Hey Erik, hvem tror du jeg er?

3 Min læsning

Kan man sætte en Ikeafront på en vaskemaskine fra Power? Det var sådan set bare det jeg ville vide da jeg skrev til deres kundeservice mail. Det udviklede sig til en bizar samtale med en kundeservicemedarbejder, der hed Erik. Eller gjorde han?

Jeg blev virkelig overrasket svar at få et svar fra Powers kundeservice få sekunder efter at jeg havde skrevet. Især fordi de på hjemmesiden var tydelige med, at de havde særligt travlt i disse dage. Men Erik fra kundeservice var vaks ved tastaturet og skrev straks venligt og hjælpsomt tilbage. 

Jeg var da begejstret for det hurtige svar, men det dækkede jo ikke helt specifikt om lige den Ikea låge jeg så på, nu også passede til den opvaskemaskine jeg ville købe hos Power. Så jeg bad Erik svare mere specifikt om jeg selv skulle skaffe en front og om det så IKKE kunne være Ikea? 

Allerede her i samtalen bliver jeg meget mistænksom. Erik afslører meget tydeligt sig selv som AI og ikke menneske. 

  1. Han svarer udenom det, jeg spørger om
  2. Han gentager noget, han allerede har skrevet uden variation.
  3. Han tilbyder igen et salg af montoring med helt samme ordlyd.
  4. Han (den) slutter med et spørgsmål som åbner mere i samtalen. Typisk AI og ikke noget et menneske har tid til. 

Men hvordan ville et menneske have svaret?

Først og fremmest havde et menneske vel hjulpet mig med det, jeg havde brug for. Undersøgt kompatibiliteten mellem den låge og den opvaskemaskine.

Yderligere havde jeg nok fået varieret sprog, humor, forståelse eller endda irritation. Uden gentagelser med identisk ordlyd. 

Jeg konfronterer Erik og spørger direkte om han er AI? Men han er meget undvigende og igen irriterende gentagende.

Jeg prøver igen og skriver: “Du svarer ikke på om disse spørgsmål er lavet AI?”. Og så knækker Erik. 

Det vil sige Erik er programmeret til at ignorere spørgsmålet, første gang det kommer. Jeg spørger videre, om han synes det er moralsk acceptabelt at kommunikere med en kunde uden først at gøre det klart, at kunden taler med en AI?

Erik giver op og siger spørgsmålet ligger “uden for rammerne af den produktsupport, jeg kan tilbyde”. Og så tilføjer han noget lidt mystisk

“En specialist vil undersøge dette nærmere og vende tilbage snarest. Vi sætter pris på din tålmodighed og forståelse.”

Betyder det jeg endelig vil få svar på mit produktspørgsmål fra et menneske? Eller betyder det samtalen er blevet flagget som kritisk, fordi jeg har afsløret at Erik er AI?

Noget tyder på det sidste. For da jeg igen spørger Erik, hvorfor han ikke har gjort det klart, at han er AI svarer han pludselig ikke længere.

Er Erik sat i skammekrog? Hvorfor markerer Power ikke at deres mailsvar er lavet med AI? Og hvorfor er deres AI så dårlig den ikke engang kan finde ud af om en specifik låge passer til en specifik opvaskemaskine?

Alt dette havde jeg gerne spurgt Power om. Jeg brugte en del tid på forgæves at lede efter deres pressetelefonnummer. Indtil jeg kapitulerede og spurgte ChatGPT som naturligvis straks kunne levere. Hvorefter den lagde op til at forsætte samtalen med yderligere information. Ligesom Erik gjorde. Indtil han ikke gjorde det mere. Jeg afventer stadig svar fra Power. 

Grafik: ChatGPT Prompt: “Lav et billede af en kundeservicemedarbejder som i virkelighed viser sig at være AI. Det skal være en mand ,men personen bag skærmen skal se lidt robotagtig men også lidt fjollet ud”. 

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 − 2 =

No Comments Yet.