Modeugespecial: Dansk virksomhed skaber spirende disruption i modebranchen
I forbindelse med den danske modeuge i august sætter Elektronista spot på nye, teknologiske initiativer på både den danske og internationale scene, der i vores perspektiv er starten på en større bevægelse mod disruption af modebranchen.
Trods evig kreativitet og stor opfindsomhed er modebranchen en statisk branche uden de store innovative forandringer de sidste mange år. Branchen bliver ofte beskyldt for at være for de få indviede hvor der ikke tages hensyn til helt almindelige mennesker, som i virkeligheden udgør den mest købestærke forbrugergruppe og blot gerne vil have velsiddende tøj, beregnet til almindeligt brug. Det vil et nyt dansk initiativ ændre på.
De fleste kender til at skulle bruge et bestemt stykke tøj, som måske ikke passer helt perfekt, men alligevel ender med at blive indkøbt fordi man står og skal bruge det og måske ikke umiddelbart kan finde noget bedre. En ny dansk virksomhed tilbyder en mulig løsning på den problematik, ved at producere skræddersyede T-shirts til mænd på bestilling, gennem en online platform.
Ideen bag Son Of A Tailor udgår fra en konstatering af, at 80% af alle mænd ikke passer de gængse størrelser der kan fås i almindelige butikker og derfor med fordel vil kunne bestille T-shirst efter mål. Udover personlige mål kan T-shirtsne også costumizes i forhold til kvalitet, pasform, ærmelængde, halsudskæring og endda med initialer broderet på. Sitet er sat enkelt op og gør det meget simpelt at finde frem til den korrekte størrelse T-shirt ved at lade kunden enten indtaste kropsmål, målene fra sin yndlings T-shirt eller svare på nogle spørgsmål om kropstype, i fald man ikke er i nærheden af et målebånd ved bestilling. Son Of A Tailor lover en ny T-shirt uden beregning, hvis produktet mod forventning ikke skulle indfrie forventningerne.
Selvom konceptet med tøj syet efter specifikke kropsmål trækker tråde tilbage til tidligere tiders skræddertradition, er Son Of A Tailor et nytænkende og fremtidsorienteret initiativ. Modebranchen trænger i den grad til et opgør med en forældet og upraktisk masseproduktion, der genererer stort spild og i mange tilfælde ikke imødekommer forbrugerens ønsker. Med skræddersyet tøj på bestilling, der tilmed ikke er markant dyerere end almindeligt ready made- tøj, kan forbrugeren få opfyldt ønsket om velsiddende styles og virksomheden bag kan formindske spild ved ikke at have et lager, men kun producere det tøj, der er kunder til.
En T-shirt fra Son Of A Tailor koster mellem 264-396 kr. afhængigt af, hvor mange der købes af gangen.
Den danske succes-iværksætter Morten Strunge og den tidligere Pandora-direktør Thomas Ryge har i juli måned bekendtgjort sig som nye investorer i virksomheden hvilket vidner om, at Son Of A Tailor vurderes til at have stort vækstpotentiale i fremtiden.