Dansk spiludvikler bag anderledes spil om 2. verdenskrig
Den danske spiludvikler Portaplay har lavet et fascinerende og anderledes spil om 2. verdenskrig. Hvor det ikke handler om at dræbe nazister, men i stedet bare om at få hverdagen til at hænge sammen.
Hvordan laver man et innovativt krigsspil?
Spil om 2. verdenskrig er intet nyt i spilbranchen. Et af de første computerspil nogensinde, Wolfenstein, handlede faktisk om at skyde nazister. 2. verdenskrig været en integreret del af spilindustrien siden dens fødsel, og gennem de sidste mange årtier har der altid været spil om at skyde nazister på markedet.
Men den slags krigsspil vil danske PortaPlay ikke lave. I stedet har de med deres nyeste spil ‘Gerda: A Flame in Winter lavet et meget anderledes 2. verdenskrigsspil. Hvor du i stedet for at myrde alle nazister du ser, skal forsøge at holde en hverdag kørende som sygeplejerske i Tinglev tæt på den tyske grænse. Med alt hvad det indebærer af lokalt sladder, udfordringer i parforholdet og et forsøg på at holde først i hverdagens små glæder. Vi tog en snak med Hans von Knut, der er instruktøren bag spillet og hvordan det har været, at bygge et spil som er baseret på oplevelser hans bedsteforældre havde under krigen.
Selvom Danmark var invaderet, skulle man stadig på arbejde
Omdrejningspunktet for spillet er den unge pige Gerda, der med sin halvt danske og halvt tyske nationalitet er fanget midt imellem begge sider af krigen da nazisterne invaderer Danmark.
Det faktum påvirker ikke bare hvordan lokalbefolkningen anskuer hende, men også nazisternes eget forhold til Gerda. For du som spiller har nemlig magten til at bestemme, hvordan Gerda reagerer og taler til alle omkring hende.
Der er nemlig ikke våben du skal skyde med, og i stedet handler spillet om at få Gerdas liv til at hænge nogenlunde sammen. Det er en konstant balancegang, at få hverdagen til at hænge sammen med jobbet som sygeplejerske, forholdet til din tyske far og ikke mindst din danske mand, som du mistænker er en del af modstandsgruppen. Det hele er en meget anderledes tilgang til hvad et krigsspil kan være, og det var vigtigt for spillets instruktør, Hans von Knut, at ‘Gerda’ rummede mere end hvad de gængse spil om krigen indeholdte:
Mine bedsteforældre var modstandskæmpere under 2. verdenskrig, og deltog i spionage og smugling af våben og sprængstoffer. Men de deltog ikke selv i de voldelige aktioner. Og dét var en inspirerende historie for mig, samt idéen om at det ikke var had til den enkelte tyske soldat som var i Danmark der motiverede dem. Det handlede for dem om den overordnede kamp mod udretfærdighed. Den slags nuancer er interessante at kigge på, og har været dækket ret meget i film men ikke særlig meget i spil.
Vi tog derfor udgangspunkt i mine bedsteforældres historie, men flyttede den væk fra Tønder og 50 km længere sydpå. Helt ned til Tinglev, som ligger meget tæt på den tyske grænse og faktisk har et tysk flertal. Der havde vi et område med en stor tysk befolkning, en masse indlejret konflikt og historier at fortælle.
For de tyske borgere i Tinglev blev nazisterne set, som dem der befriede byen. Mens danskerne så dem som invaderende styrker, og det var vigtigt for os ikke at inddele folk i “gode” og “onde” i den forbindelse. Og vi følte at spilmediet var klar til den slags historier, og ikke mindst at spillerne var klar til mere seriøse spil, med en nuanceret tilgang til hele konflikten.
Gerda er det modsatte af en bombastisk Hollywood-film
Virksomheden Portaplay har nemlig en masse erfaring at trække på, når det kommer til at lave seriøse spil. De har nemlig i en lang årrække arbejdet med NGO’er, museer og lignende grupper om at producere såkaldt “Edutainment”. Altså spil der også underviser og gør dig klogere på verden omkring dig.
Den erfaring har de kunne trække med ind i spillet om Gerda. Måden hvorpå du spiller selve spillet er nemlig også ret anderledes. I stedet for vold er måden som Gerda håndterer nazisterne på gennem samtaler og beslutninger, der nogle gange har vidt rækkende konsekvenser.
