Folk er mindre private end før i sociale medier

2 Min læsning

Snapchat og Messenger har overtaget en del af Facebooks og Twitters traditionelle roller, viser ny analyse.

elektronista social media analyse grafik ny 2

Facebooks topledelse er helt officielt bekymret. Ikke fordi det går dårligt økonomisk. Tværtimod. Men fordi folk tilsyneladende ikke længere bruger verdens største sociale medie, som de har gjort før. Facebook’ere er mindre personlige og deler færre billeder og oplevelser end for bare et par år siden.

I dag foretrækker den typiske Facebook-bruger at læse nyheder, like billeder eller studere, hvad andre brugere kommenterer. At delagtiggøre andre i sit eget liv, sine følelser og oplevelser ser man ikke så ofte mere.

Det har I måske allerede selv lagt mærke til – eller måske endda gjort selv. Nu er den trend også blevet bekræftet i en ny analyse fra Global Web Index.

Undersøgelsen bygger på interviews med mange tusinde internet brugere i 34 lande, og den viser, at Facebook ikke er alene om at opleve tendensen. Også de andre “gamle” sociale medier som Twitter eller Google+ ser den. Folk bruger sociale medier anderledes end før.

Når analysefolkene fra Global Web Index i dag spørger om, hvordan vi bruger sociale medier, svarer flere og flere – til job og karriere. De promoverer deres stillinger og arbejde – og kommunikerer meget mindre om deres privatliv.

Også begrundelser som, ”at man ikke vil gå glip af noget”, og ”fordi alle vennerne er der” – er i fremgang.

Til gengæld går det stærkt tilbage for de flere af de argumenter, som tidligere blev brugt som reklame for sociale medier:

Nemlig, at man kan ”holde tjek på, hvad vennerne laver”, for at dele ens mening eller ”for at fortælle, hvad jeg laver”.

Alle disse tre begrundelser er faldet med over 30 pct. siden 2014.

Sociale medier bruges i dag primært som tidsfordriv – folk er ikke længere så personligt aktive på dem som før.

En del af årsagen er nok, at messaging platforme som Snapchat, WhatsApp og Facebook Messenger har overtaget nogle af de traditionelle roller, som de gamle sociale medier havde.

Desuden er megen privat kommunikation flyttet over på Instagram, fordi selfies er så utroligt populære i denne tid.

Endelig foretrækker flere og flere brugere af sociale medier at linke til andres historier – både dem på det sociale netværk og eksterne sider. De afløser de personlige indlæg.

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 × four =

1 Comment
  • Claudia West
    september 11, 2016

    Dette er min følgekommentar til min deling af denne artikel på Facebook (Den er endda slået op to gange, privat og offentligt. Alt offentligt ryger så også på Twitter.) :
    “Og det kan man godt se er helt rigtigt. Hvis denne artikel bare blev delt af mig uden kommentar, var den endda en del af statistikken over en deling uden en personlig vedhæftet mening :)
    Det sjove er jo så, de kalder Facebook, Google+ og Twitter “gamle” sociale medier. Herhjemme er Google+ og Twitter aldrig nået at slå igennem. Og for en som mig er de ikke gamle. Facebook Messenger ser jeg egentligt som “tre skridt frem og to tilbage”.
    Vi er nok lidt “Back to where we started, here we go around again” – med ordene fra The KInks – over i moderne fortolkning af Message Boards og Chatrooms. Men man skal nok være oppe i årene og have været på Nettet siden starten for at kunne se det.” Hilsen en “halvgammel rotte”, der har været aktiv på diverse skiftende sociale medier siden 1990’erne. – Altså fra før de blev kaldt sociale medier :D