Kan du udpege det rigtige Apple logo – 50 pct. kan ikke
Af Leif Bomberg
En ny analyse fra University of California Los Angeles viser, at hjernen ofte spiller os et puds – især når det gælder ting, vi mener at kende godt.
Selvom Apples logo er et af verdens mest kendte – og Apple er verdens mest værdifulde mærkevare – kan folk altså ikke huske, hvordan æble-logoet ser ud.
Under 50 pct. kan udpege det rigtige Apple logo blandt de 12, som jeg viser på billedet.
Det viser en tankevækkende ny undersøgelse, som University of California Los Angeles har udført blandt både Mac- og pc-brugere.
Kan du?
Apples logo er ellers forholdsvis enkelt. To farver i et motiv, som vi lærer helt fra barnsben – et æble. Alligevel rammer 53 pct. forkert, når de bliver spurgt.
Hvorfor mon?
Ifølge analysens forfattere skyldes det, at ”se” og ”notere sig” er to forskellige ting. Eller med andre ord: Når vi støder på en ting, behøver vi ikke lægge den i hukommelsen.
Og selv hvis vi gør, kan nogle billeder rende ind i, hvad psykologer kalder en ”attentional saturation” – på dansk en opmærksomheds-mætning:
Når vi ser samme billede (eller logo) mange gange på en dag, kan vores hjerne reagere ved at mene, at så er det ikke vigtigt at huske detaljerne. Vi genkender jo helheden.
Lidt af det samme kan man afprøve på sig selv eller andre ved f.eks. at fortælle, hvilke bogstaver og tal, der sidder omkring ”H” på et computer tastatur. Eller beskrive præcist hvilket motiv der er på forsiden af en ti-krone-mønt.
Sjovt er også, at de fleste folk var helt sikre på, at de selvfølgelig kendte Apples logo, før de blev udsat for testen med de tre rækker af æbler.
Hvor langt der er fra folks tro og folks reelle viden understreges så af, at kun lidt over én pct. af deltagerne i analysen kunne tegne Apples logo korrekt.
I kan prøve hele testen via dette link
Det rigtige Apple logo findes i øvrigt i højre række som nummer tre fra oven….