Vi har gennem vores arbejde med de her faggrupper lært hvordan, at vi er i stand til at transformere alvorlige emner til noget som er sjovt eller spændende at opleve. Det var dét som gjorde os i stand til at sige, at den her historie om 2. verdenskrig er faktisk noget vi godt kan løfte.
Det kan vi faktisk godt gøre og vi ved vigtigheden af at gøre det fagligt funderet, faktuelt og at det skal ikke være for fantasifuldt. Men vi ved også hvor vi, skal tage nogle kunstgreb og tage os nogle friheder for at være sikre på, at vi skaber en god oplevelse.
Fordi Tinglev er en ret lille by, hvor alle ved alt om alle, så får vi også muligheden for at arbejde med nogle sociale mekanismer, som er med til at forstærke hvordan konsekvenserne af dine samtaler og handlinger udspiller sig. Vi gør det tydeligt fra start af, at du ikke kan samarbejde med alle og så snart du tager et valg vil det have konsekvenser. Du kan ikke altid spille på begge heste og slippe for at træffe afgørende valg. Noget vi har været meget opmærksomme på under udviklingen af Gerda.
Et eksempel på det er i starten af spillet. Hvor en såret nazist bliver bragt ind i den klinik hvor Gerda arbejder. Her får du en række valg, der enten kan eskalerer situationen og fjendtlighederne mellem den meget nationalistiske, danske, læge og nazisterne. Eller du kan forsøge at fokusere på det lægefaglige og hjælpe den sårede soldat.
Udfaldet af hele den scene kommer til at følge dig igennem resten af spillet. Måske har de lokale nazister lidt mere sympati for dig, fordi du valgte at hjælpe deres sårede soldat. Eller måske synes landsbyens læge, at du er begyndt at “glemme hvem du er”. Alt det manifesterer sig i fremtidige samtaler og ikke mindst de muligheder du fremadrettet har i byen. For Gerda bor i en lille by, hvor alle kender og alle. Én beslutning den ene dag kan åbne og lukke døre i resten af byen, og påvirke forholdet til alle i din omgangskreds. Samtidig påvirker det også hvordan historien folder sig ud, og du kommer til at skabe din helt egen vej igennem Gerdas liv.
Og det er det vi har gjort i at “gamify” det. Vi har gjort det helt tydeligt, at alle valg du træffer igennem spillet har konsekvenser. Dine våben er dine taleevner og argumenter du bringer med dig ind i samtalerne, og måden som resten af Tinglev og dens indbyggere ser dig påvirker alt.
Situationen nede i Tinglev passede derfor meget naturligt ind i en klassisk spiloplevelse. Der var fraktioner med tyskere, danskere, modstandskæmpere og Gestapo. Og hvordan du begår dig, snakker med dig og behandler folk påvirker alle dine interaktioner og muligheder i spillet. forklarer Hans.
Dualiteten i Gerdas liv gennemsyrer alt i spillet. Lige fra Gerdas eget liv som halvt tysker og dansker, men også de valg du træffer. Nogle af dem har gråzoner, mens andre utvetydigt kommer til at få store konsekvenser og ikke alle kommer til at gå derfra glade.
Den sidste del har Hans og hans hold hos Portaplay arbejdet meget mere, og forsøgt at skabe nuancerede personer i spillet, som ikke bare er “gode” eller “onde” som hans forklarer det. Men i stedet rigtige mennesker:
Vi prøver ikke at lave et spil der underviser i historien, men belyse nogle faktuelt korrekte ting som det at få fat i kaffe var faktisk en rigtig stor ting. Fordi man døde ikke af sult i Danmark, og det at skaffe kaffe var lidt ligesom at glemme krigen og opretholde illusionen om at krigen stopper snart, vi lader som ingenting og venter på det hele bliver som før.
Netop det prøver vi også at belyse i spillet. At ikke alle valgte at kæmpe imod nazisterne, nogle havde også bare en hverdag der skulle hænge sammen. Ikke alle kunne ofre alting i deres liv for at blive modstandskæmper.
Alt det arbejde har Hans von Knut og hans hold af udviklere hos Portaplay fået forløst med udgivelsen af “Gerda: A Flame in Winter” der bliver udgivet den 1. september til PC og Nintendo Switch.
Gorm Hansen
juli 27, 2022Interessant take på et spil om 2. verdenskrig. Det skal helt sikkert prøves!