Verdens mest populære spilikon fylder 30 år

2 Min læsning

De fleste af os kender Super Mario, den ikoniske blikkenslager, der ikke bare er Nintendos maskot, men også er blevet et ikon for hele spilindustrien. I år fylder han 30 år. Elektronista ser tilbage på den elskede spilfigur, der startede sin karriere i det populære bip-bip-spil Donkey Kong.


Super-Mario-Bros2
Fra Skipperskræk til Super Mario

Mario er født af spildesigneren Shigeru Miyamoto, men egentlig startede Mario som Jumpman, og bar faktisk dette navn i en årrække. I spillet Donkey Kong (1981) skulle en Mario-lignende figur ved navn Jumpman bestige en bygning, imens en meget stor abe (som senere blev til Donkey Kong) kastede tønder efter ham. Spillet betragtes af mange som indbegrebet af et klassisk bip-bip-spil.

Før Super Mario, så var der Jumpman.
Før Super Mario, så var der Jumpman.

Faktisk var Jumpman en nødløsning. Shigeru Miyamoto havde oprindeligt planlagt, at spillet skulle være et Skipperskræk-spil. Nintendo var dog ikke i stand til at få de nødvendige rettigheder til at bruge navnet Skipperskræk, og dermed var Jumpman født. Oprindeligt skulle karakteren have heddet “Mr. Video”, men efter en kæmpe diskussion med udlejeren af Nintendos amerikanske kontor, valgte Nintendo at ændre navnet fra Mr. Video til Mario, som en lille reference til deres tidligere udlejer.

Efter succesen med Donkey Kong i 1981, skulle der laves en efterfølger. Det blev “Donkey Kong Junior”, som udkom i 1982. I denne version skiftede Jumpman navn til “Mario”, og det har den lille buttede blikkenslager heddet lige siden. Navnet slog dog først for alvor igennem i 1983, hvor spillet “Mario Bros.” blev udgivet til arkademaskiner i Japan. Senere blev spillet også udgivet til Nintendos første konsol, Nintendo Entertainment System i 1985. Titlen blev ændret til “Super Mario Bros.”, og spillet blev et af de mest ikoniske nogensinde.

Herfra gik det rigtig stærkt. Super Mario Bros 2, 3, Land og World udkom de efterfølgende år, og siden har Mario-serien været med til at skabe nogle af de største innovationer i spilbranchen. Først med det originale spil, som opfandt hele platformsgenren, siden med Super Mario 64, der introducerede det moderne 3D-spil, som vi kender i dag.

Super Mario 64 - Spillet der introducerede det moderne 3D platformsspil
Super Mario 64 – Spillet der introducerede det moderne 3D platformsspil

I 2015 forsøger Nintendo igen at innovere. Denne gang med Super Mario Maker, der blander det traditionelle Mario-spil med muligheden for at bygge egne baner og dele dem med resten af verden. Det er Super Mario for Minecraft-generationen. Men vil du spille nogle mere traditionelle Super Mario-spil, kan du downloade nogle af de bedste Super Mario-spil nogensinde til Wii U og opleve alt fra Super Mario World til Super Mario Galaxy, og se hvorfor Mario er en af verdens mest elskede spilfigurer.

Tillykke med de 30 år Mario!

 

M64

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

10 + nineteen =

No Comments Yet.