TDC MARKETING MED SOLSTIK

3 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Jeg skal love for, at jeg var ved at få påskeægget galt i halsen, da jeg idag i min avis bladrede op på denne annonce for en mobiltelefon hos TDC. Jeg vælger at tro, at marketingsafdelingen har fået solstik, for hvordan i al verden vil de ellers forklare de bizarre Trival Pursuit referencer? Jeg har leget annoncequiz og prøvet at gætte hvad meningen er.

Fra toppen…

Stor blå boble og tilbud på en mobil til 1 kr . Så langt så godt. Derefter begynder det allerede at skride. Den medfølgende pakke hedder “TDC Mobil SmsMedia & Mobilordning100”. Jeg gad godt have været med til det brainstormmøde, som konkluderede, at det var et mundret navn som kunderne bare ville tænde for vildt på.

Så har vi telefonen- en temmelig ligegyldig Nokia X3-02 men det er der såmænd ikke noget galt i. Altså lige bortset fra et håbløst produktnavn igen- denne gang på Nokias side. Hvilken undersøgelse er det lige der viser, at kunderne vil have produktnavne, der lyder som en Star Wars robot?

Så kommer vi til det virkelig underfundige. Trivial Pursuit referencerne. Jeg kan ikke gennemskue, hvad der berettiger et quizspil lige i den her sammenhæng. Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at annoncen skaber mere forvirring end forståelse for tilbuddet. Ok vi har nogle farver med bogstaver i. Der går TDC så ud fra at alle som ser annoncen ikke alene spiller Trivial, men også kan huske at farverne indikerer kategorier og derudover hvilken farve og hvilket bogstav, der står for hvilken kategori. (Spillede det selv en del i 90erne, men ikke rigtig siden og slet ikke nok til at huske kategorierne).

Her er hvad jeg tænker: Blå G- er det noget med geografi? Måske derfor de fortæller hvor jeg kan finde telefonen? Hmm ikke videre imponeret. Lyserød U- det er underholdning! Og jo, musik fra Play- ok giver (lidt) mening. Gul H kan ikke huske hvad det er, men de fortæller mig telefonen er BÅDE klassisk og moderne. Brun KL er det historie? Nej for det er noget med børstet aluminium. Ok jeg er mere forvirret.Grøn VN- er det ikke videnskab? Her snakker de om kamera, så det giver vist ikke rigtig mening. Orange SF- Det er sport ved jeg! Og ja, TDC jeg forstår godt onkel vittigheden om at telefonen ikke er særlig tyk. Og nej TDC jeg grinede ikke.

Og hvis jeg ikke allerede synes jeg har brug tid nok på at afkode kategorierne og de lidet opfindsomme informationer, så kan jeg da lige bruge lidt mere tid på at tænke over, hvorfor terningen står på 5 og 3? Er det et godt slag? Et skidt slag? Og hvorfor mangler der en blå ost? Betyder det, at jeg alligevel ikke kan finde mobilen i en TDC butik?

For ligesom at være sikker på, at læseren ikke sidder tilbage med nogle som helst brikker, som falder på plads, så topper TDC lige annoncen med et blåt “spar 249 kr” stempel med … ja med en campingvogn! Hvad fan har I proppet i påskepiben TDC?

Det kan selvfølgelig være, at læseren med stor iver kaster sig over annoncen og får ligeså meget tid til at gå med at forsøge at gennemskue den, som det tager at spille en gang Trivial Pursuit. Det er jo også en mulighed, at de fleste bladrer videre, fordi de bare ikke orker?

Eller hva?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

seven + seven =

3 Comments
  • Ann-Kristin
    april 24, 2011

    Samme her. Men det er fordi man skal se tv reklamen først fandt jeg ud af. Der spiller claus og britta TP i en campingvogn. Det var vist noget med at komme i sommerstemning, men kan ikke helt huske det. Dog giver det ingen mening i annoncerne, medmindre målet er at skabe total forvirring.

  • Lars Sommer
    april 24, 2011

    Auch, nu føler jeg mig jo kæmpenørdet, når jeg faktisk kan huske alle farverne. Har heller ikke spillet det i mange år!

    G – Geografi
    U – Underholdning
    H – Historie
    KL – Kultur/Litteratur
    NV – Natur/Videnskab (Jeg er SIKKER på at der på mine spil står NV og ikke VN! Fail! :-) )
    SF – Sport/Fritid

    Kan godt se at det ikke er det mest logiske, men sammenlignet med fx mine forældre, som (desværre – slut med familiecharterrejserne) er blevet en del af campingsegmentet, der var noget af det første de utroligt nok gjorde at købe Trivial Pursuit (almindelig OG junior til mine nevøer når de skal med). Så kigger jeg på mine forældre, så er det der en sand guld reklame, på trods af jeg giver dig 110% ret i at det sammenlagt nok er en lidt underlig reklame. Men er målgruppen mine forældre (så har de tabt, min far “elsker ‘Sonofon'” ;-)) så rammer de trods alt lidt plet er jeg desværre sikker på.

    Bortset fra det er jeg så den eneste som synes at telefonen faktisk ser rigtig flot og stilren ud?

    Mht. navnene er problemet ikke hos et firma som Nokia at de laver 100 nye telefoner om året? De løber hurtigt tør for navne og hvilken en skal hedde Charlotte og hvilken en Christine (og hvorfor i øvrigt?).

    Ps. Den blå ost mangler sikkert fordi den måske ikke har GPS. Det er den nye måde at skrive specifikationer på ;-) :-)

  • Henriette Larsen
    december 12, 2011

    Nogen der kan fortæller mig i hvilken avis denne reklame er fundet og hvornår evt?

    Mvh Henriette