MERE TRYG MED NYT TELESELSKAB TIL KVINDER?
Af Christiane Vejlø
Er du til lyserød champagne, smykker fra Pandora, modeblogs, lounge musik, spabehandlinger, Paris Hilton hunde, tilbudsmails, kundeklubber og nå ja god service. Så kan det være Danmarks nye teleselskab Moji er noget for dig.
En af byens hotteste DJs lader loungemusikken flyde, der er champagne i glassene, goodiebags og små vårgrønne michelin hapsere på bordene. Jeg maser mig forbi skiftevis grupper af ca. 22 årige modebloggere og mænd i jakkesæt og nej det er ikke modeuge i København, men lanceringen af et nyt teleselskab.
I dag åbner Moji (nej udtales hverken som det sønderjyske møjn eller som mohito. Men mere hen af mojo- bare med et i).
Jeg synes telebranchen er hamrende interessant (so shoot me…) og har i 100 år kæftet op om at det da må være muligt for et teleselskab at markere sig med mere gennemskuelig kommunikation og ved at gå benhårdt efter en unik kundeservice. Så når et teleselskab siger “hos os er vi til at tale med og til at forstå”, og “Moji handler ikke om bits og bytes men om dig og dine behov i hverdagen” (og hvis de mener det), så kan jeg faktisk ikke få armene ned.
Moji er pre-paid (som sin bror Oister) og du vælger mellem 3 overskuelige pakker (ca. samme pris som moderselskabet 3- så altså ikke discount). De lover der ikke vil være skjulte gebyrer eller uforståelige regninger.
Alt foregår på internettet. Kundeservice lover du aldrig skal vente længe på svar, og at de vil hygge om dig. Moji vil “være hvor kunderne er” og lover derfor også at gøre noget ekstra ud af sociale medier som Facebook og Twitter. Moji kalder deres kunder for medlemmer og ikke for kunder og jo længere du er medlem jo flere fordele får du. Idéen er god! Danmark er ved at flyde over med folk som er trætte af serviceniveauet i deres teleselskab.
Men Moji går ikke efter Danmark. Moji går efter en helt særlig del af Danmark. Nemlig kvinderne, og det endda på den ret så stereotype måde. Et logo som ligner noget fra et hygienebind og en neglelak der matcher, unge modebloggere, lyserød champagne, nysselig mad, en hjemmeside i et meget feminint look (uden en eneste mand eller mobiltelefon i sigte), små nuttede hunde (Mo og Ji hedder de), pyntepuder, smykkepartnere og ord som “forkælelse” og “passion”.
Det står dog ret klart, at alle involverede i Moji på et møde har aftalt at de for guds skyld ikke må sige ordet kvinde (måske har de en bødekasse). Det var helt komisk hvordan det ord glimrede ved sit fravær til en event hvor alt skreg “TØSEKLUB”.
Når man nu alligevel vælger at gå så all in på kvindevinklen virker der faktisk lidt fjollet, at man ikke står ved det. Da kommunikations og marketingschef Sanela Jancovic fik sagt “alle kvinder elsker forkælelse” skyndte hun sig at tilføje- “og mænd!” og adspurgt om det var kvinderne de gik efter svarede 3´s direktør Morten Christiansen “Der er ingen der har sagt eller kommer til at sige at Moji er til kvinder. Men det er nok ikke til VMAX og TOPGEAR”.
At jeg mener at teknologibranchen har et uudnyttet potentiale i den kvindelige målgruppe har aldrig været nogen hemmelighed. Strategisk inkludering af kvinder i produktudvikling og markedsføring burde være en selvfølge. At overse halvdelen af befolkningen er jo idioti. Der hvor jeg bare desværre ser den gå galt gang på gang, er når virksomheder forsøger at nå kvinderne ved at skabe et kønsstereotypt univers der lugter alt for meget af “vi skal lige have pigerne med”.
Jeg kan ikke tælle mængden af cupcakes, champagne, lyserøde balloner, læbestift, neglelak og shoppingposer som jeg er stødt på i årenes løb, når nogen i en teknologivirksomhed (typisk en mand) pludselig indser at der også findes piger. Til gengæld kan antallet af kvinder jeg har mødt som ønsker den form for markedsføring, når de køber teknologi tælles på meget få hænder. (se evt. rapporten “Når kvinder køber teknologi”).
Det drejer sig nemlig ikke rigtig om køn men om mennesker. Mennesker som gerne vil have god service, produkter der er nemme at gennemskue og nemme at bruge og så pakket ind i et design som gerne må se godt ud. De behov er ikke kønsspecifikke. Der er med andre ord masser af potentielle kunder M/K for en virksomhed som satser på service og gennemskuelighed. Derfor synes jeg også, det er ægeligt at Moji til trods for den gode idé nok kommer til at ekskludere mange med de ret stereotype feminine signaler mens de samtidig ikke vil indrømme selskabet er lavet til kvinder.
Men hvad er det så Moji kan som skal gøre det til “verdens bedste teleselskab” som der ambitiøst står på hjemmesiden? Ja service, loyalitet og forkælelse var ord der blev nævnt en del gange. Det var dog svært at få noget konkret at vide om hvad det så præcist er man får ud af at være “medlem.” De vil behandle mig lige “loyalt og fantastisk lige gyldig hvor længe jeg har været medlem”, og samtidig vil de give mig “flere fordele jo længere jeg er medlem”. (Den er jeg spændt på hvordan de løser).
