Facebook creeps me out- en social media gyser?
Af Christiane Vejlø
“Facebook creeps me out” sådan sagde spillet Minecrafts grundlægger Markus Pearsson og aflyste mere samarbejde med virtual reality platformen Occulus Rift efter at Facebook købte dem fornyligt. Jeg må indrømme jeg efterhånden har det på samme måde.
Der er ingen tvivl om at Facebook er en fantastisk opfindelse for menneskeheden. Det er faktisk svært at forestille sig hvordan vi kommunikerede og socialiserede før Facebook. Der er ingen vej tilbage. Facebook startede social media revolutionen og fremover vil det sociale altid være en del af det digitale.
Facebooks historie er sej. En ung studerende bygger en tjeneste som sådan ca. alle begynder at bruge og han bliver en af verdens rigeste og mest indflydelsesrige mænd. Typen der kan tage telefonen og ringe til USA præsident, Hollywood stjerner og top CEOs i erhvervslivet. (Måske poker han dem på Facebook?).
Nu fylder Facebook rigtig meget og ved rigtig meget. Facebook kender vores venner, vores kollegaer, vores familie. Facebook ved hvem vi er, hvad vi kan lide, hvad vi ikke kan lide, hvem vi bedst kan lide (fremhæver posts fra folk vi interagere mest med), hvornår vi har fødselsdag, vores seksualitet, vores civilstatus, hvor mange børn vi har, hvor indflydelsesrige vi er, hvordan vi ser ud, hvor vi er på ferie, hvor vi spiser på restaurant, hvor vi arbejder, hvor vi handler. Men Facebook er ikke gennemskuelig. De bruger den data de har om os uden at vi egentlig ved hvordan. Pludselig ser vi en reklame eller bliver foreslået en ny ven uden at vi kan regne ud hvordan Facebook har fundet ud af at det er relevant.
Facebook er blevet så meget en del af samfundet at man nærmest er socialt handicappet hvis man ikke er på. Der bliver udsendt invitationer, afholdt events og fester, socialiseret i gruppen for sportsklubben, foreningen eller lokalmiljøet. Der bliver drøftet politik, sladder og uddelt ros og ris. Er Facebook ligefrem blevet en del af demokratiet? Det er da fantastisk at en digital tjeneste har så mange muligheder, men vi skal bare også lige huske på at det ikke er staten eller vores “allesammens” på nogen måde. Facebook er en privat virksomhed. En virksomhed som lige har afsløret en 21% stigning siden sidste år i antallet af daglige brugere.
Nu er 802 mio verdensborgere på Facebook hver eneste dag. Og det går godt med pengene. Facebook har netop fremlagt fantastiske regnskaber for første kvartal af 2014. 642 mio dollars i overskud! Takket være Facebooks aggresive annoncestrategi. Aktierne steg og fordi Facebook er børsnoteret er det vigtigere end nogensinde for Zuckerberg at vise, at han kan tjene penge på os brugere. Men Facebook er jo gratis? Nej gu er Facebook ikke gratis. Hvis du ikke betaler for en tjeneste med penge, så betaler du med noget andet. I dette tilfælde med din personlige data og med din opmærksomhed.
Og når Facebook tjener penge på at vide en masse om os brugere, hvad mon så Facebook vil i fremtiden? De vil selvfølgelig fange os på endnu flere platforme, vide endnu mere om os og bruge den viden endnu mere strategisk. Derfor er Zuckerberg igang med den helt store shoppingtur. Ingen kvaler. Zuckerberg betaler. 1 mia dollars for Instagram (der hvor vi deler vores billeder), 19 mia dollars for Whatsapp (der hvor vi fører vores samtaler), 2 mia for Occulus Rift (lovende virtual reality platform) og et endnu ukendt beløb for Moves (app som måler hvor vi er, hvornår, hvordan vi kommer fra A til B og hvor mange skridt vi tager undervejs).
Jeg synes Facebook er en rigtig spændende og på mange måder visionær tjeneste, men jeg er begyndt at have det noget svært med den verdensdominans de stræber efter. Selvfølgelig er det nemmest for os brugere, at det hele er samlet ét sted med én login. Men alt har en konsekvens og hvad betyder det for os at vi opgiver så store dele af vores privatliv? Jeg tror det er meget godt at vi undervejs holder os bevidste om hvor omfattende Facebook er, og at platformen holder øje med hver eneste ting, vi deler om os selv, så det kan bruges i en eller anden sammenhæng som Facebook ikke ulejliger sig med at give os indblik i.
