Christiansborg Slot åbner sit skatkammer for mobil-jægere

3 Min læsning

Hvad er den bedste måde for børn og barnlige sjæle at gå opdagelse i Christiansborgs hemmelige skatkamre på? Svaret er det nye gratis mobilspil MuseumsMysteriet. Og er man god til at løse gåder og frisk på en skattejagt, kan man måske forhindre, at en af Slottets skatte bliver stjålet. De første skatte kan graves frem allerede nu med mobilspillet udviklet til museumsappen Useeum.

MuseumsMysteriet på Christiansborg Slot
MuseumsMysteriet på Christiansborg Slot

Nutidens børn har været hurtige til at tage computeren og iPhonen til sig, og de er i dag ”den digitale kulturs indfødte”. Digitale mobilspil gør det muligt for museer at tilbyde en bredere og sjovere menu for børn og unge. Med mobilspillet MuseumsMysteriet, der er lancereret i en dansk og engelsk udgave, er ideen, at børnene får indblik i historien på Christiansborg Slot på en måde, der vækker både nysgerrighed og engagement.

Museer, som Christiansborg Slot, har en styrke i deres skatte og en særlig viden om disse genstande, som rummer mulighed for spændende historier. Og det er netop historierne om disse skatte, som kan tiltrække børns nysgerrighed. Museerne kan inddrage børns ønsker om interaktivitet og derigennem formidle kulturarv ved at præsentere disse fortællinger gennem digitale medier.

Mobilspillet og app’en Useeum afprøver nye digitale formidlingsformer og teknologier, der integrerer digitale medier og samtidig skaber et univers, som bryder med den lineære fortælling. Og spillet er udviklet, så det kan tilpasses andre museer og de emner, de ønsker at formidle. I første omgang dog på Christiansborg Slot, hvor spillets skurk, Heidenreich, har planlagt at udvide sin private kunstsamling.

MuseumsMysterietPå museum med teknologien som guide
Konceptet er udviklet af to tidligere DR-medarbejdere. I dag driver de firmaet OK Monkey, som har fokus på at engagere børn på tværs af medier.

Teknologi kan dog være lidt af et omstridt emne. Og vi voksne er ikke altid komfortable med lade børnene bruge iPhonen. Ofte handler det at gå på museum som familie om at sætte farten ned, se nøje og bruge tiden (uden teknologien). Alligevel er teknologi en del af mange ting, og digitale medier indeholder store potentialer for at skabe en formidling, som gør det muligt at tage hensyn til børns ståsted.

For OK Monkeys direktør, Frederik Hansen, er det vigtigste da også, at børnene er engagerede og oplever museet med alle deres sanser i stedet for at stå med næsen begravet i skærmen. Spillet er derfor designet, så mobiltelefonen kun er deres igangsætter. Den primære oplevelse ligger altså i at finde frem til og opleve de udstillede genstande på Christiansborg Slot.

Børn er vant til digitale spil, og visse spil er baseret på fortællinger, derfor er det en naturlig måde at få børn interesseret i kultur og kunst. Og det vil være en tendens vi vil se mere til, for Slottet udvikler løbende nye tiltag for børn, så de via levende historieformidling i øjenhøjde engageres på nye, alternative måder.

Android-versionen af spillet er fortsat under udvikling og lanceres senere på året. Spillet kan spilles i De Kongelige Repræsentationslokaler. Billetpriser og åbningstider finder du her og her.

Kan et mobilspil gøre museumsoplevelsen endnu mere spændende for børn og barnlige sjæle? Det må en omgang digital og kulturel skattejagt i efteråret svare på!

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

5 + four =

No Comments Yet.