LOOK NO HANDS! BILEN PARKERER SELV
Af Christiane Vejlø
Tænk hvis du kunne slippe for at parallelparkere. Men hov- det kan du jo. Elektronista har været på luksusroadtrip i Sønderjylland. Parkeringen stod bilen selv for.
På de mest eksklusive restauranter i USA tilbyder de valetparking. Det betyder, at man ikke selv skal deale med parkeringen. Det er der folk til. Sådan en service er indbygget i den nye Ford Fokus.
Jeg elsker selv lækre biler, men jeg hader at parkere. Og nej det er ikke tøset. Jeg synes bare det er spil af tid at ase og mase for at presse vognen ind i en stram parallelparkering. Derfor var jeg ellevild for at teste om det virkelig kunne passe, at en bil kan gøre det selv. Jeg smed min kæreste i den nye Ford Fokus og tog en roadtrip til Jylland.
En Ford Fokus er en rigtig familiebil, men jeg må sige, at den design og performancemæssigt er virkelig godt med. Op i 6 gear på motorvejen og så ellers i behagelig fart mod Fakkelgården og kroophold i Sønderjylland.
Det gik dog hurtigt op for os, at der er lidt mere plads i Jylland end på Østerbro, så for at kunne teste bilens evner i en snæver parallelparkering med den såkaldte Active Park Assist måtte vi lave et set up undervejs. Vi konstruerede en fri parkeringsplads og trykkede på parkeringshjælpknappen. Så kørte vi forsigtigt forbi for at se om bilen selv fik øje på pladsen.
Med en lille lyd gjorde den os opmærksom på den åbne plads. Vi blev på bilens display bedt om at sætte bilen i backgear, og så var der ellers ikke andet at gøre end at slippe rettet og træde forsigtigt på speederen, så lige i første gear indtil bilen helt selv have møvet sig ind i en perfekt parallelparkering. Bling! Lige i skabet!
Ret grænseoverskridende ikke at røre rattet, men helt vidunderligt effektivt. (se evt. en videodemo her) Vi prøvede også at parkere mellem to biler på en stejl vej, dog uden det store held. Bilen begyndte til gengæld at lugte ret felt og lettere anstrengt, så vi konkluderer at parkeringshjælpen egner sig bedst til de typiske parkeringspladser man kan have brug for i byen.
Den hvide Fokus imponerede os en del undervejs. Den var utrolig behagelig at køre og virkede samtidig ikke sløv eller langsom i optrækket. Rattet og sæderne kunne super nemt tilpasses i flere forskellige niveauer, så kørestillingen blev perfekt for både lange og korte ben.
Og når man nu har fået fine vaner af at have sin helt personlige valetparking, så bliver man selvfølgelig også nød til at slutte dagen dekadent af med champagne og udsigt fra suiten.
Hvis du vil se hvordan park assist fungerer i praksis så check videoen her.