Danmarks mystiske teleselskab i identitetskrise
Af Christiane Vejlø @christianevejlo
Danmarks mest mystiske teleselskab lige nu er uden tvivl Zenji. Intet mobilselskab har i Danmark før gået så benhårdt, knivskarpt, målrettet, himmelråbende tydeligt efter en meget præcis niché. Uden at ville indrømme det.
Jeg husker ikke før at have oplevet et dansk teleselskab som med markedsføring, kommunikation, logo, website, videoer, Twitterprofil, Facebook profil og endda kontorindretning har været så gennemført til et særligt segment. Der er ingen tvivl- det er skåret ud i pap. Zenji er et teleselskab lavet til kvinder! Et faktum som allerede var helt tydeligt fra den oprindelige launch (lad dig ikke forvirre af navnet Moji- det var der vist nogle andre der ejede, så de skiftede det med Zenji).
Zenji henvender sig til kunderne med udtryk som “hygge med veninderne”, og jeg er ikke i al den tid jeg har fulgt Zenji og testet deres produkt og kundeservice stødt på én eneste mand hverken i markedsføring eller i organisationen.
3 har omtalt Zenji som “søsterselskab” til Oister. Begge selskaber opererer på 3’s netværk.
Det som bare gør Zenji til et utrolig gådefuldt teleselskab, er at de ovenpå matchende logo og neglelak, utallige billeder af make up, elegante indretningsbilleder fra kontoret, Facebook opdateringer med beauty tips og et væld af smukke kvinder i markedsføringsmaterialet hårdnakket benægter at skulle være et teleselskab specifikt til kvinder.
Nu har Zenji netop sendt en ny reklamefilm på gaden og en hyggelig “veninde” besked på Facebook.
Og med DEN tænkte jeg, at de var klar til at endelig at springe ud som vaskeægte kvindeteleselskab. 3 smukke kvinder jonglerer med neglelak, læbestift og modetøj over en venindesnak i sofaen.
Jeg delte linket på Twitter for at høre om der var nyt i Zenji’s identitetsforvirring.
Jeg kom godt nok til at tagge @zenjimobile i stedet for @zenjimobil (som jo faktisk hedder Zenji mobile). Det resulterede i svar fra @zenjimobile som åbenbart er en amerikansk iPhoneudvikler, som var træt af at blive forvekslet med hvad han/hun kalder et “mobilselskab som markedsfører sig udelukkende til kvinder med overdrevent sexistiske promotions”. At amerikaneren så selv forveksler Danmark (danish) med Holland (dutch) er så en mindre detalje. Man kunne mistænke @Zenjimobil efterfølgende for at forsøge at lokke @zenjimobile kontoen ud af amerikaneren. (god idé iøvrigt, men lidt sent ude). Ihvertfald opfordrer @zenjimobile spontant @zenjimobil til at tage kontakt privat. Måske som svar på en nu slettet besked fra @zenjimobil måske bare fordi amerikaneren selv lugter muligheder. Jeg gætter.
Zenji svarer pænt tilbage på henvendelserne på Twitter (bortset fra 2 tweets har kontoen ikke været aktiv siden april). Men mængden af emoticons som hjerter, dansende damer, hænder der klapper og de gentagne stavefejl og forvirrende argumenter vidner ikke om en særlig strategisk social media strategi.
Nå men jeg er jo ikke den eneste der har undret mig over at Zenji går benhårdt efter kvinderne, men ikke vil indrømme det. Der er så mange kønstypiske signaler, videoer og billeder, at det jo ville svare til at mandebladet M insisterede på, at det da er et magasin målrettet begge køn med guide til barbering af bollerne og storbarmet cover girl.
En mandlig twitterbruger har ikke følt sig velkommen hos selskabet, der stadig benægter at være andet end kønsneutralt, selv når moderselskabet 3’s kundeservice siger “det er for piger”.
Men Zenji fastholder at de henvender sig til begge køn. Jeg er ikke umiddelbart stødt på noget der tydeligt inkluderede mænd. Og på Zenji’s site har jeg selv undret mig over at der blev skrevet om “dine veninder” i stedet for det mere kønsneutrale “venner“. Det benægter Zenji.