Jeg vil rigtig gerne høre hvordan andre har det med Facebook? Er du bare en glad bruger som er ligeglad med alt hvad der foregår backstage? Eller er du skeptisk og tænker mere over hvad du deler og hvordan det bliver brugt? Kunne Facebook udvikle sig til en regulær social media gyser? Hvad kan konsekvenserne være? Hvordan tror du Facebook bliver i fremtiden?
PS lignende blogpost kunne skrives om Google. Det gør jeg måske en anden dag.
PSS hvis emnet interesserer dig vil du nok synes om den seneste Elektronista podcast hvor Anders Kjærulf er gæst. Lyt med her.
Allan Hermansen
april 25, 2014Jeg er lidt delt i spørgsmålet. Grundlæggende har jeg få ting, som ikke tåler offentlighedens søgelys. Det er mit cpr. nr. (endnu i hvert fald), min økonomi, helbred/sygdom og andre dybt personlige forhold. Men… de oplysninger ville jeg alligevel aldrig nogensinde lægge ud på Facebook (eller nogen anden social platform for den sags skyld). Så de oplysninger, jeg selv aktivt fodrer Facebook med, må de gerne bruge og gemme. Det har jeg ingen problemer med. Det inkluderer også billeder, jeg lægger på Instagram og chats i Whatsapp.
Det er straks værre, når det går hen og bliver uigennemskueligt, som f.eks. når de via cookies og FB-login kan se, hvilke websites, man besøger og hvad man køber i webshops. Det er ikke oplysninger, som jeg aktivt deler med Facebook, men oplysninger som de opsnapper fra brugerne uden at de er gjort opmærksom på det. Og det bekymrer mig langt mere, fordi jeg i de tilfælde ikke har nogen kontrol med, hvad jeg deler med Facebook (ikke uden at installere plugins eller lign.)
Mads Kristensen
april 25, 2014Facebook er nødt til at blive mere og mere creepy. Omstændighederne og omgivelserne dikterer det. Og spiller Zuckerberg ikke med, kollapser hans verden. – http://blog.mads-k.com/post/83809708706/facebook-er-n-dt-til-at-sluge-os-alle
Julie Lynghede
april 25, 2014Jeg mener, at Facebook er alt for vidtrækkende i deres indsamling af data. Personligt har jeg taget konsekvensen og simpelthen droppet at gå på facebook. I udgangspunktet ville jeg gerne HELT af, men jeg måtte sande, at min brug af fx spotify, og interakton med min arbejdsplads gjorde det umuligt. Det har irriteret mig noget så grusomt at skulle finde mig i, at de har mig fanget i fælden. En anden faktor, der har været frusterende i mit afhold fra at bruge Facebook har været den uforståenhed, der har mødt mig fra mine omgivelser. Facebook har simpelthen formået at gøre det til et must at bruge deres tjeneste. De er ikke til at komme udenom.
Karsten J (RetroLiker)
april 26, 2014He-he! Skulle til at sige, at det da næppe er værre end Google, men så fik du da lige skudt et PS ind.
Jeg er sgu ikke så bange. Som moderne menneske ved man (eller burde vide), at data på nettet kan (mis-)bruges, og der er helt sikkert grund til at være skeptisk eller i det mindste lidt på vagt. Jeg har ikke noget problem med, at Facebook og mange hjemmesider viser annoncer, der tydeligvis baserer sig på min browserhistorik/cookies. Jeg klikker alligevel aldrig på dem, og hvis jeg gjorde, hvad så?
Og dét med at de ved alt om mig: Man kan jo bare lade være med at lægge det op. Og nej, det kan man måske ikke, men så nøjes med at dele dét, der tåler alles kendskab! Jeg forestiller mig ikke, at Facebook og Google som sådan har ondsindede planer med deres viden. De vil kun bruge den til at tjene penge ved at få os til at bruge deres tjenester endnu mere og sælge flere annoncer. Kald mig bare naiv, men det er jo bare en mere raffineret udgave af det, man i gamle dage brugte omnibus-rundringninger til; de alenlange lister af spørgsmål, som man førhen fik folk til at svare på i telefonen.
Som børsnoteret selskab skal tænke sig om, før man gør noget dumt, for det kan straffes lynhurtigt. Hvis der opstår dén opfattelse, at Zuckerboy sælger vores data til andre, tror jeg det bliver svært at opretholde en god stemning omkring aktien.
