Hvad har Google nu brugt flere milliarder på?
af Mikkel Winther
Google elsker at bruge penge, og denne gang har de svunget VISA-kortet i retningen af verdens største live-streamingtjeneste – Twitch.
Google har investere små 5.5 milliarder danske kroner på at købe den voldsomt populære streamingtjeneste Twitch, der er blevet kendt som den mest populære tjeneste, når det gælder live-streaming af computerspil.
Købet af Twitch bliver foretaget af YouTube (et datterselskab af Google), og det forventes, at Twitch vil blive integreret i YouTube. Twitch har lige nu 45 millioner unikke besøgende om måneden, hvilket er en essentiel del af grunden til købet. Google har brug for flere brugere, og en stærkere reklameplatform – to ting, som Twitch er i stand til at levere, da Twitchs brugere statistisk bliver hængende i flere timer modsat de gængse YouTube-brugere, der forsvinder efter få minutter.
Men hvad er Twitch?
Interesserer du dig for spil, er du sikkert stødt på navnet her og der. Det er nemlig verdens mest brugte platform til at live-streame, når man sidder og spiller spil. Andre kan kigge med, kommentere og hygge sig med at se andre mennesker spille spil.
Det bruges blandt andet til at se, når de professionelle spiller det umådeligt populære DOTA2, eller når kendte fra internettet går live og spiller alt fra de nyeste spil til gamle klassikere. Der er altid noget at se på Twitch, og for mange er det blevet det samme som at tænde for fjernsynet og slappe af med noget tilfældig underholdning.
Twitch har ændret en stor del af spilbranchen. Det er et blevet en uvurderlig måde at promovere sig selv, og for firmaer er det en unik mulighed for at vise spil, der stadig er under udvikling til hele verden.
Sidste år ekspanderede Twitch voldsomt med lanceringen af både Xbox One og Playstation 4, der begge tilbyder muligheden for at live-streame det, du sidder og spiller på konsollen, samtidig med at du kan tale til dine seere ved hjælp af mikrofoner og maskinernes medfølgende kameraer. Det skabte en masse opmærksomhed omkring Twitch, og det at dele med hele verden er blevet allemandseje.
Twitch er voldsomt populært, og sidste år overgik Twitch både Facebook og Amazon i mængden af datatrafik brugt i USA. Kun overgået af Apple, Hulu og Netflix.