For fa’en Travellink! Hvor er den returbillet, jeg købte?

4 Min læsning

Husk altid at dobbelttjekke både din udrejse og hjemrejse, når du køber billetter på nettet. En booker som Travellink har nemlig intet problem med at sælge dig billetter både ud og hjem, selvom flyselskabet kun kan levere den ene tur. 

Jeg vil gerne en tur til Rom. Hvad gør man så? Går en tur på Momondo for at finde et godt tilbud på flybilletter selvfølgelig. Jeg ender (modvilligt) med Ryan Air ud om fredagen og med Norwegian hjem mandag morgen. Jeg booker gennem Travellink og får en bekræftelse på mail. Det ser skønt ud! Travellink er klar til at sende mig afsted og tilbyder at sælge mig hotelværelse og billeje til min kommende tur.

Lidt mystisk ser jeg, at min hjemrejse ikke er bekræftet, men “afventende”. Det er nogle tekniske årsager, som jeg antager nok bliver løst. Min status er jo “AFVENTENDE” og ikke “CANCELLED”.

Dagen efter tjekker jeg igen.  I mailen står jeg skal kontakte Travellink, hvis jeg ikke har fået bekræftelse inden for 24 timer. De undlader bare at skrive, hvor jeg kan få fat i dem. Jeg prøver websitet, men kan ikke lige finde deres kundeservicenummer. Jeg har ikke tid til at lede mere den dag. Men jeg prøver igen nogle dage senere og finder en formular, som jeg udfylder. Men jeg modtager intet svar, og dagene går.

Så går jeg på Google og finder frem til et kundeservicenummer. Jeg venter lang tid i kø- og bliver så smidt af. Jeg starter forfra og får endelig fat i en kundeservicemedarbejder. “Nej, din returrejse eksisterer ikke”, fortæller hun mig. Det synes jeg er underligt. Jeg har jo købt to billetter af dem? “Sådan er det at købe billetter på internettet”, svarer hun. “Øh nej!” svarer jeg rimelig paf.

Jeg siger, jeg har lidt svært ved at se, hvorfor det er kunden, der skal lave en masse ekstra arbejde (hvor de iøvrigt gemmer sig, så meget de kan slippe af sted med) for at finde dem og følge op på det produkt, de har påstået, de kunne sælge mig og har solgt mig. Men ikke leveret. Svenskeren fra Travellink synes tydeligvis ikke, der er noget problem, at jeg mandag morgen står i Rom uden mulighed for at nå det vigtige møde, jeg skal hjem til. “Du kan aflyse og bestille forfra”. Nåå, fedt nok! Bortset fra at prisen nu bare er en HEL anden, og jeg kan ikke få de afgangstider, jeg har brug for.

Så er det jo jeg sidder her uden billet til Rom og tænker. Er det helt ok at sælge en returejse, som man ikke kan levere? Og hvis man som sælger finder ud af, at man ikke kan levere det produkt, som kunden har købt, er det så virkelig kunden, der skal finde ud af det? Og hvad hvis kunden ikke er så velbevandret i e-handel? Og hvad når så kunden finder ud af det, er det så ok, at man ikke tilbyder et alternativ (og bøder for sin fejl), men efterlader kunden med valget mellem at refundere rejsen eller rejse afsted uden returbillet (starte forfra efter ny returbillet)?

Jeg synes det sgu ikke. Og lige nu orker jeg ikke bestille en ny (dyr) billet til Rom. Og SLET ikke gennem Travellink! Som jeg dog har svært med at slippe af med. De spammer mig nemlig nu med irriterende nyhedsbreve som (you guessed it) har verdens mest usynlige link til afmelding.

Det er meget muligt Travellink og lignende spillere tjener godt på den korte bane ved at sælge skindet, før bjørnen er skudt og dermed sætte kunderne i en uheldig situation. Men jeg tror stadig på at fremtidens vindere på nettet bliver dem, der sætter kunderelationer og service højest.

OPDATERET! Det viser sig så nu et par dage efter at jeg nu skal sende en masse bankoplysninger til Travellink for at kunne få refunderet min billet! Altså mere arbejde til kunden= større mulighed for at Travellink kan beholde deres penge for et produkt kunden aldrig modtog.

OPDATERET IGEN! Jeg har endnu ikke fået min rejse refunderet. Travellink har nu igen sendt en mail og bedt om SWIFT og IBAN (som jeg har sendt) for at kunne udbetale pengene. De har det for vildt! Og jeg er pænt træt af det!

OPDATERET IGEN IGEN! Travellink minder mig i en mail om at jeg skal rejse på fredag og jeg da også lige kan leje en bil og booke et hotel. Jeg skal IKKE rejse med dem fredag! Rejsen af aflyst fordi de ikke havde en returrejse til mig! Jeez!

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

ten − 10 =

8 Comments
  • Peter Winding
    november 3, 2017

    Jeg køber konsekvent kun fra selskaberne selv. Ok, ind imellem sendes jeg videre gennem skyscanner, men det er altid til selskaberne. Jeg har aldrig prøvet travllink, og nu ser det da ud til, at det ikke bliver nødvendigt.
    Tak for advarslen, Frk. Vejlø.

