Svenskernes drømmehus udformet via internettet
Af Leif Bomberg
Data fra 200 millioner klik på 86.000 ejendomme til salg på nettet er samlet i The House of Clicks.
Hvis man tog gennemsnittet af alle de ønsker, folk har givet udtryk for på internettet, ville drømmehuset se ud som denne røde firkant. I hvert fald, hvis man er i Sverige.
Jeg forestiller mig, at et dansk drømmehus nok ville se noget anderledes ud. Men det skulle måske afprøves med et onlineinitiativ i stil med det, som det svenske ejendomsfirma Hemnet og arkitekterne Tham & Videgård har gennemført.
De har analyseret 200 millioner klik på 86.000 svenske ejendomme, som har været sat til salg på internettet.
Ud fra disse mange data har man fundet frem til svenskernes præferencer for antal rum i boligen, husets størrelse, antal etager, udvendig farve osv.
Udvendigt skal huset være beklædt med træ malet i en rød farve for at repræsentere historie, tradition, lokale ressourcer og håndværk.
Indvendigt er huset langt mere high-tech. Alt er i hvidt for at symbolisere det moderne, optimisme og industriel udvikling.
Køkkenet er det vigtigste rum i drømmehuset på den anden side af Øresund. Det er boligens hjerte og skal helst være åbent i forhold til husets øvrige indretning.
Svenskerne ønsker også en altan integreret som en del af selve bygningen. Den skal give en udendørs forbindelse mellem boligen og haven og naturen omkring, men samtidig ligge i læ for vind og regn.
Prisen på ”the house of clicks” må ligge på 2,8 millioner svenske kroner – det svarer til knap 2,3 millioner danske.