Nintendos fremtid er ikke spil, men legetøj
Du kender sikkert Nintendo som dem der fik dig til at hoppe rundt i stuen og lege virtuel bowling med superhittet Wii. Men Nintendos fremtid handler om meget mere end bare spil. Det handler om legetøj. Intelligent legetøj.
Siden 2011 har legetøj og computerspil haft et helt særligt forhold. Spillet Skylanders introducerede hele verden for idéen om fysisk legetøj med indbyggede NFC-chips, som kunne snakke med et spil på fjernsynet ved hjælp af en portal. Det var intet mindre end magi.
Der har siden da været en ny Skylanders-udgivelse hvert eneste år, med dertilhørende nye figurer. Forrige år hoppede Disney også med på vognen med Disney Infinity, og nu er det blevet Nintendos tur med deres legetøjsplatform.
Mød Amiibo
Nintendo kalder deres intelligente legetøj for Amiibo, og på overfladen er de mere eller mindre magen til hvad vi har set med Skylanders og Disney Infinity. Det er plastikfigurer med NFC-chips indbygget, som så kan snakke med spillet, du spiller. Men der er én afgørende forskel mellem Nintendos egne Amiibo figurer og konkurrenterne: Amiibo virker i en masse forskellige spil og genrer.
En stor del af den kommercielle succes, som Skylanders og Disney Infinity har set, har været fordi hvert nyt spil har krævet nye figurer. Fælles for dem begge er, at Skylanders og Disneyfigurer kun virker i deres respektive spil. De bliver også taget med over i nyere spil af samme serie, men de er fanget i deres egen lukkede sandkasse.
Og det er her, at Amiibo føles langt mere forbrugervenligt, specielt for forældre. Amiibo er ikke låst til ét enkelt spil. Derimod skal det ses som en platform, der bliver koblet til en masse forskellige Nintendospil. For én Amiibo figur virker nemlig på tværs af alle spil, der understøtter Amiiboteknologien. Så har du købt én Super Mario figur, så vil den virke i både Mario Kart 8, Super Smash Bros., Captain Toad og fremtidige Nintendo spil. Den eneste forskel der vil være mellem “Mario Party 10”-Mario-figuren og “Super Smash Bros.”-Mario-figuren er hvordan de ser ud. Som forbruger er man sikret den samme funktionalitet uanset hvilken version af figuren man køber.
Ligeledes kræver det heller ikke ekstraudstyr i form af portaler at bruge Amiibofigurer. Teknologien til at snakke med figurernes NFC-chips er indbygget i Nintendos controller til Wii U, så du placerer blot figuren på controlleren et kort øjeblik, og så registrerer spillet det.
Hvad kan en Amiibo så?
Fordi Amiibi-figurerne er tættere på at være en platform fremfor et lukket system som Skylanders, er deres funktionalitet utroligt bred. I et spil som Hyrule Warriors, vil de forskellige figurer give dig ekstra mønter og udstyr. I et spil som Mario Kart 8 udløser de kostumer af de figurer du placerer på controlleren. Fleksibiliteten i hvor stor en rolle figurerne kan spille er superfascinerende, da det opfordrer til at prøve forskellige kombinationer af, og se hvad der sker.
Den mest dybdegående integration af Amiibo der findes i dag kan findes i spillet Super Smash Bros.. Her bliver din figur en digital sparringspartner, som du kan træne op – og med tiden vil den få sin helt egen kampstil og blive en rigtig makker, når du slås. Figuren kan du så tage med dig, når du skal kæmpe mod andre venner, og have en ekstra makker/modstander på banen.
Fremtiden for Amiibo
Amiibo-platformen bliver en meget vigtig del af Nintendos strategi de kommende år. Den næste revision af deres populære 3DS håndholdte vil have Amiib- funktionalitet indbygget i maskinen. Og med allerede 18 figurer på markedet, med 11 nye i februar, har Nintendo store planer om at komme så bredt ud som muligt. De vil ramme alt fra de mest populære Pokémons til de glemte figurer, som kun de mest nostalgiske vil huske.
Nintendos Amiibo-figurer besidder dog her og nu et større problem end bare udvalget af figurer. Figurerne er lige nu ikke essentielle for spiloplevelsen. Modsat spil som Skylanders, hvor spillet ikke virker, før du har en plastikfigur, så virker Mario Kart 8 uden problemer, selvom du ikke har en Amiib figur i stuen. Derfor føles Amiibo-integrationen i mange af Nintendos spil lige nu som et lille sidestykke til en langt større og uafhængig oplevelse. Nintendo mangler et Skylanders-agtigt spil, hvor figurerne er en essentiel del af oplevelsen. Det tætteste vi kan komme på det er i kampspillet Super Smash Bros., hvor du kan træne din Amiibofigur, og bruge den som en digital sparringspartner i arenaen. Men det er igen ikke nødvendigt for at få det fulde udbytte af spillene.
Det er igen en rigtig forbrugervenlig tilgang til hele konceptet, og gør at uanset om du investerer i figurerne eller ej, så er du sikret en komplet spiloplevelse. Men det skaber også en potentielt tomrum for dem, der investerer i et hav af figurer og ikke får nogen dyb oplevelse ud af det.
Nintendo har udtalt, at de arbejder på mange flere Amiibospil, og forhåbentlig i fremtiden vil det betyde, at der også er spil hvor figurerne har en markant større rolle.
Nintendo har med Amiibo skabt noget, der er rigtig interessant og med det helt rigtige spil kan den lille samling af plastikfigurer meget vel gå hen og blive deres næste Wii-lignende megahit.
Amiibofigurerne fås i butikker landet over, og koster 139,- per figur. Enkelte spil vil også have en Amiibo inkluderet gratis. Blandet andet det kommende Mario Party 10.