Facebook er verdens mest læste sladderblad
Af Leif Bomberg
Folk elsker sociale medier og chattjenester til at læse det nyeste gossip om kendte mennesker.
Det er ikke kun på grund af ulovlig overvågning og kedeligt indhold, at danske aviser og ugeblade med speciale i kendisafsløringer er på alvorlig retur i disse år.
For eksempel havde Se & Hør en oplags nedgang på 23,3 pct i andet halvår af 2014, Kig Ind et minus på 25,5 pct og Ekstra Bladet et fald på 14,4 pct – og hele 35,6 pct målt i forhold 2012.
Årsagen kan nok også findes i, at folk elsker at bruge sociale medier og chattjenester for at læse det nyeste sladder om kendte mennesker.
Ifølge en ny analyse fra Global Web Index følger hver femte internetbruger berømtheder via sociale medier. De fleste er unge mellem 16 og 24 år.
Facebook er i dag verdens klart mest populære ”kendis-sladderblad”:
50 pct. af Facebooks brugere læser ”gossip” om og fra kendte – betydeligt flere end på Twitter, YouTube og Google+, der alle ligger på omkring 30 pct.
Men også mindre og mere specialiserede sociale medier tiltrækker kendisfans. Siden 2012 har Pinterest og Tumblr fire-doblet deres publikum til denne type indlæg og fotos.
Analysen fra Global Web Index bygger på tusinder af interviews med internetbrugere i 32 lande.
Den fortæller bl.a, at 25 pct. af alle webbrugere mellem 16 og 64 år er meget interesserede i kendisnyheder og sladder. 20 pct. siger, at gossip er en vigtig årsag til, at de bruger sociale medier i det hele taget.
Ligesom Facebook er Twitter en central kanal for sladder-spredningen. Halvdelen af Twitters kendis-interesserede følger ”fast” en skuespiller og 33 pct. en tv-person. 25 pct. re-tweeter og videre formidler nyheder om VIP’erne.
Kendiseffekten fra sociale medier har også effekt på en anden front: Rigtigt mange lytter til deres idolers anprisning af nye produkter.
Hver tredje SnapChatbruger er således blevet opmærksom på nye brands og produkter via kendissernes anbefalinger. Det er noget højere end gennemsnittet på internet, der er 20 pct.
Ikke overraskende er det unge mellem 16 og 24 år, som er mest påvirkelige af kendisserne og de tøjmærker, biler, parfume osv, de går i. Samme aldersgruppe er også storforbrugere af nyheder og gossip om popstjerner og skuespillere.