Julegave guide – Gadgets og nørdet offline underholdning til hele familien
Uanset om du vil have geniale gadgets, sjove brætspil eller god læsning til juleferien, finder du vores bud på de bedste gaver du kan give, eller bare beholde selv.
Den intelligente kaffekop fra Ember er enhver kaffenørds drøm
Kaffe smager bedst, når det har en temperatur mellem 50 og 60 grader ifølge flere undersøgelser og eksperter. Det er der hvor det ikke er for varmt til at drikke, kaffens aromaer får lov til at åbne sig op og syren i bønnerne ikke overtager.
Men problemet er bare, at varm kaffe har det med at tabe temperaturen ganske hurtigt – også selvom du har en termokop. Så enten skal du drikke din kaffe rigtig hurtigt eller leve med, at hver mundfuld kaffe smager anderledes i takt med at temperaturen falder.
Den intelligente kaffekop fra Ember er bygget til at fikse dette meget specifikke problem. Den indeholder nemlig et varmeelement i bunden af koppen, som du ved hjælp af en app på din telefon kan styre. På den måde kan Ember-koppen holde hvad end væske der er i den på en permanent indstillet temperatur.
Den medfølgende ladestation fungerer samtidig som en lille bordskåner, så du kan holde batteriet opladet og din kaffe (eller te) på den perfekte drikketemperatur. Dette er den perfekte gave til kaffeelskeren, der hader kold kaffe og vil have det optimale ud af sine yndlings lysristede og uvaskede bourbon kaffebønner.
Ember koppen fås i to størrelser og fås fra 1.199,- kr.
Saml familiens yngste om nogle fremragende brætspil, der hverken er kedelige for hverken voksne eller børn
Brætspil til børn er tit ret kedelige for voksne, og nogle gange også for børnene efter et par runder fordi de er for simple. Præcis den oplevelse fik brætspilsdesigneren bag kæmpe hittet “Exploding Kittens”, og efter at deres egne børn begyndte at kede sig med de brætspil de spillede derhjemme udsprang idéen om at lave bedre brætspil til børn og familier.
Resultatet er fire forskellige brætspil, der hver især tager ganske få minutter at lære og er bygget til ikke at tage mere end et kvarters tid at spille, så hverken børne eller forældre når at køre trætte i dem.
Spillene varierer bredt over en masse forskellige genrer Der er de stillesiddende spil såsom det fremragende “I want my teeth back”, hvor både børn og voksne lærer sandsynlighedsregning i jagten på at samle flere tænder end deres modstander. Eller det gakkede “Best Worst Ice Cream”, hvor du bygger ulækre isvafler, men samtidig også lærer mønstergenkendelse og strategi.
Der er også mere aktive spil som “Hurry up chicken butt”, hvor man skal udføre gakkede kropsbevægelser på tid, imens man sender et æg rundt blandt alle deltagerne og håber det ikke klækker, imens det er ens tur.
Hvert af de i alt fire spil har to regelsæt med sig, et til de voksne der går i dybden og et kondenseret sammentræk af reglernes essens til de mindste. To af spillene har desuden ingen tekst at læse (Best worst ice cream og I want my teeth back), så alle i familien kan være med uanset deres niveau af sprogkundskaber.
De fire spil koster 180,- kr stykket og fås her.
‘Extremely Online’ er bogen til dig der vil vide hvordan vores sociale medier blev skabt
Vidste du at YouTube var en dating side i 2005? Nej vel. Idéen var at man skulle uploade små videoer af sig selv, og baseret på dem ville man så gå ud på dates. Idéen holdte ikke rigtigt ved, og langsomt begyndte folk i stedet at bruge siden til at uploade hjemmevideoer eller ulovlige klip fra South Park og forskellige late night shows. Og så blev YouTube født.
Bogen ‘Extremely Online’ af Taylor Lorenz tager dig med på en rejse fra de allerførste spæde sociale medier som YouTube, Friendster og MySpace. Helt frem til de geniale sociale medier der aldrig nåede at blomstre op som Vine og Periscope, og op til i dag med mastodonterne vi alle kender til.
Men det er ikke bare skabelsen af de sociale medier, som ‘Extremely Online’ er interesseret i. Bogens essens er i stedet de mennesker, der bruger platformen og senere bliver det til vi kalder for influencere. Du får blandt andet historien om den første blogger, der lavede et sponsoreret indlæg og modtog så meget had for det, at hun helt holdt op med at blogge.
Bogen beskriver også hvordan de mest hardcore Twittter brugere i lang tid dikterede hvordan firmaet brugte deres ressourcer på, at udvikle appen og hvordan hele influencer kulturen i dag er den dominerende økonomiske magtfaktor på store dele af internettet. Endda også i Hollywood.
Hvis du inderst inde godt ved, at sociale medier styrer verden men vil et spadestik dybere i historien bag influencer kulturen og de sociale medier. Så er ‘Extremely Online’ bogen for dig eller den onlinekultur elskende nørd du har i dit liv.