Da jeg ikke længere har adgang til sitet, kan jeg ikke se om de har ændret det siden jeg så det, men som @jonasjuhler observerer (lettere ironisk), så bruges udtrykket ihvertfald på Zenji’s sociale medie kanaler, og det er svært at få øje på kønsneutraliteten.
Er det ok at lave et teleselskab kun til kvinder? Ja hvorfor ikke. Kvinder er en købestærk målgruppe, og jeg har længe argumenteret for at telebranchen er for dårlige til at se dem. Det er en god idé med fokus på livsstil og forkælelse, men jeg tror nu det ville være en bedre forretning at gøre det kønsneutralt end at fastholde den stereotype fremstilling af kvindekønnet som er fremherskende hos Zenji.
Men hopper kunderne på pigeselskabet i tusindtal (omkring 100 kunder, da jeg spurgte sidst i 2013), så kan det jo kommercielt forsvares. Men jeg kan slet ikke se nogen forklaring på, hvorfor de bliver ved med at benægte, at selskabet er lavet og drevet til kvinder?
Vælger jeg Zenji som teleselskab? Nej men det kunne jeg have gjort! Hvorfor? Fordi de faktisk har masser af kvaliteter som jeg gerne vil have fingrene i. De har 3’s netværk (som er noget af det bedste), de har en rigtig god kundeservice, de har én gennemskuelig pakke 199 kr. for fri tale, fri SMS/MMS og hele 10 GB data. Det har jeg ikke fundet billigere hos konkurrenterne. Og så giver de sørme også 100 kr. (bonuspoint) tilbage i gavekort, som jeg sagtens kunne bruge til vitaminer og shampoo i Matas eller Mad & Vin i Magasin.
Men hvordan kan det forretningsmæssigt overhovedet løbe rundt for Zenji, når ingen andre kan møde den pris? Det handler selvfølgelig om at Zenji lige nu investerer for på sigt at kunne tjene penge på andet end mobilprodukter.
Som kunde siger man ja til at Zenji må henvende sig på telefon, SMS og mail med tilbud og nyheder. Og med et voksende antal kommercielle partnere bliver kundebasen pludselig mere værd, fordi Zenji jo kan annoncere og sælge alt muligt andet en teleprodukter. I princippet er telepakken bare lokkemaden som får kunderne ind i den store annonce- og salgsmaskine.
Vi lever i en verden, hvor vi godt kan regne med, at når noget er gratis eller billigt. Så er det fordi vi betaler på en anden måde. De 100 kr. i gavekort får kunden for at stå til rådighed. Hvis det virker er det smart. Hvis det ikke virker har Zenji i kontrakten også sikret sig, at de med en måneds varsel eller mindre kan lukke for bonuspointordningen og at kundernes optjente point i så fald bortfalder.
Nu er det jo således at man gerne skulle kunne føle, at de brands man lukker ind i sit liv, repræsenterer noget man gerne vil ses sammen med. Jeg kan bare ikke se mig selv som kunde i et teleselskab der
1. kun markedsfører sig til kvinder. (vælger ikke teleselskab pga mit køn)
2.kun fremstiller kvinder som shoppegale, make up hungrende og venindesludrende (føler de taler ned til mig)
3.benægter de går mere efter kvinder end mænd. (det er utroværdigt.)
Jeg synes Zenji virker som om de virkelig gerne vil give kunderne ordentlig behandling, jeg tager hatten af for at prøve noget nyt i en meget konservativ telebranche og jeg tror de mener det, når de SIGER både kvinder og mænd er velkomne. Men det er branding 101 at der skal være sammenhæng mellem hvad man siger og hvad man gør – show it don’t tell it. Enten er det unisex, og så skal mænd ikke ekskluderes i markedsføringen og kommunikationen eller også er det til tøser, og så kan Zenji fyre den lige så meget af med neglelak og beautytips som de vil.
Sanela Jankovic
juli 29, 2014Hej Christiane
Tak for dit blogindlæg om Zenji.
Vi vil gerne understrege at hos Zenji byder vi alle kunder velkommen, som ønsker at få mere ud af deres mobilabonnement. Kunder som ønsker en helt anden service og forkælelse end de er vant til.
