AI modeller og tekster smitter negativt af på brands

2 Min læsning

Modebladet VOGUE har netop udgivet en række annoncer med AI modeller. Det jeg føler først er væmmelse, og dernæst taber jeg respekt for afsenderen. For AI modeller virker som en doven genvej. En springen over hvor gærdet er lavets. Som snyd. 

Argumentet er ofte, at med AI modeller sparer man meget på klimafronten. Ingen flyrejser til eksotiske locations, ingen catering, ingen hoteller. Men det klinger hult. 

Lige nu handler det både om at udfordre grænserne men naturligvis også om at spare penge. 

Men hvad mister vi når vi springer mennesket over? 
Vi taler allerede om det døde internet. Om at alt vi efterhånden vil møde i vores digitale liv vil være AI skabt. Fra reklamer til influencers, fra nyhedsværter til kundeserviceagenter. Fra terapeuter til kærester. 

Men hvad mister vi når vi udfaser mennesket? 

En maskine skriver, maler, komponerer eller taler, uden at have følt noget. Og her ligger noget centralt. Når et menneske skaber noget, så er det, fordi vi har prøvet det. Når vi skriver om sorg, så er det, fordi vi har mærket den. Maskinen har intet erindringsmateriale, intet ar på sjælen.

Så jer der siger det er ligegyldigt om noget er lavet af AI, hvis vi alligevel ikke kan se forskel. Jeg er uenig. Der ER forskel. Der er dybden til forskel.

Derfor tror jeg også på at det menneskeskabte vil få en ny eksklusiv status i fremtiden. Når jeg køber en kop, vil jeg have, at den er ægte. At den er håndlavet. Det samme gælder indhold, kommunikation og kunst – vi vil begynde at søge det ægte igen, det er lige ved at jeg vil betale hvis der er fejl i det, for det fortæller mig at det er ægte. Heri ligger der således et potentiale for en ny bevægelse: en form for digital slow living, hvor det ægte, besværlige og uperfekte pludselig bliver det mest eftertragtede.

Jeg har talt mere om forskellen mellem det AI skabte og det menneskeskabte med Business Danmark.  Der er både artikel og podcast.

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 × four =

No Comments Yet.