    Ps. Du har en en pointe med de der ekstremt små link til afbestillign af spam mails. Gad vide hvem der har siddet og tænkt: “ haha vi gør det sgu til en rigtig dårlig oplevelse, det her!” .

    P.winding

  • Kim
    november 3, 2017

    En anden ting man skal være obs på med Travel link er, at når du køber f.eks. Norwegian billetter igennem dem så fraskriver man sig en masse rettigheder som Norwegian ellers giver.
    Det viser sig f.eks. når ens fly bliver aflyst. Her kan man normalt ombooke sin billet direkte hos norwegian via deres hjememside, men det kan man pludselig ikke nu. De giver også en helt anden service på kundeservice telefonen da ens billet er mærket “e” og det derfor er en anden forhandler der har ansvaret for servicen….en service som Travelink så bare ikke lige tilbyder med mindre man tilkøber tillægsprodukter til en pris der typisk er højere end billetprisen selv. Heldigvis kender Norwegian folkene godt til problematikken og er derfor lidt mere behjælpelige når de hører at man har travelink som forhandler.

  • Jes Filtenborg Søndergaard
    november 3, 2017

    Undgår konsekvent de billigste i søgemaskinen Momondo. Har tjekket hvad folk siger om disse firmaer. Så hellere betale lidt ekstra. Har selv brugt Kilroytravels.dk til rejser rundt i verden gennem mange år uden problemer. De dukker dog også op på Momondo prisliste men med lidt højere priser. Ellers har de deres egen søgenaskine med f.eks +/- 3 dage for mulighed for billigere billet.
    Ellers har jeg INTET med firmaet at gøre.

  • Ingrid Ann Watson
    november 3, 2017

    Jeg køber konsekvent kun fra selskabernes hjemmeside.
    Det giver sikkerhed og tryghed og de få hundrede kroner ekstra, er virkelig godt givet ud.

    Har dog købt gennem Experia flere gange før i tiden og det fungerede fint.
    Det er de gode til.

    Ydermere køber jeg kun hotel på hotellets hjemmeside.
    Dette da jeg en gang, bestilte gennem Booking.com og pga trustpilot revue om manglende værelse når man så nåede frem, ringede til hotellet og der intet værelse var bestilt.
    Derfor bestiller kun gennem hotellets egen hjemmeside.

  • Helle Hoffmeyer
    november 3, 2017

    Jeg tror du har været særligt uheldig. Jeg køber næsten altid flybilletter via Travellink og de gange jeg har henvendt mig til kundeservice har jeg fået svar inden for 24 timer. Men når man køber billige billetter på nettet skal man bare kigge alt grundigt igennem. Vi var ude for at skulle skifte fly i Paris. Vi ærgrede os over at skulle være 5 timer i lufthavnen, men fandt ved online chek-in dagen inden ud af, at vi skulle lande i Orly og flyve videre til Cph fra Charles de Gaulle lufthavn. Vi havde ikke lagt mærke til de 3 bogstaver i parentes efter “PARIS”. Det endte dog med, at en flink mand fra Air France ændrede vores billetter så vi ikke skulle køre i bus til den anden ende af Paris for at tage flyet til CPH.

  • Jon
    marts 19, 2020

    Øv – hvis bare vi havde undersøgt firmaet inden vi bestilte igennem dem :-(
    Jeg har allerede brugt mange timer på at afbestille vores rejse i påsken pga. COVID-19 pandemien.
    Travellink mener, at selv om de har solgt os en pakkerejse, så skal vi selv sørge at få refunderet flyrejsen, mens hotellet ikke bliver refunderet. Vores forsikringsselskab har oplyst, at de skal have skriftlig dokumentation fra vores rejseselskab om afbestillingen, og det er umuligt at få fra Travellink. De oplyste dog også, at efter lovgivningen skal rejseselskabet refundere en pakkerejse, så vi vil tage nogle sværdslag med dem mere.

  • Anne Holst Pedersen
    marts 25, 2020

    Har et spørgsmål til jer der har været i kontakt med Travellink. Er der en mailadresse der kan skrives til. Har ikke kunnet finde den nogen steder. Har været på vent på deres telefon – nu samlet i næsten 4 timer. Skulle til Prag i påsken men det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre. Vil selvfølgelig gerne have min betaling retur.

  • Laurits West
    august 24, 2020

    Jeg har forsøgt i 6 måneder at få Ryanair til at refundere mig, som de ændrede til en voucher, som det tog mig flere uger at komme igennem deres kunde service for at kunne ændre det tilbage til en refundering.
    Nu har de så endeligt sagt at de vil refundere mig, men det er ikke mig de vil refundere – de vil refundere Travellink, som ikke vil refundere mig.
    De sørger for at jeg ikke kan komme til at tale med andet end maskiner som nægter mig adgang – ingen mail – telefonen afviser at min booking eksisterer – det samme gør deres chat robot.
    Derfor har jeg nu politi anmeldt dem, og lavet indsigelse i banken. Derudover vil jeg klage til Trafik -Bygge og Bolig-styrelsen over dem.
    Jeg anbefaler alle gør det samme, så dette svindler firma ikke skal tjene penge på at levere ingenting og oveni en dårlig kundeoplevelse.