DANSKE DITTE ER HJERNEN BAG ÅRETS BEDSTE ACTIONSPIL

6 Min læsning

Af Mikkel Winther

Far Cry 3 er et af årets bedste actionspil, og blandt hjernerne bag spillet er danske Ditte Deenfeldt, der har været med til at lede udviklingen af spillets flerspiller funktionalitet.


Kritikere verden over har intet andet end ros haft overfor spillet der med dets fantastiske historie, fortæller om den unge og rige Jason, der uden en bekymring i verden fester igennem med hans pretty-boy venner på en tropeø, som også er bosted for en bunke pirater, der øjner muligheden for at tage Jason og hans venner som gidsler for at tjene en hurtig penge.

Piraterne ledes af den karismatiske, psykopat, Vaas som kun tænker på de mange penge som Jason og hans venner kan indbringe ham. Han skyr ingen midler for at se det ske, og da Jason formår at flygte er han alene på en ø, hvor det ikke kun er pirater men også naturen der er hans største fjende.

Jason må kæmpe for at overleve mod naturen, piraterne og hans egen psyke der stille og roligt bliver forværret jo flere forfærdelige ting han oplever. Far Cry 3 er dog mere end bare historien om Jason og hans kamp for overlevelse.

For udviklingen af Far Cry 3 har ikke kun foregået i Canada, et stort hold i Sverige hos virksomheden “Ubisoft Massive” har siden 2008 arbejdet på et andet vigtigt element i Far Cry 3. Nemlig flerspiller delen, hvor personer kan dyste mod hinanden eller med hinanden i kampen om overlevelse i junglen.

En af de vigtigste personer i udviklingen af flerspiller-delen af Far Cry 3 er danske Ditte Deenfeldt. Hun var designer på spillet, og har koordineret en gruppe af andre designere, som alle har udarbejdet ideer, koncepter og bygget et fredeligt ø-paradis om til et af de farligste steder i noget spil overhovedet. Elektronista fik en snak med Ditte om det at flytte til Sverige for at forfølge drømme om et job i spilbranchen, og selvfølgelig også hvordan det er at arbejde på et så stort projekt som Far Cry 3.

Netop størrelsen på spillet er noget, som kun har kunne lade sig gøre fordi der har været et samarbejde på tværs af så mange spilstudier, noget som Ditte er utroligt stolt af at have været en del af:

“Far Cry 3 er jo et gigantisk og ambitiøst projekt. Jeg har svært ved at forestille mig et team som kunne lave alt dette alene. Montreal studiet har været hoved-studie og stået for historie-delen, men vi har haft et meget nært samarbejde med dem” fortæller Ditte.

“Der har været masser af rejser, møder og daglig kontakt. Selvom vi har arbejdet på en del af spillet som ikke er hoveddelen, og slet ikke for en serie som Far Cry, så har vi jo stadig gjort vores absolut bedste for at skabe et godt spil. Det gælder selvfølgelig om at vide hvor man står, og bevare ydmygheden.  Det har været en stor mulighed og en stor udfordring for vores team, og det er kun positivt.”


Ditte er selv oprindeligt uddannet fra ITU, men hun fik sine nørdrødder mange år før hun kom ind på IT Universitet:

“Jeg har altid spillet spil og har en baggrund dels som bordrollespiller, dels som PC-spiller. Spil som The Lost Vikings, Dune, X-Com og Counter Strike har været med til at lægge grunden for min spil-interesse. Efter et par omveje og en BA i Idéhistorie, endte jeg på ITU, hvor jeg læste spil-analyse og spil-design. Jeg var så heldig at få et job hos  Ubisoft Massive som spildesigner da jeg var færdig, og har arbejdet her siden 2008.”

I 2009 blev vi bedt om at stå for online- og multiplayerdelen til Far Cry 3, netop fordi teamet havde så meget erfaring med netop multiplayer og online. Da jeg syntes det første Far Cry var fantastisk i sin tid, så det var en spændende udfordring at stå over for. Jeg fik efter et stykke tid ansvaret for co-op delen og har arbejdet på den – sammen med teamet – frem til nu.”

Ditte Deenfeldt i egen person

I Far Cry 3 og co-op delen skal du sammen med tre andre personer kæmpe mod pirater og naturen, i et forsøg på at slippe væk og komme i sikkerhed. Mens du spiller med vennerne har de to hele øer til din rådighed, som du kan udforske med dine venner, og netop det med at udforske øerne og samarbejde har været en vigtig del af det arbejde Ditte og hendes hold har fokuseret på:

“Vi har haft det fulde mandat til at lave multiplayer delen, så det er os der har truffet alle beslutninger og har haft det fulde ansvar. Det har været en såkaldt co-development snarere end en outsourcing, dvs vi har udviklet spillet sammen med Montreal studiet. Derfor har vi også haft frihed i banedesign og spilstruktur. Vi har arbejdet sammen med Montreals designere om kerne-elementer som f.eks. følelsen af at skyde pistoler, og den timing der er i den mekanik. Men på trods af den store frihed, så har vi jo villet arbejde så tæt sammen med studiet som muligt for at få så stor sammenhæng mellem delene som vi kunne.” fortæller danske Ditte.


Men det er en stor kommunikativ udfordring at holde kontakten – om ikke andet bare pga af de seks timers tidsforskel. Det gav Ditte og hendes kollegaer et vindue på ca 3-4 timer hver dag, hvor de kunne tale direkte med samarbejdspartnere i Montreal. Men tidsforskellen mellem Montreal og Sverige er ikke det eneste der har været udfordringen. Far Cry 3 er et ambitiøst projekt, der har krævet at mange kulturer og nationaliteter skal samarbejde på kryds og på tværs, en regulær udfordring mener Ditte Deenfeldt.

Vi er 27 forskellige nationaliteter, og arbejdssproget i både skrift og tale er naturligvis engelsk. Det giver jo en stor diversitet og selvom man er en minoritet, så er de fleste andre det også. Mere end 33% af de ansatte er ikke svenskere. De største udfordringer består faktisk oftest i at den svenske, lidt reserverede, mentalitet kan være svær at forstå i starten. Men så har man jo masser af andre expats som kan forklare og støtte. Når vi f.eks. skaber personer til spillet som kommer fra Rusland, USA eller Skotland, som vi har gjort til Far Cry 3, så har man jo en guldgrube af lokal viden inden for studiets vægge allerede. Og folk vil gerne hjælpe og fortælle om deres land og sprog. Det bliver ofte noget med ”Ha! Hvis man er fra Skt Petersborg, ville man aldrig bande med det ord fordi [lokalhistorie].”

Eller ”Hej, jeg vil bare sige, at hvis han er fra Glasgow, så ville han sikkert ikke have de farver på sin t-shirt – det var jo det rivalisernede fodboldsholds farver i firserne!”. Så man kan fange detaljer som det kan være rigtig svært at researche eller fokus-teste sig til.”

Selvom Far Cry 3 er færdigt og på butikshylderne, så er Ditte ikke fri til at tage på juleferie lige med det første:

“Med et onlinespil så er det aldrig helt slut. Vi fortsætter med at støtte og tweake spillet,  som det nu er nødvendigt i et godt stykke tid endnu.
Jeg har lært helt utroligt meget under dette projekt, og det jeg glæder mig mest til er at komme igang med noget nyt og bruge alle de ting jeg har lært – og forhåbentlig lære mig endnu mere!”

Far Cry 3 er i butikkerne nu til Xbox 360, Playstation 3 og PC.

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 × five =

No Comments Yet.