BANG OG OLUFSEN BAG NYT, UNGT OG URBANT SUBBRAND

2 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Det gamle Struer brand er med den nye CEO Tue Mantoni godt igang med at kaste støvet af sig og udklække en friskere, yngre og frækkere version af sig selv. B&O har lanceret subbrandet B&O Play og Airplay højtaleren Beolit 12.  

Med B&O Play arbejder B&O sammen med designere med baggrund i mode- og møbeldesign og får på den måde input fra den anden side af elektronikmurene. Hvilket kan vise sig som en ganske udemærket idé for et brand som indtil for nylig har virket lidt indadvendt og tilbageskuende som en hyldest til historien fremfor til fremtiden.

B&O Play idéen kunne godt lugte lidt af initiativer vi allerede kender fra de store modehuse. Marc Jacobs har den yngre og mere prismæssigt tilgængelige Marc by Marc Jacobs linje. Prada har deres Miu Miu. Nu har B&O så deres B&O Play.  

Det første produkt fra B&O Play er Beolit 12. Et bærbart lydsystem som er vældig gode venner med Apple. Airplay teknologien gør at Apple brugere kan afspille direkte trådløst fra deres foretrukne produkt. Apperatet har et genopladeligt batteri og en ledning som kan pakkes væk under transport.

Designet er både retro og moderne. Det lugter både af Mad Men og Philip Starck (og måske Nokia sidder og synes de kom først med det hullede metalliske look på deres trådløse 360 højtaler?). Det er møbeldesigneren Cecilie Manz som har været inde over Beolit 12 designet.

For ligesom at sætte scenen har Beolit 12 leget med playlister på Spotify og der ligger nu nogle overraskende gode mix klar til afspilning fra Apple device til Beolit 12 højtaler. Walking in the sunshine, Get up and dance, The time of my life og Suger and Spice (til køkkenradioen selvfølgelig). Playlisterne er en lille sjov ekstra service, men jeg har stor respekt for at B&O har taget det seriøst nok til virkelig at sammensætte musik som passer en urban, moderne, ung men ikke helt ung målgruppe og på den måde er et initiativ som af nogle måske kunne betragtes som ubetydeligt faktisk med til at understrege hvem brandet vi have i tale.


Vejledende pris for Beolit 12 bliver 5400 kr og den kan findes i både B&O butikker og hvor der forhandles Apple.

Hvad synes du om B&O Plays første skud i bøssen? Er designet fedt? Er prisen i orden? Er samspillet med Apple den rigtige vej at gå? Lad os få nogle feedback igang i kommentarfeltet herunder.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

12 + thirteen =

4 Comments
  • Louise F
    januar 12, 2012

    Designet holder absolut, rart at de er gået væk fra Jacob Jensen looket på subbrandet – og Cecilie Manz er da den rigtige at vælge hvis man vil ha’ de yngre kunder ind i butikken… Prisen synes jeg er en anelse for høj. Den burde være 500-1000 kr lavere. Men samtidig så taler den jo til Apple-folket og lur mig om de (vi) alligevel ikke kunne fristes til den høje pris, når nu de (vi) i forvejen vælger en dyrere computer / telefon / tablet ;o)

  • Carina
    januar 13, 2012

    Samspillet er helt i top! Det er vejen frem. Designet falder ikke helt i min smag, men retro looket er super cool! Prisen er måske en anelse for høj. Jeg er stor favorit (og ejer) af B&W Zeppelin Air, lækkert design, dyr, men billigere end B&Os, 4.500,- Men hvis penge ikke betød noget og jeg skulle investere nyt, så ville denne B&O da helt klar være med i overvejelserne :)

  • poul vr
    januar 13, 2012

    Flot design!
    Kan nævne, at Beolit 1, som blev produceret i 1958 ( som B&O`s første transistrradio ) havde et meget flot, hullet metallisk look i bl.a. “guld”.

  • rikke
    januar 13, 2012

    Fedt at den er transportabel og lige til at have med i haven. Tror jeg må købe den, selvom den er lidt dyr….