Ro på, siger jeg. Man behøver ikke at vide alt om, hvad der foregår bag kulissen. Bare forestil jer alt dét, der sker bag lukkede døre inden for politik, sport, erhvervsliv, byggelegepladser og grundejerforeninger.
Natalia C
april 28, 2014Spændende indlæg, og bestemt relevant.
Personligt har jeg modstridende tanker om Facebook og deres ønske om verdensherredømme. På den ene side, synes jeg Facebook er et fantastisk værktøj til nem og hurtig kommunikation. Det kan der ikke være nogen tvivl om. Mange venskaber på tværs af lande ville gå tabt, hvis ikke det var for Facebook. Så dén del af det sociale medium er jeg bestemt rigtig stor fan af.
Men jeg må indrømme, at jeg stort set hver gang, jeg tjekker min Facebook profil bliver irriteret over a) annoncer og ‘suggested posts’; b) at det indhold jeg har på min Facebook wall er så utrolig meningsløst; c) at jeg ikke tør lade være med at bruge Facebook.
‘A’ siger sig selv. Der er efterhånden så mange annoncer og foreslåede sider etc, at det er svært at skelne dét fra reelt indhold fra ens netværk.
Med ‘b’ mener jeg, at jeg sjældent læser noget spændende på Facebook. Der er en irriterende nysgerrighed inde i mig, der trives ved at vide, hvad andre laver. Men det er virkelig sjældent, at jeg læser noget, der rent faktisk interesserer mig, eller påvirker mit liv på nogen måde. Så jeg ender alt for ofte med at blive irriteret på mig selv over, at jeg har spildt flere minutter af min hverdag på at scrolle igennem meningsløse posts om ting, der overhovedet ikke interesserer mig.
Og når jeg så bliver godt og grundigt irriteret, så overvejer jeg at gøre min Facebook profil inaktiv. Facebook fylder en alt for stor del i mit liv i forhold til hvor lidt værdi, det egentlig giver mig. Men jeg tør ikke. For hvad nu hvis jeg går glip af noget – en fest invitation, en vigtig meddelelse, en morsom artikel på buzzfeed. Så jeg ender mig at finde mig i alt det nonsense jeg læser.
Og hvad der foregår bag om scenerne? Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forholde mig til det, fordi jeg ikke ved nok om, hvilke data de indsamler og præcis, hvordan de bruger det. Jeg synes ikke det er fedt at Facebook vælger, hvad der er relevant for mig. Men man må vælge sine kampe, og lige nu er denne kamp ikke tæt nok på mig, til at jeg prioriterer den. Lige nu føler jeg ikke, jeg har noget at skjule, så det er ikke farligt for mig (så vidt jeg ved) at Facebook indsamler data om mig og min adfærd. Men samtidig er jeg meget bevidst om mit social media image: jeg poster ikke særlig mange billeder, jeg er forsigtig med, hvad jeg skriver, og jeg deler kun ting, som jeg kan stå inde for.
Jeg ville ønske, jeg var modig nok til at sige fra og vise, at Facebooks indtrængen i mit liv ikke er ok. Men jeg kan ikke slette min profil, fordi jeg ikke vil give slip på det internationale netværk, jeg har kontakt med på Facebook. Så jeg må i stedet beskytte mit personlige brand gennem bevidst brug af sociale medier.
June
maj 2, 2014Jeg er ikke SPOR nervøs, så længe jeg bliver forslået at følge Bent Bentsen og div slanke sider så ved jeg at jeg er “safe” jeg kunne ikke være mindre interesseret i at følge netop de sider.
Mvh June
Isabel Rosado
maj 2, 2014Jeg kan kraftigt anbefale romanen ‘The Circle’ af Dave Eggers, som netop beskriver et muligt skrækscenarie i en ikke så fjern fremtid takket være de sociale medier og ikke mindst monopoliseringen og tendensen mod total transparens.
http://isabelrosado.com/2013/11/29/the-circle-af-dave-eggers/
christiane
maj 2, 2014Hej Isabel
Tak for anbefalingen :-) Vi lavede et helt program om The Circle i Elektronista podcasten i sidste uge. Lyt endelig med :-) https://elektronista.dk/lyt/det-skraemmende-internet-podcast-116/
kh
Christiane
Isabel Rosado
maj 2, 2014Fedt :-) Det vil jeg straks høre :-)
Kh Isabel
Isabel Rosado
maj 2, 2014Tak for et godt program! Og hvor er det godt, at du som social media entusiast tager debatten op. :-)
Kh Isabel