Dansker i Singapore bag nytænkende markedsplads for selvstændige
Innovativt asiatisk start up med dansk founder har som mål at redefinere forholdene for iværksættere og selvstændige verden over. Det har fået World Economic Forum til at betegne virksomheden DoersCircle som en af “Tomorrows Corporate Champions”. Elektronista har været i Singapore for at tale med kvinden bag.
DoersCircle er med danskeren Helle Priess i spidsen igang med at udvikle en markedsplads, hvor selvstændige kan få let og billig adgang til forsikring, sundhedsdækning, bank og software som f.eks. Microsoft Office-pakken samt flere af den slags produkter, man som lille eller stor virksomhed ikke kan komme uden om. Løsningen gør op med en gamle, etablerede brancher og tilbyder noget, som endnu ikke findes andre steder i verden. Besøger man sitet doerscircle.com opdager man straks, at hele tonen er langt fra det, man forbinder med tørre forsikringsselskaber og B2B-løsninger. DoersCircle er bevidste om, at målgruppen har alt muligt andet at bruge deres tid på end at skulle sætte sig ind i tørre tekster og en afsender som grundlæggende ikke forstår den måde, de arbejder på.
“Vi er selv en del af målgruppen. Og i fremtiden kommer endnu flere til at arbejde som selvstændige og iværksættere. World Bank definerer allerede 45 % af den globale arbejdsstyrke som “self employed”, og vi har kun set begyndelsen”, fortæller iværksætter Helle Priess fra virksomhedens kontor i et charmerende gammelt “shophouse” i Singapore.
“Ingen har før rigtig taget det her markedspotentiale alvorligt. Vi oplever allerede stor interesse fra eksisterende og potentielle partnere, som godt ved, at markedet er der, og at det er enormt, men som ikke har taget det seriøst, og som ikke har vidst, hvordan de skulle gå til denne gruppe. Vi hjælper dem med begge dele”.
World Economic Forum har også fået øjnene op for, at DoersCircle forholder sig til fremtidens måde at arbejde på og dermed tager højde for et større megashift, som er igang på verdensplan. Den unge virksomhed har nu fået titlen som en af få udvalgte “High impact and out standing start ups- tomorrows corporate champions” som skal pioneere, hvad World Economic Forum kalder en “generational transformation” i Asien.
Det var, som det ofte er med gode idéer en personlig oplevelse, som fik Helle Priess til at starte DoersCircle. Da hun efter flere år som ansat i faste, ledende stillinger traf beslutningen om at blive selvstændig og gik igang med at tegne forsikringer til sig selv, indså hun at priserne var langt over det hun, eller rettere virksomhederne, tidligere havde betalt for hende, og at der var visse forsikringsdækninger, hun simpelthen ikke kunne opnå som selvstændig.
“Hvis du sidder i et godt job i en større virksomhed, så har du formentlig en pensionsordning, en god sundhedsforsikring og måske også et billigt fitness medlemskab og adgang til massageordninger og en masse andet. De store virksomheder har mulighed for at lave attraktive aftaler, når de køber ind på vegne af alle virksomhedens ansatte. Pga. volumen. Men hvis du siger op eller vælger at springe ud som selvstændig og går igang med at søge løsninger som enkeltperson, så vil du opdage, at du står relativt dårligt. Og det gælder faktisk ikke kun enkeltpersoner men også startups og mindre virksomheder. Det laver vi om på. Det er der et kæmpe behov for”.
Efter over 20 år med forretningsudvikling, ledende stillinger og investeringer med afsæt i Asien er Helle Priess en af de danske erhvervspersoner, der kender regionen bedst. Efter at have boet sammenlagt 16 år i Beijing og Shanghai samt en årrække i Hong Kong er hun nu flyttet til Singapore, hvorfra DoersCircle opbygges. Sydøst Asien er, som hun betegner det, et “sweet spot” for lanceringen af netop den her start up. Det er i den del af verden man har de højeste andele af selvstændige, det er et område med økonomisk vækst, og så er det et område, hvor sociale velfærdssystemer enten er ikke-eksisterende eller knap så udviklede som i andre dele af verden.
“Vi vil kort fortalt være Alibaba for selvstændige. Vi kommer til at drive en markedsplads, hvor reelt set alle forsikringsselskaber og andre partnere fremadrettet vil kunne uploade deres bud på produkter, som er rettet mod den enorme gruppe af selvstændige. Prismæssigt men også i den måde produkterne er tænkt og ikke mindst bliver kommunikeret på” fortæller founderen, som ud over at være CEO også er hovedaktionær i DoersCircle.
For Helle Priess har det altid været en naturlig ting at flytte efter jobbet og de gode idéer. Allerede som 21 årige flyttede hun til Kina for at studere på universitetet og lære kinesisk. I fritiden trænede hun med det kinesiske landshold i badminton. Forretningstæft og flydende kinesisk skød den unge dansker afsted i en kometkarriere, hvor hun i de tidlige år var med til at opbygge markedet i Kina for Bestseller, og hvor hun har været CEO for både Emborg Foods og BTX Group inden hun valgte at gå selvstædigt. Fra stueetagen i det gule shophouse arbejder hun nu sammen med resten af DoersCircle teamet på at skabe den førende platform for selvstændige verden over.
Helle Priess sidder ved et glasbord i stueetagen i det gule shophouse og udvikler DoersCircle med sin team. På væggen hænger en lyserød plakat med teksten:
“Doer-friendly. Transparent. Simple. Rebellius”
“Til at starte med henvender produkterne sig primært til det asiatiske marked. Vores ambitioner er dog globale, og på sigt kommer markedspladsen derfor også til at tilbyde produkter til selvstændige og iværksættere over hele verden. Inklusiv Danmark” slutter Helle Priess før hun forlader kontoret for at holde møde og fejre kinesisk nytår med potentielle investorer.