Fremtidens shopping: Design dit eget tøj
Forestil dig at være i stand til at designe dit eget tøj skræddersyet præcist til din livsstil, det miljø du begår dig i og til din specifikke smag. Det er i fremtiden ikke længere noget, du kun behøver forestille dig, for Google har allieret sig med Ivyrevel, H&Ms digitale modehus, for at udvikle netop dette koncept. Et projekt de kalder Coded Couture. Ved at bruge en Android-app, der med dit samtykke overvåger dine aktiviteter og data, kan du designe en hyperpersonlig digitalt skræddersyet kjole, der derefter kan bestilles i app’en.
Data Dress
På sidste års Google I/O Developer Conference løftede Google sløret for ny Awareness API, der baner vejen for mere intelligente applikationer, der kan forstå alt fra vejret til, hvor du er, hvad du laver samt hvad, der ligger i nærheden af dig. Alt det for at kunne aflæse og reagere mere intelligent på den situation, du befinder dig i. Og det er netop denne form for data, app’en Coded Couture tager udgangspunkt i for at du kan designe en såkaldt databaseret kjole.
Ideen bag Coded Couture er at skabe det ultimative inden for specialfremstillet og personlig mode, hvor dit liv og din livsstil oversættes til et unikt “wearable look”. Kjolen skabes nemlig ud fra de veje, du går og de rutiner, du har, hvorefter dataene overføres til fysiske linjer på et kort, der inkorporeres i mønsteret på kjolen. Du kan derudover vælge og tilpasse kjolens stil; fx til arbejde eller fest.
Fra dikteret til brugerskabt digital mode
Der er i modebranchen, ligesom i mange andre brancher, sket en bevægelse i retning af dialog, involvering, deltagelse og gensidigt engagement. Hvor modehusene før i tiden dikterede moden, og folk i højere grad var afhængige af, at modedesignerne skulle fortælle, hvad de skulle have på, er det i dag forbrugerne, der i stigende grad dikterer, hvad de ønsker af modevirksomhederne. En udvikling, der allerede tilbage i 2013 blev belyst i en analyse af Forbes, der viste at 30 pct. af forbrugerne var interesserede i at kunne designe deres eget tøj.
Det italienske high-end modehus Fendi lancerede for nylig en digital platform, der inviterer folk til at dele indhold på nye interessante måder. Ideen bag platformen er, at Fendi med dialogbaseret interaktion gør brandet mere relaterbart, hvorved der skabes et større tilhørsforhold og højere engagement fra deres fans. Hvilket man kan argumentere for, er blevet en forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og politiseret samfund – også for modebranchen. Googles Made with Code er et andet forsøg på at bringe moden ind i den digitale tidsalder. Her forenes kvinder og programmering i design af kjoler med indbyggede LED-motiver.
Awareness API
Specialfremstillede beklædningsgenstande baseret på dine individuelle data understøtter en udvikling, hvor privatliv bliver en handelsvare – i denne sammenhæng manifesteret i din egen customized kjole. Og Coded Couture er måske heller ikke det første, der falder de fleste ind, når man tænker på anvendelsesmulighederne for Awareness API.
Tidligere har Google vist mere oplagte eksempler på, hvordan teknologien kan anvendes i apps, herunder i ejendomsmægler app’en Trulia, hvor push-notifikationer øjeblikkelig giver besked om åben husarrangementer, såfremt du er i nærheden og vejret er godt. Et andet eksempel er musikstreaming app’en Superplayer Music (endnu ikke tilgængelig i Danmark), der udnytter teknologien til at foreslå musik baseret på din aktivitet og placering.
App’en Coded Couture findes på nuværende tidspunkt kun i en betaversion og bliver i øjeblikket testet af en række modebevidste “influencers”, herunder medstifter af Iveyrevel Kenza Zouiten. Hvis du også er interesseret i at agere testperson og få indblik i fremtidens mode, kan du tilmelde dig her. App’en forventes at blive frigivet senere på året, og de brugerdefinerede kjoler forventes at koste omkring 99 $ altså ca. 700 kr.