Vores mobilabonnement er enkelt, gennemsigtigt, prisen er skarp og hver eneste måned optjener vores kunder 100 kroners point, som kan konverteres til gavekort hos vores udvalgte gavekortpartnere (Baresso, Matas, Magasin, Miinto og mange flere).
Hos Zenji lytter vi til vores kunder, vi går ind for den personlige relation og det er vigtigt for os at kunderne får mere end de betaler for hos Zenji.
På din opfordring (Jf. Twitter dd) skriver jeg dette.
Du fejlinformerer dine læsere, så læs venligst nedenstående:
1. Zenji er radikalt anderledes fra Moji (Hos Moji havde vi 3 pakker med gratis periode uden gavekort, hos Zenji har vi et enkelt mobilabonnement med 100 kr gavekort retur hver md.)
2. Du har brugt gl. billeder fra Moji og ikke Zenji.
3. Både kvinder & mænd er velkommen
4. Vi sletter IKKE beskeder på Twitter
5. Vi prøver ikke at “lokke” kontoen fra Amerikaneren.
Vores Twitter konto er og forbliver @zenjimobil
6. Der står ikke “dine veninder” men “dine venner” på sitet
7. Vi sender differentierede (gratis) gavebokse afsted til både mænd & kvinder med forskelligt indhold alt efter køn. Dette begyndte vi med i starten af året 2014.
8. Størstedelen af vores gavekortpartnere benyttes af både mænd og kvinder -Fx. Magasin, Matas, Baresso, Miinto, Zalando og Nordisk film etc.
9. Vi har flere kunder end du omtaler
10. Vi segmenterer ofte efter køn. Mænd/kvinder får ofte differentierede budskaber
Kontakt gerne undertegnede såfremt at du har behov for yderligere information.
Vi takker for din interesse i Zenji.
Mvh.
Sanela Jankovic
Salgs- og marketingchef
Zenji Mobile
christiane
juli 29, 2014Hej Senela
Tak for dit svar som jeg har lidt respons på.
Din beskrivelse af hvad Zenji skal være vil de fleste nok finde attraktiv. God service, alle er velkomne, noget anderledes, mere for pengene (undrer mig dog lidt over hvordan man får mere end man betaler for?). Jeg roser jer faktisk rigtig meget for flere af de ting I min post. Min anke er blot, at der er forskel på hvad I siger og hvad I gør.
1.Du siger at “Zenji er radikalt anderledes fra Moji”. Jeg har ikke lagt mærke til nogen brandmæssig forandring, gavekort til partnere blev jo indikeret fra starten og da Moji kun eksisterede i knap 3 uger og I selv i forbindelse med skiftet skrev:
“Det er et uforudset juridisk problem og har intet at gøre med vores abonnementer eller koncept….For dit abonnement betyder dette kun én ting: At du skal kalde os noget andet efter sommerferien ;-)”
Så antog jeg at det var sådan det var. At Moji og Zenji var det samme trods navneskifte.
2. Du siger at jeg fejlinformerer fordi jeg bruger 1 år gamle billeder fra dengang Zenji hed Moji. 2 ud af 12 billeder jeg bruger er fra Moji dagene. Det er en hund og en skål. Jeg går ikke ud fra at de to billeder er medvirkende til noget helt forkert informationsmæssigt?
3. Ja det er muligt I siger både kvinder og mænd er velkomne, og at I tager begge ind som kunder (andet ville også være ulovligt). Men det ændrer ikke på, at mænd er komplet fraværende I jeres markedsføring og at en ret stor mængde af det content I deler handler om make up og neglelak. I signalerer at I går efter kvinderne. Og det er der sådan set ikke noget galt med. Synes bare I skal stå ved det så.
Det glæder mig at du siger I også har mænd ansat. Jeg har bare aldrig set dem eller talt med dem i kundeservice, og da der ikke er nogle på jeres officielle teamfoto er det ikke tydeligt mænd er repræsenteret i organisationen. Jeg kan fra din twitterbesked forstå at Mark Bansholt er co-founder. Det har jeg ikke hørt før nu, selvom jeg tidligere har spurgt til hvordan jeres ledelse er skruet sammen. Der står heller ikke noget om det på Bansholts LinkedIn profil og en søgning på “Mark Bansholt og Zenji” gav ingen resultater. Det har I gået stille med dørene med. Ikke så transparant.
