SLIPSEDRENGE PIVER OVER ZUCKERBERGS HÆTTETRØJE

2 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Facebook står lige for en børsnotering. En gigantisk en af slagsen. Faktisk den største i IT branchen nogensinde. Måske er det derfor de gamle, sure jakkesæt har brug for noget at bitche om? Ihvertfald er det nu blevet gjort til et stort problem, at virksomhedens stifter Mark Zuckerberg dukker op til de mest seriøse forretningsmøder i sin signaturhættetrøje.

“Det er umodent” piver den gamle garde af finans-slipsedrenge. En analytiker Michael Pachter beskriver det således.

“Mark and his signature hoodie: He’s actually showing investors he doesn’t care that much; he’s going to be him,” Pachter said in an interview on Bloomberg TV. “I think that’s a mark of immaturity. I think that he has to realize he’s bringing investors in as a new constituency right now, and I think he’s got to show them the respect that they deserve because he’s asking them for their money.”

Jeg forestiller mig de indebrændte finansmænd lægger armene over kors og ser sådan lidt nedadmund-agtige ud mens de drømmer sig tilbage til 80ere, hvor det  hele bare var så meget lettere (0g Mark Zuckerberg kun var en baby).

Dengang var et smart jakkesæt, et lækkert slips og en mobiltelefon på størrelse med en mursten måske nok til business as usual.

Men Facebook er ikke business as usual. Facebook er en mønsterbryder. En virksomhed der i den grad har ændret den måde vi socialiserer på, den måde oplever musik, billeder og video på og ikke mindst den måde vi modtager reklamer på.

Hvis nu de der utrolig velklædte finansfyrster ikke havde haft så travlt med at tjene penge ved at rode med verdens økonomien og boligmarkedet, så kunne det være de havde lagt mærke til, at verden på mange måder er under forandring, og dresscode, alder, farve eller køn ikke ligefrem er afgørende, hvis man ellers står bag et overbevisende produkt og et godt stykke arbejde.

Og Facebook har formået hvad så få andre virksomheder kan. Nemlig at bygge et produkt som gør det nærmest umuligt for brugeren at opsige sit “medlemsskab” og samtidig fuldstændig ændre vores digitale adfærd. Det kan jo godt være det er den totale forandring og ikke bare  Zuckerbergs hoodie der gør de gamle jakkesæt lidt nervøse.

Det forventes at Facebook går på Børsen den 18 maj. Aktierne forventes at komme til at koste mellem 28$ og 35$ per stk.

Hvad synes du? Burde Mark Zuckerberg gå i jakkesæt og tilpasse sig omgivelserne eller er det helt ok med

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

fifteen − 2 =

3 Comments
  • Kim Bach
    maj 11, 2012

    Har altdi ment at det er først når kriminelle i fører sig jakkesæt at man for alvor skal være bekymret, foretrækker til enhver tid Bandidos fremfor Berlusconi. Grundlæggende synes jeg det var fedt det Mark gjorde, men også totalt bevidst spin der, endnu engang, skal sælge myten om at der findes en “new-economy”, jeg spørger bare om du kan stave til b-o-b-l-e?

  • Henrik
    maj 11, 2012

    Jeg synes Mark Zuckerberg skal vaere den han er – han har det lange straa. Der er penge at tjene, saa slipsedrengene skal nok foelge med.

  • Egon Sørensen
    maj 15, 2012

    Kan henvise til denne side:
    http://www.bloomberg.com/news/2012-05-11/facebook-co-founder-saverin-gives-up-u-s-citizenship-before-ipo.html

    – så forstår jeg godt deres bekymringer!