Elektronista Shownotes #347 – Nej du er ikke afhængig af din smartphone (men derfor kan du godt lægge den lidt væk)

3 Min læsning

Skærmafhængighed, dopaminrus, computerspilsjunkier, social media addiction. Der er mange farverige overskrifter om vores brug af teknologi. Men det står slet ikke så galt til. Rigtig mange af de overskrifter, du læser, reducerer de faktiske biologiske, psykologiske og sociale mekanismer til ukendelighed lyder det fra dem der forsker i den slags. Og der er faktisk ingen tegn på, at hverken computerspil, iPads eller mobilskærme i sig selv er særligt skadelige. Eller diagnosticerbart afhængighedsskabende. Hør hvordan du lærer at tage dit liv med teknologi ansvarligt uden at lade dig rive med af panikken. Christiane Vejlø har i ugens Elektronista podcast besøg af Andreas Lieberoth fra pædagogisk psykologi ved Aarhus universitet, Christian Mogensen ekspert i skærmens og spils indflydelse på mennesker fra Center for Digital Pædagogik og Anne Mette Thorhauge medieforsker fra Københavns Universitet og tidligere formand for Medierådet for børn og unge.

LYT TIL PROGRAMMET ELLER ABONNER PÅ ELEKTRONISTA I DIN YNDLINGSPODCAST-APP

Shownotes

Andreas Lieberoth er adjunkt i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet, Anne-Mette Thorhauge er medieforsker og lektor ved Københavns Universitet og Christian Mogensen arbejder meget praktisk med det digitale menneske, skærme og sociale medier som projektleder hos Center for Digital Pædagogik.

Gæsterne diskuterer hvordan skærmbrug bliver personificeres og associeret med fare i bl.a. artiklerne “Fortnite-manden tog min søn fra mig” og “Fortnite-computerspillet er et isolationsfængsel for børn og unge”

Anne-Mette Thorhauge belyser, at vi har en tendens til at idealisere fortiden samtidig med, at vi overproblematiserer virkeligheden – fx bliver forældre nærmest lykkelige, hvis deres børn læser et Anders And blad i dag, altimens nutidens computerspil og skærmbrug problematiseres.

Lukningen af forældreintra er også et af de eksempler, der nævnes, hvor man prioriterer at lukke de digitale muligheder ned fremfor at tale om den konstruktive brug af dem.

Christian Mogensen fortæller, at skærme er ikke magiske – de kan hverken gøre os overlykkelige eller dybt ulykkelige – det handler alt sammen om konteksten, vi tyer til skærmene i.

81 eksperter går sammen om at skrive dette åbne brev, hvor de udtrykker stor bekymring om, hvordan begrebet “Skærmtid” forsimples i debatten.

Samtalen handler i virkeligheden om digital dannelse, som du kan høre mere om i podcast #336 “Digital dannelse i børnehøjde”

Du kan høre resten af klippet med forsker Rune Nielsen fra IT-Universitetet her.

“Guldlog”-hypotesen handler om, at man som tommelfinger-regel kan sigte efter devisen: “Ikke for koldt, ikke for varmt, men lige midt imellem”.

Gode tips til at finde balancen omkring digitale vaner og skærmbrug

Anne-Mette anbefaler forældre at købe apps til deres børn fremfor at downloade gratis af slagsen – så er der nemlig en større sandsynlighed for, at den tid du bruger på appen ikke indgår i en større kommerciel forretningsmodel.

Christian anbefaler at man som forældre, ligesom med andre aspekter af opdragelse, lader være med at undervurdere sin egen mavefornemmelse – også når det kommer til at vurdere, om ens børn har set for meget eller for lidt skærm!

Du kan se endnu flere af eksperternes anbefalinger i videoen her:

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

5 × 1 =

1 Comment