Din bil kan sladre om dit sexliv

2 Min læsning

Der er lang vej fra en gammeldags benzinbil. lækre fælge og analog mekanik, til en moderne elbil, hvor de fleste features er digitale og hvor kameraer, sensorer og mikrofoner måler hvem du er og hvad du laver. Er du bevidst om, hvor meget din bil ved om dig?

Vil du have Elektronista Medias gratis 2024 AI trends rapport? Så klik her. 

En elbil ligner mere en smartphone end en gammeldags bil. Den skal oplades, den har apps, og den ved en hel masse om den, der sidder bag rattet. Det er bare ikke altid, vi lige tænker over det. 

Mozilla Foundation har undersøgt 24 elbiler, og de klarer sig mildest talt elendigt målt på privacy og GDPR. 

Naturligvis ved din bil hvor du er, og hvilke adresser du bevæger dig mellem. Men når du kobler telefonen til bilen, giver du også bilens systemer adgang til alt det som telefonen ved om dig. Ud over det har bilen sensorer og kameraer, som registrerer, hvad der sker i og rundt om bilen. 

Den samlede datamængde som din elbil indsamler om dig, kan sige noget om din nationalitet, race, religiøse overbevisning, sundhed, lokation,  og endda din seksuelle orientering.  Bilmærket Kia går så langt som på deres hjemmeside at skrive at de indsamler “sensitive personal information” such as “racial or ethnic origin,” “religious or philosophical beliefs,” “health, sex life or sexual orientation information,” and “genetic data.


En ting er vi gerne vil beskytte vores private data. Men har du også tænkt over, at du som ejer af fx. en kinesisk bil med stor sandsynlighed også sender data til den kinesiske stat? At din personlige data og kontrollen af de bil måske i fremtiden kan fjernstyres og bruges til en form for cyber warfare?


Hvorfor tager bilbranchen så afslappet på noget af det, som kræver mest ansvar? Nemlig vores private data? Kan det være fordi, de som udgangspunkt slet ikke er techvirksomheder, men blevet det indenfor de sidste 5-10 år? Er det bare hoppet med på vognen uden at tænke over hvordan skiftet fra analog til digital medfører væsentlige forskelle på hvad et vil sige at være bilejer? Og bilproducent?


Hvad end svaret er, så er det på tide, at bilbranchen strammer op og lever op til GDPR og andre tiltag som skal beskytte os forbrugere. 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 × 1 =

No Comments Yet.