4. Jeg har ikke sagt I sletter beskeder. Jeg har spurgt om I gør fordi jeg ikke kunne forstå hvorfor der var pause helt fra april til juli på jeres konto.
5. Jeg siger ikke, at I prøver at lokke kontoen ud af amerikaneren, jeg siger man kunne mistænke jer for at forsøge at gøre det. Det ville jeg da gøre hvis jeg var jer. Det er jo nøjagtig det navn I bruger i jeres logo. Og kontoen har sølle 8 followers. Den burde da være lige til højre benet. Men jeg understreger i min post, at jeg gætter! Han opfordrer jer til DM. Det kan være du kan uddybe hvad dialogen så handlede om, så jeg ikke behøver gætte?
6. Da jeg testede jeres produkt læste jeg sitet grundigt igennem. Jeg faldt over den vending med veninder et eller andet sted, og jeg kan huske det var specifikt i forbindelse med loyalitetsprogrammet. Hvis I ikke har ændret noget må det vel stå der endnu?
7. Fint. Det glæder mig.
8. Alletiders. Men jeg undrer mig så over det bare ofte handler om veninder over en kop kaffe, shopping og neglelak når I markedsfører jer selv?
9. Jeg skriver tydeligt, at jeg fik et tal fra jer sidst i 2013. Jeg vil da håbe for jer I har flere kunder nu. Men eftersom I ikke vil dele hvor mange, så har jeg kun det tal at kunne referere til.
10. Herligt. Hvis det nu skulle være super tjekket, så kunne jeres kunder måske krydse interesser af i stedet for at blive placeret i de ofte noget snævre kønskasser? Så begynder vi at nærme os unisex :-)
Jeg synes grundlæggende det med forkælelse, bonuspoint og god service er en super god idé. Men jeg synes der er manglende sammenhæng mellem hvem I ad flere kanaler og med brandet kommunikerer der er målgruppen og hvem I insisterer på der er målgruppen, når man spørger.
Bedste hilsner
Christiane
Sanela.jankovic@zenji.dk
juli 29, 2014Hej Christiane
Tak for dit hurtige svar :)
Mht. at kunderne får mere end de betaler for, så er “overraskelses-elementet” en vigtig del af Zenji’s koncept og payoff. Zenji, Forever More = Hos Zenji får du altid mere. Et eksempel herpå er fx. at vi sender en gratis gaveboks afsted til vores kunder (boksen har en retailværdi på ca. 350kr.). Derudover har vi fx. i Juli måned sendt et udvalg af vores kunder (både mænd og kvinder) som enten har fødselsadag i juli eller har været kunde hos Zenji i 6 måneder, et håndskrevet postkort med 2 entre- og turpas billetter til Tivoli (som en del af at vi gerne løbende vil overraske, belønne og takke vores kunder). Du kan evt. se nogle billeder af kunder der har lagt deres Tivoli billetter og Zenji-Goodiebox op på Instagram #Zenjimoment og #Zenjimobile #Zenji. Disse to eksempler er netop hvad vi mener med at hos os får kunderne mere end de betaler for – We practice what we preach
Se lidt eksempler her:
http://instagram.com/p/qb4eMVSWAx/
http://instagram.com/p/ptC8vWixqb/
1. Da vi lige røg ind i varemærkekrisen, er det rigtigt at vi sendte den mail ud som du nævner, netop med at det ikke ville have nogen betydning for vores kunders nuværende abonnement. Vi ender så med at bruge tænkepausen på at lave et helt nyt og radikalt anderledes koncept, nemlig med gavekort hver måned, dette var nemlig ikke en del af scopet hos Moji, der havde vi bare en række “fordele” som vi ikke kunne fortælle om på daværende tidspunkt.
Vi gik altså fra følgende 3 forskellige abonnementer hos Moji til blot ét enkelt hos Zenji.
(1.Moji pakke: 4 timer + 1/2GB + fri SMS/MMS= 300 kr samletpris for 6 mdr. Derefter pris/md: 100kr.)
