2 MINUTTERS GUIDE TIL 2D STREGKODER

3 Min læsning

Af Jan Kwiecien

De små kvadratiske felter med hvid baggrund og sorte prikker kan ses rundt omkring i blade, på plakater, enddog t-shirts. Med deres unikke Quick Read (QR stregkoder) er 2D stregkoder spået en stor fremtid inden for markedsføring. Men hvad kan de egentlig? Og kan vi forvente de kommer på fremtidens gravstene?

2D barcodes kan placeres på alle fysiske/visuelle produkter (visitkort, annoncer, emballage, tøj, møbler, e-mails etc.). Du holder mobilens kamera op og så skanner app’en den 2D stregkode du kikker på og du får herefter adgang til den digitale verden – oftest i form af et link til en hjemmeside. Man kan nærmest sige, at det er en fysisk (offline) adgang til online verdenen. Som eksempel kan nævnes en t-shirt med unik QR kode der leder direkte ind til din Twitter profil, når QR koden scannes.

2D barcodes kan enten være direkte eller indirekte. De direkte 2D barcodes indeholder hjemmesidelinket direkte i koden og har derfor størrelse efter længden på denne. En indirekte 2D barcode indeholder et ID, der leder brugeren ind til en server og derefter videre til indholdet. Størrelsen på en indirekte 2D stregkode ændrer sig ikke og er derfor perfekt til print. Den mindste 2D barcode på markedet kan være helt ned til små 1,27 cm.

App til scanning

For at scanne en 2D stregkode skal du have et scannerprogram installeret i din mobil telefon – Du kan downloade en app, fx danske Scanlife alternativt Barcode scanner eller  ShopSavvy via enten Android Market eller App Store.  Har du endnu ikke anskaffet dig en smartphone eller en nyere telefon kan du blot sende SCAN til 1220, hvorefter du modtager stregkodescanneren.

Genoplev de afdøde

I Japan, som er forgangsland for brugen af 2D stregkoder, er der flere der vælger at få en 2D stregkode smækket på deres gravsten. Når koden er scannet, indtastes en adgangskode og dermed får de efterladte adgang til at se film, billeder etc. med den afdøde.

Back in the day

Verdens første 2D barcode fik navnet QR (Quick Response). QR koden har den fordel at det er den mest udbredte og kan scannes af stort set alle scanner-applikationer.  Det var den japanske virksomhed Denso-Wave for Toyota, der tilbage i 1994 udviklede stregkoden til at holde styr på de forskellige bilkomponenter. På den måde kunne fabrikkens robotter genkende disse og placere dem korrekt og ikke mindst hurtigt.

Men, til trods for den efterhånden store udbredelse af bl.a. iPhones og Android smartphones i befolkningen, er der stadigvæk mange virksomheder der ikke har set lyset i 2D barcodes. Rikke Høyer Schrøder arbejder med stregkoder beskæftiger sig netop med potentialet for brugen af disse. Hun mener, at der er mest fokus på at give brugeren en oplevelse og desværre ikke tænkt hvordan virksomheden selv kan drive salg på både den korte og lange bane. Du kan læse mere på hendes blog www.ilovebarcodes.blogspot.com hvor hun kommer med råd til, hvad virksomheden kan gøre for at bruge 2D barcodes succesfuldt.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

six − 6 =

1 Comment
  • Jens
    oktober 5, 2018

    Super guide! Tak for det.