Sådan får du sko, der bare passer

2 Min læsning

Flere japanske stormagasiner har installeret et nyt Flicfit-system, der via 3D-skanning kan matche sko perfekt til foden. Det hele tager bare 10 sekunder. Ideelt for de mange, der prøver sko i butikken og køber dem online.

 

Alle ved, at det er svært at finde et par sko. Ikke kun på grund af farve, mønster og snit. Men også fordi det kan være et mas at finde skomodeller, der passer perfekt til ens personlige fod.

Det er derfor, mange kvinder kan bruge timer på at sidde i en skobutik. Ikke kun fordi de ikke kan lide farve, mønster eller snit på de sko, der prøver. Også lige så tit fordi, de ikke finder et par, der sidder perfekt på foden og er behagelige at gå i.

Et nyt japansk 3D-skanner-system kan måske hjælpe – og samtidig afkorte prøvetiden i skobutikken. Til glæde for både kunden og butikkens personale, der gerne vil have plads til flere nye kunder i stedet for at servicere den samme besværlige i flere timer.

Det nye Flicfit system består af to fysiske dele. Den ene er en Shoe Digitizer, som butikken bruger til at foretage 3D-skanninger af det indre i alle de sko, den har på lager. Besværligt, men i sidste ende en lettelse. Den anden er en Foot Digitizer, som kunder i butikken lader deres fødder 3D-skanne i. Den øvelse tager kun 10 sekunder.

Ved hjælp af kunstig intelligens matcher Flicfit sko og fod perfekt til hinanden.

Det rigtigt smarte ligger i en iPad-app med kunstig intelligens, som skosælgeren lader sammenligne og parre alle de par sko, som kunden kan passe perfekt. Alt sammen foregår på få sekunder, og kunden kan så på skærmen se alle sko til netop hende eller ham.

Flicfit er tidsbesparende for skobutikkens personale, fordi det ikke behøver at slæbe det ene par sko frem efter det andet, når de ved, at det ikke passer til kundens fod alligevel. Omvendt er der jo også en god chance for mersalg, når kunden får præsenteret flere par sko på skærmen, der garanteret passer i størrelse og form.

Det relativt nystiftede Flicfit ser sin største fremtid hos skobutikker, der både sælger i fysiske butikker og online. Så kan kunderne gå ned i den lokale forretning og få udmålt deres fødder, få lagt skabelonen i butikkens database og fremover bestille nye sko ud fra de data, butikken har på en i forvejen.

Det nye system er i øjeblikket i brug i Japans Shinjuku- og Hankyu Umeda-stormagasiner, mens Flicfit forbereder en global lancering af teknologien inden længe….

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

eighteen + six =

No Comments Yet.