(1.Moji pakke: Fri tale timer + 1GB + fri SMS/MMS= 400 kr samletpris for 6 mdr. Derefter pris/md: 160kr.)
(1.Moji pakke: Fri tale timer + 10GB + fri SMS/MMS= 200 kr samletpris for 6 mdr. Derefter pris/md: 200kr.)
Vi synes at ovenstående med at kunderne var “medlemmer” istedet for kunder hos Moji, og at vi ikke kommunikerede konkrete fordele samt at vi havde tre forskellige pakker gjorde meget lidt transparant, hvilket jo var det vi gerne ville skabe. Og da vi alligevel skulle skifte navn, valgte vi at re-tænke hele konceptet og gå tilbage til de helt oprindelige tanker med at skabe et nye mobilselskab, hvor det skal være nemt, overskueligt og sjovt at være mobilkunde – og vigtigst af alt så skal der være høj service! Vi var nemlig trætte af at det ofte er nye kunder i teleindustrien, som får de bedste priser og mobilabonnementer, hvorimod at den eksisterende kundebase oftes bliver glemt. Dette ønskede vi at gøre op med, derfor lancerede vi Zenji, som faktisk er radikalt anderledes. Hos Zenji har vi kun et mobilabonnement, så du slipepr for at bekymre dig om dit mobilforbrug. Zenji’s all-you-need-abonnement indeholder:
Fri tale/SMS/MMS + 10 GB data + 100 kroners point til gavekort hver md. = 200 kr. pr. md.
(Og for at sikre den høje service, flyttede vi vores Moji-kunder over på det nye Zenji-abonnement mod at kunderne som sagde ja til dette, fik 3 måneder gratis Zenji-abonnement :)
Vi var en lille gruppe der startede Zenji op hos 3. Det har været en lang “fødsel” og vi er glade for at kendskabet til Zenji vokser og at vi hele tiden kan være med til at forbedre fordelene for vores kunder. Og det eneste vi ønsker er glade kunder – hvad enten er det mænd eller kvinder :)
Igen tak for dine input og interesse i Zenji :)
Mvh.
Sanela Jankovic
Salgs- og Marketingchef
Zenji Mobile
christiane
juli 30, 2014Hej Sanela
Har ikke oplevet at jeres ændring af pakker og gavekort har gjort nogen forskel ved jeres brand. Det kan jeg sige som forbruger der oplever jer på den “anden side” og har fulgt jer hele vejen. Hvis I går så meget op i at lytte til kunderne, synes jeg da ikke sådan en observation kan være helt uvæsentlig for jer?
Og så længe I bliver ved med kun at bruge piger i jeres marketingsmateriale og lade tøjshopping, matchende neglelak, make up og kaffeaftaler med veninder fylde så meget og iøvrigt holder fast i et så overdrevent brug af smileys og emoticons og så SAMTIDIG insisterer på at I henvender jer mænd, så synes jeg der er en manglende sammenhæng mellem hvad I siger og hvad I gør. Jeg synes I skal stå ved, at I er et teleselskab, hvor den primære målgruppe er urbane, single piger mellem 18 og 28 :-)
Christiane
Sanela Jankovic
juli 30, 2014Hej Christiane
Det vi gør med at vise kvinder og deres interesser i vores markedsføring er vel ikke anderledes end det Club Matas, Trendsales eller mange andre gør – uden at være “kun for kvinder” og udelukke mænd, som finder det interessant… Hos Zenji er alle velkommen.
christiane
juli 30, 2014Det er ikke usædvanligt at Club Matas markedsfører sig tydeligt til kvinder med de produkter de har, som er helt specifikt lavet til kvinder. Kikker man på Matas brochurer ser man også mænd og produkter til mænd. Matas har mest af det man traditionelt set kunne betegne som “kvindeprodukter” (make up, hygienebind). Men de har også mandeprodukter (barbergrej og mandeparfumer) og en mængde produkter man kan kalde unisex (tandbørster, tøjfarve, vitaminer). Det er ret tydeligt i Matas sammenhængende eksterne kommunikation, at her er tale om et brand til hele familien.
