Flugten fra Zalando: Sådan slipper du for reklamerne

3 Min læsning

af Mikkel Winther

Zalando er ikke bare kendt for deres sortiment på nettet. Men også deres utrolige evne til at forfølge dig overalt på nettet. Vi viser dig to måder, du kan flygte fra Zalando (og lignende butikker) på.

Zalando-farver-rod

Zalando elsker dig. Faktisk elsker de dig så meget, at de gerne følger med dig rundt på hele internettet for at fortælle dig om de sko, du kiggede på i går. Skoene, du syntes var bare lidt spændende, er begyndt at dukke op i samtlige reklamer på nettet. Fra Facebook til Eb.dk Det føles næsten som om Zalando truer dig med, at det ikke stopper, før du trykker “Køb”.

Men faktisk så er Zalando bare meget snedig. De gør brug af Googles Ad-Words-platform, og mere specifikt deres Re-Marketing-værktøj, som gør det muligt at fortsætte med at sælge dig et produkt, du har vist interesse i, på tværs af de fleste hjemmesider. For størstedelen af banner-reklamerne på internettet gør i dag brug af Googles Ad-Words platform. Og pludselig er hele verden Zalandos reklameplads. Og de er ikke blege af sig.

Men heldigvis er der måder at snyde systemet på. Her er to måder at flygte fra Zalando på:

Farvel til Google

Fordi hele Zalandos jagt på dig er baseret på Googles Ad-Words, så er den simple løsning at framelde sig Re-Marketing på Googles reklamer. Så i stedet for at Google finder reklamer til dig baseret på dit køn, alder, søgemønster og hvilke hjemmesider, du besøger, (lidt uhyggeligt), så vil det i stedet bare være en tilfældig reklame, der bliver kastet efter dig fra den enorme pulje af bannerreklamer, der findes.

For at slippe fri af Re-Marketing bølgen, skal du besøge dette link – og nederst på siden skal du klikke på “Fravælg” i begge felter:

AdWords
Det vigtige er på den nederste linje

Når det er gjort, så er du i mål og fri fra Zalandos klør. Bemærk dog, at det kræver, du har en Google-konto. Med det gjort, så er der frihed og lidt mere ro i sindet over, at Google nu bare sælger tilfældige reklamer til dig.

Reklamer Nej Tak

Den anden løsning er en smule mere aggressiv end bare at sige nej til reklamer baseret på dine persondata. Med denne løsning er det farvel til alle reklamer, medmindre du specifikt ønsker reklamer på en hjemmeside.

Løsningen på dine reklame-problemer hedder Ad-Block, og er et gratis plug-in til den browser, du bruger. Det tager alle de hjemmesider, du besøger, og fjerner samtlige reklamer, før du overhovedet ser dem:

PolitikenBefore
Masser af reklamer og forstyrende effekter

Og vupti, aldrig mere reklamer!

PolitikenAfter
Fred og ro.

 

Intet er dog perfekt, og nogle gange er hjemmesiden bygget op sådan, at der vil være nogle hvide kasser, hvor reklamen var – som eksempelvis på Berlingske. Men på de fleste hjemmesider vil du bare se, at reklamerne er blevet fjernet, og at elementerne på hjemmesiden har indordnet sig efter den nye reklamefri virkelighed.

Vigtigt om Ad-Block

Men husk! Hvis du godt kan lide en hjemmeside, og det indhold de laver, så tilføj den hjemmeside til Ad-Blocks “Whitelist” over hjemmesider, hvor du gerne vil se deres reklamer. Mange hjemmesider er dybt afhængige af reklamevisningerne, så støt dem, du holder af.

Hvilket trick vil du bruge? Måske kender du andre? Og hvor slemt oplever du det er med Re-Marketing på internettet nu om dage? Del dine positive og negative oplevelser med hele reklamemiljøet i kommentarfeltet!

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

7 + eleven =

12 Comments
  • Marianne Mogensen
    maj 14, 2014

    Mange, mange, mange tak!!!!

  • Anne Deppe
    maj 14, 2014

    KÆMPE tak!!!

  • Anneli
    maj 14, 2014

    Jeg bruger Ad-Block da jeg læser mange blogs, aviser og lignende online og finder de sider der er overklistret med reklamer meget forstyrrende. Så fred og ro med Ad-Block.

    Dog tager jeg mig fra tid til anden i troen om at online verden er så reklamefri over det hele, så hvis jeg bruger en anden browser bliver jeg chokeret over mængeden reklame.

    Jeg skal dog blive bedre til, efter dit tip, at tilføje dem jeg vil støtte til ok listen.

