Privacy er det nye grøn
Ansvarlighed og digital bæredygtighed er blevet en god forretning. Techgiganterne opruster på privacy.
Det er ikke som sådan fordi techgiganterne ønsker flere restriktioner omkring brugernes data. Forretningsmodellerne er typisk bygget op omkring en uigennemsigtig indsamling af personlige data, som så på den ene eller anden måde bliver kommercialiseret. Som et godt gammelt internetordsprog siger “Hvis du ikke betaler for produkter, er det fordi du er produktet”. Facebook, Amazon og Google har kørt benhårdt på den model. Mens Apple faktisk altid har haft i hvertfald nogen fokus på både datasikkerhed og respekt for brugernes data. Det kan blandt andet lade sig gøre fordi Apples forretningsmodel er anderledes end fx. Facebooks. Apple tjener på hele økosystemet fra hardware til apps og content. Tilbage til ordsproget. Her betaler du faktisk for produktet. Og senest har Apple også indført regler for at appudgivere skal varedeklarere databrugen på en mere gennemskuelig måde. Som en slags indholdsfortegnelse.
Som brugere er vi blevet mere opmærksomme på hvordan data er et råstof, der bliver udvundet af os, når vi færdes i den digitale verden. Det er vores data, som de ganske gratis suger ud af os. Det er vi flere der er ret utilfredse med, og det kan techgiganterne ikke sidde overhørige. Så det nye er at sende et signal om at man tager både datasikkerhed og brugernes privatdata seriøst. Den seneste udmelding ser vi fra Google, som netop har med følgende tiltag ud.
- Privacy Dashboard i Android 12: Med lanceringen af Android 12 følger et nyt privatlivspanel, hvor du kan se en tidslinje over, hvornår de enkelte apps har haft adgang til telefonens kamera, mikrofon og lokationsdata. Samtidig vil indikatorer nu vise, når henholdsvis kamera og mikrofon er i brug. Du kan også vælge, om apps skal have adgang til din nøjagtige placering, eller om du kun vil dele din omtrentlige placering.
- Slet hurtigt din seneste søgehistorik: En ny mulighed for at slette de seneste 15 minutters søgehistorik med ét klik i Google Konto-menuen.
- Password Manager får tyverialarm: Kodeordshuskeren Password Manager, der er indbygget i Chrome, Android og iOS, er forbedret på en række områder. Integrationen mellem Chrome og Android styrkes, så indsætningen af kodeord på tværs af apps og hjemmesider bliver nemmere. Du modtager desuden automatisk advarsler, hvis dine adgangskoder bliver lækket gennem en tredjepart, og det bliver muligt at ændre kompromitterede koder med et enkelt tryk gennem Assistent. Sidstnævnte funktion er tilgængelig på Android-enheder og vil løbende blive integreret i flere tjenester og apps i fremtiden.
- Slå nemt placeringshistorik fra i Maps. Når du fremover ser steder, du har besøgt på din tidslinje, får du besked om, at det er fordi du har aktiveret Placeringshistorik – som du let kan slå fra lige der på din tidslinje.
- Sæt kode på billeder i Fotos: Funktionen “Locked Folder” er en nyhed i Fotos, og den tillader dig at gemme billeder i en mappe, som er låst med kode. Når billederne bliver gemt i mappen, dukker de ikke længere op, når du ruller ned gennem billedoversigten eller delte mapper. Funktionen kommer til Android-enheder i løbet af i år.
Vi kan (heldigvis og på tide) godt forvente flere initiativer i samme retning. Tidligere har få udviklere arbejdet med privacy by design, fordi det er det rigtige at gøre, nu begynder flere at gøre det samme. Fordi der er kunder i det.