Gadeplakater afslører racister i sociale medier
Den brasilianske kvindesagsgruppe Criola bruger utraditionelle midler til at bekæmpe racisme og ekstremisme på internettet.
Hvordan bekæmper man racister og mennesker med ekstreme meninger på sociale medier og på internettet, hvor de tilsyneladende har kronede dage?
I Brasilien gør man det med en utraditionel og godt udtænkt reklamekampagne, der bruger store outdoor-plakater som værktøj.
Ideen i kampagnen ”Virtual Racism, Real Consequences” er at opsamle racistiske indlæg fra sociale medier. De værste af dem vises med advarende kommentarer på plakater i umiddelbar nærhed af, hvor den racistiske forfatter bor.
Bag kampagnen står Criola-organisationen, der blev dannet i 1992 af sorte kvinder i Brasilien. Den kæmper for at forsvare kvindernes rettigheder gennem forskellige initiativer med bedre integration som formål.
Criola overvåger alle større sociale medier og identificerer afsendere af racistiske angreb via geo-tagging funktioner. Derefter lejer man store plakatpladser så tæt på racisternes bolig som muligt.
Personerne bliver ikke afsløret direkte med navn eller billede på plakaterne. Deres identitet på f.eks. Facebook er sløret ved hjælp af Photoshop.
Ideen er at give forfatterne et chok, når de ser deres udtalelser blive blæst op i stor størrelse lige for næsen af, hvor de bor.
Det må jo betyde, at deres identitet er blevet afsløret, selvom de måske optræder anonymt online med falsk brugernavn osv.
For, hvis Criola kan finde dem, kan andre måske også – og det kunne være pinligt med naboers sladren, arbejdsgiveres vrede og familier, der er flove over at have en racist i deres midte.
Criola håber også, at kampagnen kan skræmme de såkaldte ”internet trolde”, der ofte gemmer sig bag alias-navne”, når de viderebringer deres ekstreme holdninger online – fordi de ikke tør sige tingene direkte op i ansigtet på de mennesker, de angriber.
Det bliver spændende at se, om Criolas kampagne bliver en succes – og om den fungerer. Vi har vores tvivl om, hvorvidt den kan afskrække racister og andre ekstremister fra at sprede deres holdninger via internet og sociale medier. Men i det mindste kan plakaterne få forbipasserende til at stoppe og tænke sig om et minut eller to. Alene det er en god begyndelse….