TV er fortsat vores primære nyhedskilde
Søgemaskiner og online medier har endnu ikke fortrængt klassisk tv som det sted, vi henter vores daglige nyheder. Til gengæld står tv-stationernes websider svagt, mens aviser på print og på skærm er lige vigtige.
Selvom internet medier og søgemaskiner er blevet hverdagskost for os, er tv fortsat den nyhedskanal, de fleste mennesker i verden bruger mest.
53 pct. svarer, at tv er deres foretrukne nyhedskilde, mens dagblade er helt nede på en fjerdeplads med 18 pct. Distanceret klar af både søgemaskiner med 38 pct og sociale medier med 33 pct.
Analyse bureauet Nielsen har spurgt 30.000 online brugere over 15 år i 60 lande verden over. Resultaterne må være overraskende for mange og især chokerende for chef etagerne i magasin pressen og på radio stationer.
Mange vil sikkert finde det overraskende, at sociale medier i den grad bruges som nyhedskanaler. Mange anser jo primært Facebook, Twitter eller Instagram som underholdning, hvor man deler billeder af kæledyr og babyer.
Selv finder jeg det lidt overraskende, at tv-stationernes websider ligger så svagt. Tre gange flere anser ”rigtigt” tv for at være vigtigere (og bedre) end tv’s nyheds dækning online.
Det stemmer ikke helt overens med, at dr.dk og tv2.dk rangerer blandt de mest besøgte websites i den danske del af internet.
Omvendt kunne det se ud, som dagbladene (omsider) har fået styr på deres online tilbud. Forbrugerne rangerer aviser på papir og skærm side om side.
Næppe overraskende varierer resultaterne fra den globale Nielsen analyse meget, alt efter hvilken aldersgruppe man spørger.
TV ligger dog øverst hos alle aldersgrupper med undtagelse af de helt unge mellem 15 og 20 år – den såkaldte Z generation. Den har sociale medier som den vigtigste nyhedskanal – foran tv….
Hans Pedersen
december 4, 2015Det lader til, at man kan have mere end en “most preferred”. Ellers giver det meget mere end 100% :)