Design dit eget modetøj via mobilen
Google og svenske Ivyrevel har sammen udviklet et Data Dress-koncept for fremtidens tøjkøb.
Har du nogensinde brugt din smartphone til at finde en bestemt kjole, en skjorte, en bluse eller et par sko, der skal bruges til en helt bestemt fest eller event ude i byen?
Hvis det står til Google og det svenske online modehus Ivyrevel, vil det inden længe være en helt naturlig vej at udvælge sit kluns på. Ivyrevel og Google har sammen udviklet Data Dress og den tilhørende Coded Couture app, som man skal have liggende på sin smartphone eller tablet.
Ivyrevel og Google har som erklæret mål at føre modebranchen ind i den digitale tidsalder. Første resultat er Data Dress – en kjole, der afspejler brugerens vaner, præferencer, historik.
Data Dress er koblet trådløst til Googles nye Coded Couture app, som man skal have liggende på sin smartphone.
Denne app overvåger ejerens daglige aktivitet over en hel uge – fysiske udfoldelser, geografiske placering, vejr osv. App’en holder også øje med, hvor du spiser på restauranter, hænger ud med vennerne efter arbejdstid eller, om de møder, du deltager i, er formelle eller afslappende casual.
Alle disse ting tager Google app’en med i betragtning, når man skal vælge, om den nye kjole skal bruges til party, galla eller forretning.
Til sidst udvælger app’en og Ivyrevel så de Data Dress, der passer bedst til bruger og anledning. De præsenteres på smartphone-skærmen – klar til bestilling – sammen med en oversigt over de steder, man har besøgt i den seneste uge, hvad man har foretaget sig osv.
Det lyder meget som et ”Big Brother”-scenarie, men behovet synes at være der hos publikum. En analyse viste for nylig, at 30 pct. af tøjkøberne kunne være interesseret i at designe deres eget kluns.
Data Dress er det nyeste tiltag fra Ivyrevels såkaldte Fashion Tech Lab, der bl.a. støttes økonomisk af Hennes & Mauritz og PayPal betalingstjenesten. Laboratoriet bruger trendanalyser til at udvikle algoritmer, der kan ”styre eller forbedre den retning, tøjdesign går mod.”
Hjertet i Googles Coded Couture app er Googles Awareness-teknologi, som lader programudviklere lægge slutbrugerreaktioner og sammenhænge ind i deres systemer.
Ejendomsmæglere i USA bruger f.eks. Google Awareness og dens indbyggede Snapshot-funktion til at foreslå ”åbent hus”-arrangementer i byer, hvor solen stråler, og vejret er godt.
Ivyrevel har ikke offentliggjort noget om prisen på deres Data Dress, og Googles Coded Couture app vil først kunne downloades af alle fra efteråret.
Indtil da vil app’en blive prøvekørt hos et udvalgt antal af internationale ”style influencers”, som Google udtrykker det. Det er bl.a. en række modebloggere, der i de kommende måneder vil poste historier om, hvordan deres personlige Data Dresses bliver kreeret.
Kristian
marts 8, 2017Det lyder spændende – mon det kommer til skandinavien liiidt hurtigere, end sådanne tiltag ellers normalt gør, når det nu er en svensk virksomhed, der er med inde over.
Simon Strøm
maj 18, 2017Super spændende læsning!
Martin
september 20, 2017Spændende indlæg, som med sikkerhed kommer til at fylde mere fremadrettet.
Finn
februar 16, 2018Fortsat aktuel og spændende læsning :-)
Tage
marts 29, 2018Super fed og inspirerende artikel. Custom designs via Coded Couture er kommet for at blive ;)
Mathias
maj 3, 2018Spændende læsning om hvad fremtiden måske bringer.
Jens
juli 10, 2018Den app må jeg ind og prøve :-) Er der nogle der har erfaringer med den?