Internet of ears- når væggene har ører

2 Min læsning

Vi har længe hørt om Internet of things- at mange af de digitale devices vi omgiver os med, bliver en del af det store internet-netværk. Mange af de såkaldte IOT devices befinder sig i vores hjem. Vi kan styre lyssætning, temperatur, gardiner og vaskemaskiner fra vores mobiltelefoner. Men fremtiden byder på noget nyt, og nu skal du slå ørerne ud. Nemlig Internet of Ears. Ting omkring os vil begynde at lytte, og det er der både fordele og ulemper ved. 

Internet of ears er betegnelsen for en ny teknologi, hvor digitale devices simpelthen lytter til lydbølger. Rent praktisk foregår det ved, at der altid er et elektrisk felt af 60 Hz omkring os. Og når mennesker så optager plads i et rum skubber vi til feltet, og det kan måles. 

Der bliver allerede nu arbejdet på bygninger, som kan lytte til mennesker, der bor i dem. Det er muligt at måle bevægelser og skridt, og hvor i boligen mennesker befinder sig. Men det vil også være muligt at “høre” om mennesker f.eks. trækker vejret.

En af fordelene ved Internet of Ears energibesparelse. Når huset ved hvor beboerne befinder sig kan det selv skrue op og ned for varme og lys og musik. Både i det specifikke øjeblik, men det bliver også nemmere at skabe en døgn rytme ud fra beboernes data, og så kan hjemmet tænde lyset eller skrue op for varmen lige inden folk står op eller kommer hjem. 

I Danmark bliver det næppe aktuelt men i bygninger som ligger i jordskælvszoner vil det også blive nemmere for redningsfolk at vurdere om der er flere fanget i bygningen og hvor de befinder sig.

Da Internet of Ears i den grad bygger på indsamlingen af personlige data, er der selvfølgelig også et vigtigt privatlivsaspekt at tage i betragting. Som med Internet of Things, sociale medier og vores generelle færden i det digitale rum er det nødvendigt, at de virksomheder som leverer tjenesterne, tager deres opgave alvorligt. Det betyder blandt andet, at de kun bør samle de nødvendige data ind, at de skal passe godt på de data de sidder inde med, at de ikke deler dem med tredie part med mindre brugeren er godt informere, at deres forretningsmodel altid tager udgangspunkt i brugerens behov og at de sikre gennemsigtighed som altid gør det muligt for brugeren at forstå hvad der sker med deres data. 

Hvad bliver den næste internet of…. mon?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

four × five =

1 Comment
  • John
    januar 9, 2020

    Det kan bestemt nogle gange virke som om at væggene har ører! Når der kommer sponsoreret op omkring noget man har sagt, men ikke skrevet. Så det må være et godt eksempel på internet of ears. Det bliver spændende at se hvor grænsen bliver sat ift. privatliv osv. For jeg tænker de fleste danskere gerne vil være dette foruden.