Topauktionshus sælger Picasso ved siden af kopitasker
Af Christiane Vejlø
Det eksklusive auktionshus Sotheby’s har indledt et samarbejde med eBay.
Det kan undre at satset på online handel først sker i 2014. De har tydeligvis brændt sig i boble-perioden omkring årtusindskiftet, og det var der mange der gjorde. Båndbredden var ikke høj nok, billedopløsningen for dårlig og sikkerheden ikke på plads. Og hvad der måske var det største problem. Internettet var simpelthen for grimt dengang. Men at det skulle tage 14 år før et hus der lever af globalt salg for alvor satser på online salg indikerer en kultur der som udgangspunkt er ret konservativ.
Selvfølgelig skal et auktionshus være tilgængeligt online. Både med streamede auktioner og direkte salg. Bærbare devices og mobilt bredbånd giver en langt større fleksibilitet hos køberen og der eksisterer allerede et globalt købestærkt publikum som i højere grad vil få muligheden for at handle hurtigt og spontant mens de samtidig kan få masser af ekstra info om historien og kvaliteten af det produkt, de køber.
Partnerskabet med eBay har både fordele og ulemper. EBay har infrastrukturen på plads, det er en markedsplads køberne har tillid til og så giver eBay adgang til en kæmpe kundegruppe. På den anden side sælger eBay også kopitasker, plastiklegetøj og plæneklippere og det i sig selv udgør en risiko for så high end et brand som Sotheby’s. Christie’s vælger formodentlig af samme årsag selv at udvikle deres egen eksklusive markedsplads i samarbejde med etablerede online shopping konsulenter fra fashion industrien.
Udfordringen bliver at holde eksklusiviteten og samtidig tage de digitale platforme alvorligt. F.eks. ville jeg ikke i dette tilfælde anbefale at det bliver muligt at Facebook “like” et dyrt Picasso maleri på en online auktion, men på den anden side kunne man forestille sig en anden for form eksklusiv community building for samlere og connoisseurs.