Fremtidens banking-app er fuld af funktioner, du ikke vidste, at du manglede
Lavet i samarbejde med Lunar Way Af Anton Gade-Nielsen
Lunar Way er en app fuld af interessante funktioner, som man ikke ser i andre banking-apps. Tonen er venlig og uformel, designet er elegant og inspirationen fra sociale medier ses tydeligt. Når du kontakter kundeservice får du gerne smidt en GIF eller en emoji i nakken, når dit problem er blevet udredt, hvilket er ungt og kærkomment i en app-genre, der erlidt kedelig. Elektronista Brand Team har set nærmere på app’en.
Et godt førstehåndsindtryk
Første gang jeg åbner banking-app’en Lunar Way, bliver jeg budt velkommen i en hyggelig og uformel tone. Jeg skal igennem en introduktion, og på ganske få minutter får jeg oprettet en konto og bestilt mit nye Visakort. Lunar Way tilbyder en bankingløsning og en app, der ikke ligner andre på markedet.
Jeg får tilsendt mit nye Visakort med posten i sort indpakning, der matcher Lunar Ways digitale visuelle udtryk. Kortet er simpelt at aktivere – man trykker på én knap og indtaster fire cifre, som står på kortet. Ikke noget med at ringe op til et nummer og trykke et hav af tal og derefter firkant. Let. Hvis man har brug for hjælp – så har app’en en virkelig charmerende chatfunktion, som jeg kommer ind på længere nede (spoiler alert: det involverer emojis og GIF’er).
En banking-app med funktioner ud over det sædvanlige
Hvad adskiller de gode fra de mindre gode? Svaret er: Fokuserede funktioner med fokus på forbrugeren.
Her er et eksempel: Lunar Way skal som udgangspunkt kunne det samme som alle andre banking-apps, men de formår alligevel at overraske med funktioner og et design, der skiller sig ud fra mængden. Funktionerne er fokuserede på den måde, at de ikke kan alt muligt forskelligt, men lige nøjagtigt dét, som brugeren har brug for (uden at vide det, måske).
Det virker det åbenlyst, når man sidder med Lunar Way-app’en i hånden, at en oversigt over forbrug skal vise logoer på de forretninger man har shoppet i. Et swipe som gestikulation for at overføre penge er også naturligt. Og selvfølgelig får man en notifikation på telefonen, når man modtager en overførsel. Hvis du skal betale en regning, så tager du blot et billede af den, så klarer Lunar Way resten. Og så kan Siri i øvrigt hjælpe dig med at overføre penge.
Alle disse ting virker som en selvfølge, når man sidder med app’en i hånden, men det er det ikke nødvendigvis. Det intuitive og naturlige er svært at få frem og kræver et godt team af udviklere og designere, der formår at lytte til brugerne og sætte sig i deres sted.
Send en gif til supporten
Der hvor Lunar Way virkelig udmærker sig på originaliteten er den måde man kommer i kontakt med dem på gennem app’en. I stedet for at ringe til banken og sidde i kø med ulideligt ventemusik, så åbner du bare app’en og aktiverer chat-funktionen. Selvfølgelig skal man kunne chatte med sin bank. Chat har overtaget al form for kommunikation, så alle virksomheder og forretninger burde have en chatfunktion.
Jeg får fat i Daniel, som i et naturligt sprog og med emojis spørger, hvad han kan hjælpe med. Efter et par minutter er mit problem løst og han siger farvel med en opfordring til at have en fed dag efterfulgt af en reaction-gif. Det er uformelt, det er nærværende, og det er dét vi har brug for.
App-krigen om mobilbetaling
Vi så en decideret app-krig dengang de to mobilbetalings-apps MobilePay og Swipp blev udgivet med ganske kort tids mellemrum. De kunne umiddelbart det samme, men den ene var meget mere brugervenlig og veldesignet end den anden. At MobilePay vandt krigen, er der nok ingen tvivl om. Når et brand bliver et verbum, så er det nok kommet for at blive. Det der primært afgjorde slaget var MobilePays simple design og ekstremt intuitive brugerflade, og at alle kunne bruge app’en uafhængigt af bank. Det var med andre ord nemt for brugerne at tage app’en i brug første gang.
MobilePays force var, at de tænkte på brugerne frem for produktet.
De sociale medier er inspirationskilden
Lunar Ways app er moderne og stilren, fordi målgruppen er ung. Det eneste der mangler er, at videoerne i app’en præsenteres horisontalt i stedet for vertikalt. Horisontale videoer er simpelthen det gængse format for unge og det mest mobilvenlige. Men hey, videoerne er velproducerede og informative så det er en mindre detalje.
App’en ligner mere et socialt medie end en banking-app. De sociale medier har forfinet brugervenligheden i mange år efterhånden, så derfor giver det mening, at andre apps lader sig inspirere herfra. Lunar Way er en ny og lidt “yngre” og lækrere måde at lave bankforretninger på. Du kan læse mere om app’en her.