Algoritme-stylist optimerer måden vi shopper på

2 Min læsning

 

Onlinestylisten Stitch Fix benytter sig af algoritmer til at udvælge de rigtige styles til forbrugeren.

 

For nyligt udkom “State of Fashion 2018” fra konsulentfirmaet Mckinsey, der kotlægger tenderser som vil præge modebranchen i nærmeste fremtid. Den største trend bliver “personificering”, som betyder, at kunden selv har mulighed for at bestemme en stor del af designet, på den vare der købes, men det kan også komme til udtryk som serviceydelse, som i dette tilfælde med stylistfirmaet Stitch Fix, der via algoritmer finder det perfekte tøj til kunden.

Konceptet baserer sig på, at kunden opretter sig online og svarer på en række spørgsmål vedr. personlig stil og tøjpræferencer og udfra nogle viste billeder af styles klikker “hate it” eller “love it”. Udfra spørgsmålene kreeres en “style profile” og alt efter økonomi og behov, sender Stitch Fix herefter en kasse med 5 items hjem til kunden. Stitch Fix tager en fee på 20 dollars for besværet, som dog modregnes, hvis kunden ønsker at beholde nogle af de tilsendte styles. Fragt begge veje er gratis.

Elektronistas skribent er ikke til fals for “wedges”, men er glad for stilletter og sneakers.

Stitch Fix fungerer som en abbonomentsordning med selvvalgte intervaller på ex. 3 uger eller 2 måneder, men kan også bruges som hjælpende hånd, til en i forvejen næsten fuldendt garderobe. Efterhånden som kunden modtager pakker med udvalgte styles, beholder- eller sender det retur, samt giver feedback, bliver Stitch Fix’ algoritmer mere og mere præcise og specialiserede i, hvad den enkelte kunde foretrækker. Stitch Fix henvender sig både til kvinder og mænd, men startede ud som en service henvendt til kvinder og er til stadighed stærkest på dette felt.

Desværre er Stitch Fix ydelser endnu kun tilgængelige i hjemlandet USA og der findes endnu ikke en reel dansk pendant. Dog tilbyder danske The Clarkroom, en lignende service, men endnu kun henvendt til mænd. Til kvinder findes det Københavnbaserede modefirma Me & the Met, der har specialiseret sig i at udrydde tøjkriser, ved at tilbyde levering af tøj og  assories i 1-times intervaller, til København og omegns kvinder, dog uden algoritmebaseret udvalgt tøj

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

sixteen − 15 =

No Comments Yet.