Det vildeste, underligste og mest ambitiøse PlayStation spil, du nogensinde har set

Actionspillet ‘Death Stranding 2’ er ulig noget andet på markedet, og er en oplevelse du simpelthen ikke må snyde dig selv for.
‘Death Stranding 2’ er et spil som på papiret lyder utrolig kedeligt, for størstedelen af spillet går ud på, at du som post-apokalyptisk postbud skal fragte pakker rundt mellem de sidste tilbageværende byer efter jordens undergang. Sandheden er dog, at det er helt utroligt sindsoprivende spændende at lege postbud i Death Strandings bizarre verden.
Den verden som ‘Death Stranding 2’ udspiller sig i er en skæv fortolkning af vores egen. I spillet har menneskeheden været tæt på kanten af at blive udslettet efter en uforklarlig begivenhed, hvor afdøde mennesker ikke længere forsvinder ind i det næste liv, men i stedet bliver deres “sjæl” hængende i vores verden. De sjæle er dog alt andet end uskadelige, for skulle en af disse svævende sjæle få fingrene i dig, så udløser det en massiv eksplosion, der ødelægger alt i miles omkreds. At dø er simpelthen blevet en trussel for hele menneskeheden.
Det har fået de overlevende til at trække sig væk fra hinanden, og isolere sig i underjordiske byer hvor ingen tør forlade dem. Kun nogle få modige sjæle vandrer ud i landskabet og fragter gods rundt mellem de forskellige byer for at forbinde dem og udveksle varer. En af dem er dig i rollen som postbudet Sam Bridges.
En skør skør verden

Konceptet bag ‘Death Stranding 2’ og dets historie eri høj grad er fyldt til bristepunktet med bizarre ting. Alt lige fra ting som at hvis regnvandet rør din hud vil du ældes på sekunder, eller virkelig bizarre ting som, at du kun kan se de svævende sjæle der dræber dig, hvis du bærer en baby i en glasflaske som er tilsluttet din krop.
I ‘Death Stranding 2’ er underlig-skalaen er skruet op på maksimum, og det kræver til tider en dyb ånding for at rumme alle de vanvittige koncepter, for spillet har rigtig mange af dem og fortæller gladeligt om dem i lange historie-sekvenser.
I mellemrummene mellem den komplicerede historie om faderskab, verdens undergang og metaforerne for konsekvenserne af sociale medier, gemmer der sig dog et absolut fremragende spil. Og det er på trods af, at alle missioner i ‘Death Stranding 2’ altid er en variant af at fragte gods fra punkt A til Punkt B.

Nogle gange bærer man kilovis af tungt forskningsudstyr, og andre gange slæber man en lille bitte pakke flere hundrede kilometer gennem landskabet. Fælles for det hele er, at hvad du tager med dig på din ryg, når du forlader de sikre byer, er hvad du har at gøre godt med undervejs på din rejse. Så vil du have en stige med til at krydse en flod, så skal du først slæbe den på ryggen og håndtere konsekvenserne af den ekstra vægt, som påvirker hvor nemt det er at navigere rundt i landskabet, da for tung en rygsæk kan gøre dig ustabil. Det resulterer i en konstant spænding mellem hvor meget udstyr du føler, at du har brug for og konsekvenserne af at skulle slæbe rundt på det bagefter.
For naturen er din største fjende i ‘Death Stranding 2’. Alt fra jordskred, regnvejr og storme står i vejen for din rejse gennem landskabet og gør den besværlig. Sandstorme gør det umuligt at orientere sig og heftige regnskyl fylder floderne til bristepunktet, så de er umulige at krydse og din ellers perfekte planlagte rute gennem landskabet nu skal gentænkes.

Men når man så endelig når rejsens mål efter af at have krydset floder, bjerge og navigeret kuperet terræn, så er følelsen af lettelse enorm når du i det fjerne ser den første menneskeskabte bygning i en halv time, og det er næsten emotionelt overvældende endelig at føle, at ens lange rejse er slut
Et spil om isolation og hvem man ønsker at dele livet med
De mange rejser gennem landskaberne er næsten meditative og isolationen er en stor del af spillets tematik, for når du endelig møder andre mennesker ude i den store verden, er det folk der vil dig det ondt og tage dit gods fra dig. Ligesom at du har stor valgfrihed til at rejse hen til dit mål via den rute du vil, så kan du også håndtere modstand på præcis den måde, du foretrækker. Uanset om det er, at smide alt dit gods i en busk imens du langsomt bedøver alle fjender i området, eller du forsøger dig at snige dig forbi fjendens lejr eller blot omlægger din rute så du godt nok skal gå en omvej, men slipper for at bekymre dig om de lokale røvere. Dynamikken og friheden til at agere, som du foretrækker det, gennemsyrer alle aspekter af ‘Death Stranding 2’ og det er en af spillets absolut største styrker.

Det er tæt på umuligt ikke at blive opslugt af ‘Death Stranding 2’ og den fremragende spiloplevelse som det byder på. ‘Death Stranding 2’ er en fuldkommen unik oplevelse, og ulig noget andet man kan opleve på en PlayStation 5. Hvis du vil se hvor bredt spil kan favne, og hvor unikke oplevelser de kan give, så finder du i ‘Death Stranding 2’ et exceptionelt godt eksempel.