Apple kopi sælger mere end Apple og Samsung i Kina
Samsung sælger ikke længere flest mobiltelefoner på det kinesiske mobilmarked. Det gør derimod et selskab du måske ikke engang har hørt om! Og de er ikke blege for at gå Apple i bedende!
Det er kun et start up med blot 4 år på bagen. Alligevel har mobilproducenten Xiaomi udviklet sig fra en lille nichéspiller til en kæmpe på det kinesiske marked. Xiaomi har nu 14% af det kinesiske market- hvad der svarer til et salg på 15 mio smartphones i andet kvartal i 2014. Det er imponerende 240% vækst siden samme periode sidste år.
Xiaomi’s slogan er “Just for fans” og virksomheden arbejder benhårdt for at opdyrke en kultur og produktdyrkelse som minder en del om Apples. Ihvertfald når man ser på deres visuelle identitet som næsten er til at forveksle med den amerikanske gigant. Selv deres tablet hedder en (M)iPad, og lur mig om skrifttypen og uret ikke er identisk med iPad’s? (samme størrelse og opløsning som iPad mini- samme plastik som iPhone 5S).
Og som om det ikke var nok. Firmaets CEO Lei Jun har under en keynote præsentation dristet sig til at bruge Steve Job’s berømte vending “one more thing”. (Oh Apple fanboy melt down).
Xiaomi holder sig ikke blot til smartphones og tablets. Firmaet producerer også en meget stilren settop boks og et (M)iTV med fokus på moderne design og farver.
Xiaomi’s logo er bogstaverne MI som ifølge virksomheden selv står for Mobile Internet. Men også for Mission Impossible, fordi opstarten af virksomheden var hård. Men nu har de altså 3000 ansatte, sælger fleste telefoner i Kina, planer om at indtage en række øvrige lande, en markedsværdi på 10 mia. dollars- og ja så leverer de et billigere Android alternativ, som lugter rigtig meget af lækker Apple stil. Jo Jo Silicon Valley (og Samsung) kan godt ryste i bukserne over den nye kinesiske dreng i klassen.
– Christiane Vejlø