  • Mette Jørgensen
    maj 14, 2014

    Kæmpe stort tak. Dejligt at blive for disse reklamer

  • Dorthe Meyer
    maj 14, 2014

    Tak for god info. Men det er et tricky emne I tager op her. For på den ene side ønsker vi alt info på nettet gratis og helst uden reklamer, men på den anden side, så er det ikke realistisk. Vi må købe præmissen, at så længe noget er gratis, så er det DIG der er til salg.

  • Halfdan Timm
    maj 15, 2014

    Jeg synes det er meget ærgerligt at installere Ad-Block.

    Besøger man en hjemmeside, må man tage reklamerne med – for de fleste online-medier er det deres eneste måde at tjene penge på. Jeg synes det er dårlig stil ikke at se de reklamer, betaler man ikke for indholdet.

    At installere Ad-Block er lidt ligesom at købe ind i Tyskland, at hyre polakker til at udføre ens håndværkerarbejde sort eller at snyde forsikringen, når der udkommer en ny iPhone – hjælper en selv her og nu, men sætter alle os andre lidt ekstra tilbage.

  • Astrid Thusgaard-Madsen
    maj 15, 2014

    Det er vigtigt, at nuancere synet på bannerannoncer. Faktisk har de fleste medier i lighed med brugerne lyst til at begrænse antallet af bannere, men det antal bannere man ser på sitet, er et udtryk for, at det i mange tilfælde er svært at drive et online kvalitetsmedie på baggrund af de indtægter, man har online. Remarketing, eller behavioural targeting, er en vej til at gøre annoncerne mere værd for annoncørerne, og dermed i lidt højere grad muliggøre den i øjeblikket pressede kvalitetsjournalistik.

    Hvis man ikke bryder sig om, at få reklamer, der er målrettet ens adfærd, så kan man fravælge det på sitet http://www.youronlinechoices.com/den/dine-valg ved enten at deaktivere alle virksomheder, der benytter det, eller ved at vælge de virksomheder fra, hvis målretning man har mest imod, heriblandt Google. Det sidste kræver dog et lidt større kendskab. På den måde vil man stadig se bannere på de sites man kommer på, så man ikke med sin adfærd er med til at ødelægge mediets mulighed for at tjene penge – de vil bare tjene lidt mindre på bannervisningerne, fordi værdien for annoncøren vil være lavere.

    Adblockere derimod er med til at presse medierne til at øge antallet af bannere, fordi det enkelte medie ikke kan drive et nyhedssite uden indtægter til at betale journalister, udviklere, sælgere m.m.

    Måske er vi trætte af at se annoncer fra Zalando. Men set fra den anden side er Zalando en rigtig stor annoncør i det danske mediemarked, som er med til at muliggøre driften af de indholdssites, som vi er mange, der er glade for. ;)

  • Martin Stockfleth Larsen
    maj 15, 2014

    Desværre er artiklen faktuelt forkert eftersom Zalando bruger mange andre annonceringsplatforme end Google Adwords retargeting så at sige nej til denne løser ingenting.
    Man kan dernæst spørge sig selv om det er bedre at modtage totalt tilfældige reklamer fremfor reklame så netop bliver vist grundet forbrugerens intent. Selvfølgelig er det bedre med konkrete reklamer behøves ikke større uddybelse.
    Til sidst og ikke mindst så findes der ikke gratis frokost. Hvis indhold skal forblive gratis må vi som forbrugere finde os i at være produktet på hylden så aktivt fravalg af reklamer via adblock svarer til ikke at betale licens, man vil gerne have det gode indhold men gider ikke betale for det hvilket skader os alle.
    Alternativet er bare at godt content kun kan tilgåes via betaling som vi pt. ser på visse mobil sites da de har udfordringer med at monetize deres annocering. Konsekvensen at indhold ikke kan deles på sociale medier med videre. Nutidens nye uddannelse og læringskilde er adgang til kvalitets kontent for alle, dette er med til rykke os sammen, skabe debat og lighed i forhold til viden.
    Det er at vælge reklame fra er en enorm egoistisk beslutning som skader ideen bag internettet men det er selvfølgelig dit valg

  • Nulle
    maj 19, 2014

    Hvis jeg husker det sætter jeg browser i privat mode før jeg skal på Zalando eller andre som forfølger mig – så efterlader jeg ikke spor.
    Man kan jo sagtens have flere browser vinduer kørende – f.ex et privat mode og et public mode , bortset fra iPad hvor det er alle tabs som skifter mode.

  • Kapser
    september 5, 2014

    Så slap jeg endelig af med alle de irriterende reklamer. Stort tak for at have introduceret mig for ad-block.

  • Rasmus Andersen
    februar 1, 2015

    Ejj hvor smart. :-) Jeg vidste ikke man på dem måde kunne slippe for disse reklamer.
    Mange tak for dette gode fif.

  • Lene
    februar 8, 2018

    Tak. Nu slap jeg endelig af med reklamerne.