Ford Mustang- Den ultimative lejebil til roadtrip i USA
Elektronista har været på roadtrip i USA. Og hvad er den ultimative gadget på hjul i Californien? Det må da være en ny udgave af den klassiske Steve McQueen favorit- en Ford Mustang.
Det der med at finde en bil til sin roadtrip kan være et større opgave. Hvad er budgettet? Hvor længe skal den lejes? Skal den være en smart convertible eller en praktisk slæde med masser af passager- og bagageplads? Og skal den måske endda afleveres i en anden by end den bliver hentet i? Læs også om Elektronista’s digitale forberedelser til Californien.
Efter mange timer på internettet med søgninger som “cheapest car rental in San Francisco” og “Ford Mustang roadtrip rental” stod det pludselig klart, at det billigste løsning faktisk ikke var et bilkontor i USA, men gennem vores egen gode, gamle Forening for Danske Motorejere- FDM Travel. Og man behøver ikke engang være medlem!
Selve lejeprocessen gennem fdm-travel.dk tager ganske få minutter, og det er muligt at leje en Mustang til blot 5800 kr. for 14 dage. Det var flere tusinde kroner billigere end jeg oplevede andre steder. Også billigere end at gå direkte til AVIS, som i sidste ende er det firma FDM arbejder sammen med og som man så får sin bil fra, når man ankommer. Prisen er inklusiv forsikring, som man ved amerikanske priser ofte skal lægge oveni. På stedet valgte vi også at leje et barnesæde (booster) og bestille tankning ved aflevering, så vi ikke selv skulle rode med det lige før afrejse. Det var penge godt givet ud.
Når man bestiller en Ford Mustang hjemmefra skal man være opmærksom på, at der med småt kan stå “or simular”. Simpelthen fordi de ikke altid kan love en Mustang. F.eks. kører mange den berømte Highway 1 i Californien, hvilket betyder at mange Mustanger lander i LA. Du er garanteret en bil i samme klasse, bare ikke nødvendigvis en Ford Mustang.
Men ved vores ankomst var der Mustangs i både sølv, sort, blå, gul og orange. Vi valgte naturligvis orange. Ingen grund til at liste usynligt rundt vel?
En Ford Mustang ER en fed bil. Så er det sagt (og jeg er ligeglad med jer haters, der siger det er en turistbil!). Jeg har været vild med den bil hele mit liv!
Elsker racerscenerne hvor Steve McQueen river en Mustang rundt i filmen Bullit. For nogle år siden blev den klassiske bil relanceret, og selvom jeg har stor svaghed for den gamle model, så er den nye altså fed!
Vi hentede bilen i en parkeringskælder, og oplevede med det samme utrolig begejstring over at en lysprojektion af hestelogoet dukker op på asfalten (fra en lampe i sidespejlet), når man åbner døren. En detalje der bare gjorde det hele lidt mere blæret.
Bilen var selvfølgelig med automat gear, hvilket gjorde den super nem og lækker at køre. Både i byen og på lange stræk. Der var to lækre læderforsæder som var nemme at indstille, så de passede perfekt. Vi var kun to i bilen men der var plads til to mere på bagsædet. Ikke mega, ultra, meget plads. Men der kunne sagtens sidde to. En Ford Mustang er dog kompakt, og der er ikke højt til loftet. Så er man 2 meter plus vil jeg nok ikke lige anbefale den model. Det samme gælder hvis man har mange store kufferter. De kan ikke være i bagagerummet. Men vi havde rigeligt plads til en stor og en lille kuffert og en rygsæk (og en mængde shopping poser!).
En helt genial detalje var klimasæderne. Vi kender “varme i sædet” fra Danmark. Men hvad har man brug for, når man kommer ud i en skoldhed bil efter en frokost i air conditioning? “Kulde i sæderne” naturligvis! Det er selvfølgelig som supplement til almindelig air condition. Men det går stærkt og det virker!
Når vi var ved at koge op, tændte vi for kuldesæderne, og kølede langsomt af med hvad der nærmest føltes som en kølig brise på ryggen. Utrolig behageligt!
Når det ikke var groteskt, “vi magter det ikke”, 38 grader varmt kørte vi med taget nede. Det tog ca. 7 sekunder og få knaptryk at lægge ned, og jeg skulle hilse at sige, at det er et perfekt job for en 8 årig co-driver.
En roadtrip kræver et godt soundtrack, som vi naturligvis havde forberedt hjemmefra som en Spotify playliste. Telefonen blev nemt forbundet med bilens underholdningssystem, som også lod den flinke Google Maps dame tale gennem højtaleren, når vi skulle finde vej. (Hurra for 3 og fri data i USA).
Vi havde ingen væsentlige problemer med bilen undervejs. På et tidspunkt gav den dog en melding om at den manglede olie. Vi kørte ind på en tankstation, hvor det så viste sig umuligt at åbne kørehjelmen. Efter utallige forsøg og 5-6 involverede hjælpsomme amerikanere lykkedes det. Håndtaget, der lige skal vippes for at åbne, sidder meget skjult under kølerhjelmen.
Modellen vi lejede var en Ford Mustang Eco Boost. Motoren er 2,3 liter, og den accellererer hurtigt og rykker ret godt igennem på en Californisk freeway. Den er utrolig behagelig at køre, sjov og anderledes end hvad man ser derhjemme, hvilket gør den særdeles egnet til roadtrip.
Skrotpriser
november 16, 2017En præmie for den slidte bil
En bil, der ikke længere kan bruges til at køre sikkert på vejene med, virker ikke særlig værdifuld. En skrotpræmiebil kan dog indbringe nogle penge. Her kan man nemlig få noget for ens gamle bil, når man vælger at skrotte den. Det fungerer på den måde, at man på hjemmesiden til at starte med udfylder en blanket. Denne blanket gør det derefter muligt, at man bliver kontaktet inden for kort tid. Dette er inden for 12 timer. Efter aftale kan den gamle skrotpræmiebil så hentes, og der kan blive afregnet kontant.
Alle slags biler
Man kan vælge at skrotte sin bil, og dermed få en skrotpræmie, uanset hvilken type bil man har. Her kan man nemlig både få skrottet ens personbil eller varebil. Dermed er det nemt at komme af med ens gamle bil og samtidig få en skrotpræmie for at gøre dette. Det er jo kun godt, når de to ting kan gå op i en højere enhed. Her slipper man for at tænke på det praktiske med at komme af med ens bil, og samtidig kan man få sin bil skrottet på en miljøvenlig måde.http://skrotpriser.com/skrotpraemie.html
Mærke, model og årgang
Her kan man få skrottet sin slidte og brugte bil uanset hvilket mærke, bilen har. Det samme gælder uanset hvilken model eller årgang bilen er. Der er dermed ikke nogle begrænsninger, som spænder ben for, at man kan få noget værdi ud af en gammel bil.