Programmering og robotter i børnehøjde-Podcast #153
Programmering, algoritmer, koder, robotter og børn. Fremtidens faglige udfordringer behøver ikke at være forbeholdt Phd studerende på DTU. Børn helt ned til børnehaveklassen kan med fordel beskæftige sig med ny teknologi og blive klogere på hvordan computere fungerer. Lyt med når vi taler algoritmer i folkeskolen med Karin Høgh fra Itogleg.dk og Sohie Hovdekorp fra Kodesmart. Og så besøger vi OA på Langelinieskolen.
Børnene lærer at give computeren kommandoer, de lærer altså med andre ord at kode. Og når man kan kode er det som at få en tryllestav hånden. Så kan man skabe verdener, billeder, spil, historier og opfindelser helt efter sit eget hovede. Som klassen erfarede med app’en Scratch.
Programmering er som så mange andre sprog. Nemmest at lære jo yngre man er. Det handler om færdigheder, som kan blive afgørende i fremtidige job og i forståelsen af den gennemdigitaliserede verden vi er på vej ind. Børnene hjalp hinanden og samarbejdede om at løse programmeringsopgaver i app’en.
Børnene lærte både at programmere og styre robotter. De fik en forståelse for kommandoer og sammenhænge. At en computer kun gør hvad den bliver bedt om. Sophie Hovedkorp fra Kodesmart underviste i apps som Scratch og Codeable og robottene Beebot og Dash.
Apps som børnehaveklassen brugte
SchratchJr.
Robotter som børnene legede med
Links og tips til at komme igang
Teknologisk Instituts undervisningsside
IT i børnehøjde www.itib.dk/
appacademy.dk/folkeskolen/gratis-webinar-programmering-folkeskolen/
Undervisningsmaterialer- teknologi