Adspurgt om præcise fordele, så svarede Moji noget med at man ville få mere data i gave eller man kunne få særlige partnertilbud (caféer, smykker, massage) i klubben. Kunderne bliver kaldt medlemmer, men folk som ikke er kunder kan også (betale for at) komme med i Club Moji. Så bliver de medlemmer uden at være kunder som jo hedder medlemmer (?). Så der altså er medlemmer og “medlemmer”?
Men hvem er det så der skal være kunder hos Moji? Kvinderne? Ja måske, men mange kvinder vil nok have det svært ved at identificere sig med et selskab “til kvinder”. Mænd- næppe – Bent nede på værftet kommer nok til at give kvajebajer, hvis gutterne finder ud af at han er blevet Moji “medlem”. De forsigtige ældre- de ville være glade for den gode kundeservice, men foretrækker en fysisk butik hvor de kan søge hjælp. Hr. og Fru Frikadelle fra provisen- den store, brede del af familien Danmark. Ahhrgg mon ikke det bliver lidt for storbysmart? Familierne? Den bliver svær. Der er ingen familiefordele og hele universet taler meget til de unge storbysingler. Men er det så ikke for de unge, smukke og de rige som er ligeglade med pris og som ville føle sig godt tilpas til launchfesten med champagne, DJ og gourmet mad. Måske- men den målgruppe er så lille at den ikke rigtig er kommercielt attrativ. Og så er Moji ihvertfald nok ikke til dem der går meget op i deres mobiltelefon. Det device det hele drejer sig om er nemlig ikke at se noget sted overhovedet.
Jeg kan godt lide…
– at det forlyder, at hele organisationen er bygget op omkring god service
– at der bliver talt om at målrette et produkt “til mig lige der hvor jeg er i mit liv”
– at det skal være hurtigt og nemt at gennemskue
– at virksomheden taler om meget aktivt at være til stede på de sociale medier
– at medlemmerne kan forvente overraskelser og at føle sig særligt behandlet
– at selskabet strategisk inkluderer den kvindelige målgruppe
Jeg er skeptisk fordi….
– selskabet ekskluderer den mandlige målgruppe- og kvinder som ikke tænder på feminin markedsføring
– der ikke er konkrete eksempler på hvad det egentlig er man får når de taler om bedre service og belønninger
– vi allerede er ved at drukne i klubber som giver særlige rabatter på café latte og skønhedsbehandlinger
– landets andre små og nye selskaber konkurrerer på pris- og lav pris er det mest afgørende parameter når danskerne vælger teleselskab
– Moji siger “vi tror så meget på vores produkt at vi vil lade vores kunder prøve det” og den sætning bare dækker over et særligt introtilbud.
– det er et teleselskab og der ikke nogen som helst fokus på telefoner noget sted
– der bliver talt om massiv indsats på sociale medier og @mojimobile på Twitter i skrivende stund har sendt et tweet der lyder som følgende
Et teleselskab som satset benhårdt på at blive kendt som dem der bare slår alle andre i service og gennemskuelighed er en fantastisk idé! Det er bare rigtig ærgeligt at det her fra start virker som om Moji har travlt med at være så eksklusiv og kønsspecifik, at det er svært at se business casen. For hvem er det egentlig der føler sig lige midt i målgruppen?
Hvad ville give mere mening hvis man nu skal tænke kvinder? Hvis Matas rykker lige nu og laver et no-bullshit teleselskab til den million kunder de allerede har i Club Matas, så kunne det være en ret god case. ELLER hvis Moji justerer lidt ned og i højere grad inkluderer en mere mainstream kundegruppe, og SÅ indgår samarbejde med Club Matas før Matas selv finder på at løbe med projektet.
Men jeg glæder mig faktisk til at prøve Moji. Hvis det er verdens bedste teleselskab som de lover, så skal rygtet nok sprede sig.
Hvad synes du? Mangler vi et teleselskab til kvinder i Danmark? Hvad ønsker du dig af dit teleselskab?
Andreas Klinke Johannsen
juni 14, 2013Sjovt det med, at de ikke vil være teleselskabet for kvinder. Deres following-list på Twitter siger nu noget andet: https://twitter.com/MojiMobile/following
Kevin
juni 14, 2013Jeg kaster lidt op.. Kvalmende projekt.
Kristine
juni 20, 2013Hele konceptet byder mig i den grad imod. Det får også massiv omtale på diverse modeblogs, og Elle holder sig heller ikke for god til at smide en positiv omtale af deres champagne og kanapé arrangement, selvom selvsamme selskab også er annoncør hos dem. Men det har jo aldrig været nogen hindring for damebladene ;)
Fiemus (FKA Sofie)
juni 29, 2013Jeg tror aldrig, jeg ville blive kunde hos et firma, der havde lavet et specielt kvindeprodukt, pakket ind i lyserødt og serveret med små hunde, fordi jeg straks ville få den mistanke, at de ville tale ned til mig og give mig fortygget informationer, fordi de regnede mig for mindre begavet… Helmuth Nyborg har ikke levet forgæves; “Kvinde-et-eller-andet” betyder normalt overfladisk og simplificeret.
Nej tak