Elektronista shownotes #362: Gaming – sporten som gør dig fit og giver dig venner
Hvis du stadig er blandt dem, der vrisser af dine børn, når de sidder foran skærmen, så skal du lytte til ugens podcast. Hører du dig selv sige at junior får firkantede øjne og burde gå ud og sparke til en bold og få sig nogle rigtige venner, fordi det er usundt og ensomt at spille computerspil? Måske har du nævnt at ungerne burde foretage sig noget, der gør dem klogere i stedet for at sidde foran skærmen og spilde tiden? I programmet finder ud af hvorfor du måske skal opfordre dine børn til at spille computerspil, hvis de har brug for venner og trænger til at komme i form. Og hvorfor tiden tilbragt foran skærmen måske lige præcist er det, som skal til for at dine børn kan gå videre til et voksenliv med en stjernekarriere som flyveleder, PET agent eller Virtual Reality designer. Vært Christiane Vejlø har linet tre skarpe gæster op i studiet: Thomas Gammeltoft, Steen Kabbelgaard Grønning og Kasper Hvidt.
Lyt til programmet eller abonner på Elektronista i din yndlings podcast-app
Shownotes
Thomas Gammeltoft har arbejdet med film i mange år, bl.a. på. Nu sidder han som CEO hos Vision Denmark, en erhvervsalliance for den digitale visuelle industri – både film, spil, animation, tv og XR.
Kasper Hvidt er tidligere håndboldspiller og nu sportsdirektør hos Astralis Group hvor han bl.a. arbejder med at optimere præstationen hos Astralis, der er et af verdens førende Counter Strike-hold.
Steffen Kabbelgaard Grønning er CEO hos det danske spiludviklerfirma BetaDwarf, der bl.a. har udviklet spillene Forced, Forced Showdown og Minion Masters.
Steffen og virksomheden BetaDwarf har for nylig landet en rekordinvestering på 44 mio. til at udvikle en ny type af spil, der skal bekæmpe ensomhed, som går under navnet “Project Haven”.
Der findes forskellige slags spil: Casual games er den type spil, der er nemme at gå til, og såkaldte core games er spil, der kræver mere tid og forberedelse at sætte sig ind i.
Din digitale avatar
En avatar er en digital repræsentation af dig. Lige nu er det en slags tegneseriefigur, men i fremtiden, spår Thomas, vil den komme til at ligne os helt enormt meget. Thomas mener også, at den digitale repræsentation i form af avataren vil få mange funktioner, fx når vi køber tøj på nettet. Så har avataren eksempelvis allerede indkodet vores talje- og hoftemål, og kan let vise, om et stykke tøj vil passe os eller ej.
Meet yourself er en virtual reality oplevelse af kunstneren Martine Jarlgaard, hvor man som besøgende kan møde sig selv i en 3D-printet version.
Vision Denmark har i juni 2019 udgivet rapporten Danmarks digitale visuelle industri – den samfundsøkonomiske betydning. Du kan læse mere om Vision Denmarks arbejde for at samle brancherne og skabe vækst for industrien og om rapporten på hjemmesiden.
Spilteknikere placerer dig i et vagttårn for at bekæmpe ensomhed
Steffen Kabbelgaard Grønning fortæller, at man rent spilteknisk kan være med til at bekæmpe ensomhed. Det gør man fx ved at sætte spillerne i situationer, hvor de får lyst til at begynde og kommunikere med hinanden. Når to spillere har spillet sammen i omkring ti timer, har det allerede dannet sig nogle oplevelser sammen, og så er der et udgangspunkt for en indledende samtale. Herefter kan man så sende de to spillere på en opgave, hvor de fx skal holde vagt i et vagttårn. Opgaven er så krævende, at de ikke kan sidde på deres telefoner, mens de spiller, men alligevel så tilpas kedelig, at de får lyst til, at der skal ske noget. Således kan man spilteknisk danne rammerne for kommunikation og være med til at opbygge relationer og venskaber.
Læs mere om, hvor eftertragtede kompetencerne fra digitale spil er i artiklen “Gamere er fremtidens flyveledere”.