Et teleselskab har som udgangspunkt et unisex produkt som er lige relevant for kvinder og mænd. Kommunikerer/henvender man sig udelukkende med en kvindelig vinkel og kvindelige modeller uden at inkludere mænd, så må man som kunde gå ud fra at ønsket er at fremstå som et produkt til kvinder. Altså et teleselskab lavet til kvinder. At I så vælger at sige at mænd er velkomne er jo fint. Andet ville som sagt være ulovligt. Men det er ikke det i siger med jeres eksterne kommunikation. Min anke er, at der er en diskrepans mellem det I siger, og det I gør. I bliver opfattet som et selskab til kvinder. Og det er der jo en grund til. Du giver udtryk for at det at I har mandlige kunder og er glade for dem er det samme som at I HENVENDER jer (kommunikerer) til dem. Jeg er ikke stødt på nogle videoer eller kampagner eller anden ekstern kommunikation, der peger på at mænd er inkluderet. Det er dermed lidt svært at se Zenji som et unisex teleselskab. Indtil jeg ser mere af den slags vil jeg stadig mene I kommunikerer jer selv som et selskab henvendt til kvinder. Og det er også ok. Det er bare usammenhængende for brandet, at I bliver ved med at insistere på at være et teleselskab som også henvender sig/kommunikerer til mænd. Vi bliver nok ikke enige, men tak for debatten :-)
Christiane
June
august 8, 2014Hjemme hos os har vi længe diskuteret hvorfor vi ikke turde vælge Zenji, det lyder jo for godt til at være sandt, og jeg blev derfor super glad da vi kunne få et endeligt svar:
“Som kunde siger man ja til at Zenji må henvende sig på telefon, SMS og mail med tilbud og nyheder. Og med et voksende antal kommercielle partnere bliver kundebasen pludselig mere værd, fordi Zenji jo kan annoncere og sælge alt muligt andet en teleprodukter. I princippet er telepakken bare lokkemaden som får kunderne ind i den store annonce- og salgsmaskine.”
Det bliver kun bekræftet:
“Hos Zenji lytter vi til vores kunder, vi går ind for den personlige relation og det er vigtigt for os at kunderne får mere end de betaler for hos Zenji.”
(Nok ikke uden at betale på andre måder)
Men at det henvender sig til kvinder og på den måde MÅSKE læner sig mod sexisme?!?
Jeg er kvinde i 2014 og som forbruger vandt til lidt af værd og jeg kan godt drikke en cola zero eller en øl selvom reklamerne der henvender sig til mænd.
Der er stadig bare bryster på busserne, så et teleselskab med neglelak i reklamerne? Er folk ikke ligeglade?
Mvh June
Sanela Jankovic
august 11, 2014Hej June :)
Tak for dit gode input. Vi har kun udtalt citat nr. 2, det med den personlige relation. :)
Teleindustrien har ikke det bedste ry, så vi er godt klar over at når vi så lancerer et mobilselskab som Zenji, hvor man betaler 200 kr og får 100 kr retur i point hver måned til gavekort, at folk bliver lidt skeptiske :)
Vi hører meget ofte “It’s too good to be true” men den er god nok, som Zenji-kunde kan man vælge valgfrit gavekort fra en af vores udvalgte gavekortpartnere (Baresso, Matas, Magasin mm) på fx. 100 kr hver måned, efter første fulde betalings måned :) Og vi har INGEN BINDING!
Vi har kun et abonnement, vores All-You-Need, og vi er ClubM Partner, så som kunde hos Zenji kan man optjene 20 Club Matas point oveni, som bliver sat ind på Club Matas kontoen hver måned.. Desuden kører vi på 3’s netværk – da vi er ejet af 3. Og vi arbejder med en masse store brands, som støtter op omkring os og selvfølgelig ikke ville arbejde med os – hvis vi ikke var troværdige.
Ja, vi sender vores kunder en service-SMS den sidste dag i måneden, hvor vi fortæller at vi nu har tildelt kunden deres 100 kr point til gavekort. Men vi spammer ikke vores kunder :)
Tjek evt. vores Trustpilot ud, og læs lidt hvad vores kunder skriver om os! :)
– Det er altid mere troværdigt og relevant at læse hvad kunderne mener om et pågældende selskab.
Ha’ en skøn dag.
Mvh.
Sanela Jankovic
Zenji Mobile