9 og 8. Det gælder blandt andet i kategorier som ‘smart parkering’, ‘trafik’, ‘smarte bygninger’, ‘affaldshåndtering’, ‘borgerdeltagelse’, ‘økonomisk innovation’, ‘udbredelse af 4G net’, ‘levestandard’ og i den samlede ‘ekspertvurdering’.
Når parkeringen foretages med en App digitalt, gør det byer i stand til at se, hvor og hvornår der er trængsel, og hvor der er ledig kapacitet. Derfor kan byer også se, hvad der sker i trafikken.
”Når bilister bruger vores app i en af de 700 byer i Europa, som vi dækker, er de med til at gøre parkering smartere og nemmere at planlægge. Parkeringsbetaling via app bidrager derfor aktivt til, at større byer på sigt kan blive smartere og faktisk også grønnere. Når bilister bedre kan guides rundt i byen, vil det nedbringe trængsel, så byen bliver mere miljøvenlig, idet vi kan undgå en stor mængde såkaldt ’søge-trafik’,” siger Landechef for EasyPark Danmark, Bernd Reul.
Undersøgelsen, som kårer København til vinder, vurderer 19 parametre som transport, digitalisering, levestandard, innovation, bæredygtighed og regeringsførelse.
Du kan læse mere om tidsbesparelser ved parkeringsapps på easypark.dk.
Ud over eksperternes vurdering har Easypark gennemgået i alt 500 byer på verdensplan. I gennemgangen er der brugt tal fra Human Development Index, FNs velstandsliste og Europa-Kommissionens Digital City Index.