Flere unge end ældre har et problem med digital kontakt til det offentlige?
Ny analyse viser, at ældre medborgere meget bedre end unge kan lide digital kommunikation med den offentlige sektor. Også selvom de ældre ved meget mindre om IT og internet.
Mange af os havde nok en fornemmelse af, at ældre medborgere slet ikke ville acceptere, at de fremover måtte bruge internet for at kommunikere med den offentlige sektor.
NemID, nøglekort og den manglende personlige kontakt ville nok forvirre medborgere, som ikke var vant til at arbejde med pc, smartphone eller tablet.
Nu viser en ny undersøgelse fra Dansk IT og Rambøll, at der slet ikke var nogen grund til at bekymre sig. Snarere tværtimod.
I dag bruger danskere over 56 år faktisk i højere grad den digitale kontakt med myndigheder og offentlige kontorer end de unge mellem 18- til 34-årige.
Det er ganske interessant, for netop de unge er opvokset med internet, online indkøb, Facebook osv. Derfor kunne man vel forvente, at de også ville være de første til at tage den digitale kontakt til sig.
Ifølge den nye analyse ”IT i praksis” foretrækker 51 pct af de ældre at kommunikere digitalt, hvor det kun er 47 pct. af de unge.
Samtidig vurderer 70 pct. af de unge, at de er gode til IT, internet osv. Det samme siger kun 50 pct. af de ældre medborgere.
Altså må der være andre grunde til, at unge ikke bryder sig om den digitale kontakt med den offentlige sektor.
Adm. direktør Rikke Hvilshøj fra Dansk IT forklarer det med, at erfaring med det offentlige betyder mere end digitale kompetencer.
Den nye undersøgelse om IT i praksis viser også, at borgere med mellemlang eller lang uddannelse er de mest digitale. Faktisk markant mere end danskeren med kortere uddannelser.
55 pct. af borgerne med en højere uddannelser kan godt lide at kommunikere digitalt med det offentlig – kun 36 pct. af dem med en grundskoleuddannelse.
”Det er bekymrende, at det åbenbart kræver en høj uddannelse og flere års erfaring at lære kunsten at kommunikere med det offentlige. Årsagen er nok, at mange unge oplever den offentlige sektor som uoverskuelig,” forklarer Rikke Hvilshøj.
Hun kræver derfor, at både de digitale og analoge adgangsveje til den offentlige sektor skal gøres mere enkle at betjene. Desuden skal der skabes en bedre sammenhæng mellem de services, som den offentlige sektor tilbyder digitalt.